Pengedaran digital

Pengedaran digital (juga disebut sebagai penghantaran kandungan, pengedaran dalam talian atau pengedaran perisian elektronik (ESD), antara lain) adalah penyampaian atau pengedaran kandungan media seperti audio, video, perisian dan permainan video.[1] Istilah ini biasanya digunakan untuk menggambarkan pengedaran melalui medium penghantaran dalam talian, seperti Internet, oleh itu melangkaui kaedah pengedaran fizikal, seperti kertas, cakera padat, dan kaset video VHS. Istilah pengedaran dalam talian lazimnya digunakan untuk produk-produk pendamping; Tambahan yang boleh dimuat turun untuk produk lain lebih dikenali sebagai kandungan yang boleh dimuat turun. Dengan kemajuan keupayaan rangkaian jalur lebar, pengedaran dalam talian menjadi terkenal pada abad ke-21.

Kandungan yang diedarkan secara dalam talian boleh distrim atau dimuat turun, dan seringkali terdiri daripada buku, filem dan rancangan televisyen, muzik, perisian, dan permainan video. Penstriman melibatkan memuat turun dan menggunakan kandungan pada permintaan pengguna, atau "on-demand", daripada membenarkan pengguna untuk menyimpannya secara kekal. Sebaliknya, memuat turun kandungan sepenuhnya ke cakera keras atau media simpanan lain boleh membenarkan akses luar talian pada masa hadapan.

Rangkaian pakar yang dikenali sebagai rangkaian penghantaran kandungan membantu mengedarkan kandungan melalui Internet dengan memastikan ketersediaan tinggi dan prestasi tinggi. Teknologi alternatif untuk penghantaran kandungan termasuk teknologi perkongsian fail antara rakan-ke-rakan. Sebagai alternatif, platform penghantaran kandungan mencipta dan menyindiketakan kandungan dari jauh, bertindak seperti sistem pengurusan kandungan yang dihoskan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Digital Distribution Law & Legal Definition". Legal Definitions. USLegal. Dicapai pada 25 April 2012.