Pengembaraan Huckleberry Finn

Pengembaraan Huckleberry Finn (Inggeris: Adventures of Huckleberry Finn) ialah sebuah novel bahasa Inggeris oleh Mark Twain, yang pertama kali diterbitkan di United Kingdom dalam bulan Disember 1884 dan di Amerika Syarikat dalam bulan Februari 1885. Karya ini, yang sering dimasukkan ke dalam senarai Novel Amerika Agung, merupakan satu daripada karya besar kesusasteraan Amerika yang pertama kali ditulis dalam bahasa Inggeris vernakular yang bercirikan warna tempatan. Ia diriwayatkan dalam bentuk orang pertama oleh Huckleberry Finn, sahabat Tom Sawyer, yang juga menjadi periwayat dua lagi novel Mark Twain Tom Sawyer Abroad ("Tom Sawyer di Perantauan") dan Tom Sawyer, Detective) ("Tom Sawyer, Mata-Mata Gelap"). Novel "Huck Finn" ini ialah susulan lansung The Advenures of Tom Sawyer ("Pengembaraan Tom Sawyer").

Pengembaraan Huckleberry Finn
Kulit buku edisi pertama
Kulit buku edisi pertama
Umum
PengarangMark Twain
NegaraUnited Kingdom / Amerika Syarikat
BahasaInggeris
Siri27
GenreNovel satira
Penerbitan
PengilustrasiEW Kemble
Pelukis kulitTaylor
PenerbitChatto & Windus / Charles L. Webster And Company.
Tarikh penerbitan
1884 UK & Kanada
1885[1] Amerika Syarikat
Jenis media
Cetak
Halaman366
Kawalan kewibawaan
ISBNISBN Tidak berkaitan Invalid ISBN
OCLC29489461
Kronologi
Kehidupan di Mississippi (Life on the Mississippi) A Connecticut Yankee in King Arthur's Court

Buku ini terkenal buat pemerian warna-warninya tentang penduduk dan tempat-tempat di sekitar Sungai Mississippi.

Novel ini sentiasa popular dalam kalangan para pembaca dan menjadi bahan kajian pengkritik sastera semenjak penerbitannya. Ia dikritik semasa diterbitkan kerana bahasanya bahasa basahan dan kasar, dan menjadi bertambah kontroversial dalam abad ke-20 kerana ia menggunakan stereotaip ras dan kerana sering memuatkan perkataan "nigger" yang dianggap menghina bangsa kulit hitam, kendatipun terdapat hujah-hujah yang kuat yang menunjukkan protagonisnya, dan jalan cerita buku, amat kuat menentang rasisme.[2][3]

Watak-watak sunting

Mengikut urutan kemunculan:

  • Huckleberry Finn ialah seorang budak lelaki berusia lebih kurang 13 atau 14 tahun. Beliau dibesarkan oleh bapanya, seorang pemabuk, dan mengalami kesukaran untuk menyesuaikan diri dalam masyarakat. Tom Sawyer dan rakan-rakannya kadang kala memanggilnya "Huck Finn".
  • Widow Douglas ("Balu Douglas") ialah seorang wanita tua yang baik hati yang menjaga Huck selepas beliau dan Tom terjumpa wang. Balau Douglas mencuba sedaya upaya untuk memperadabkan Huck kerana mempercayai bahawa ini adalah kewajipannya sebagai seorang Kristian.
  • Miss Watson ("Cik Watson") ialah adik perempuan balu. Cik Watson merupakan seorang anak dara tua yang cekal, tinggal bersama-sama mereka. beliau agak tegas dengan Huck dan ini menyebabkan Huck berasa geram terhadapnya. Samuel Clemens (Mark Twain) mungkin mendapat ilham untuk watak ini daripada beberapa orang yang beliau kenali dalam kehidupannya.[4]
  • Jim ialah hamba Miss Watson yang berbadan tegap dan yang mempunyai perwatakan lembut. Huck dan Jim menjadi akrab dalam novel, apabila mereka bertemu semula selepas Jim melarikan diri daripada Cik Watson untuk mencari perlindungan daripada penghambaan. Jim dan Huck menjadi rakan pemnembaraan di Sungai Mississippi.
  • Tom Sawyer ialah sahabat Huck yang seumur dengannya. Tom merupakan watak utama dalam novel-novel Twain yang lain, dan ketua gerombolan kanak-kanak lelaki pekan dalam banyak pengembaraan, dan "pejuang terbaik dan budak yang terpintar dlam pekan"[nota 1][4]
  • "Pap" Finn, bapa Huck, ialah seorang kaki botol. Beliau sering menjadi marah terhadap Huck dan tidak mahu Huck mendapat apa jua pendidikan. Beliau juga meminta wang untuk pembelian arak daripada Huck.
  • Judith Loftus memainkan peranan kecil dalam  — seorang wanita yang baik hati dan tajam persepsi yang menjadi sumber rujukan buat Huck dalam misinya mencar Jim  — akan tetapi ramai pengkritik menganggap Judith sebagai watak wanita yang terbaik dalam novel.[4]
  • The Grangerfords, keluarga bangsawan Kentucky yang dikepalai Colonel Saul Grangerford, seorang yang berusia 60-an. Keluarga ini mengambil Huck selpas beliau terpisah daripada Jim di Mississippi. Huck menjadi akrab dengan anak lelaki termuda keluarga, Buck Grangerford, yang sama usia dengannya. Pada waktu Huck bertemu mereka, keluarga Grangerford sudahpun terlibat dalam sebuah kesumat darah dengan sebuah keluarga tempatan, keluarga Shepherdson.
  • The duke dan the king dua orang kaki tipu yang dibawa Huck dan Jim atas rakit mereka sejurus sebelum permulaan pengembaraan mereka di Arkansas. Kedua-dua watak ini menonjol dalam novel, menipu orang pekan tempatan dengan tipu helah skim cepat kaya mereka. "Duke" yang setengah umur mendakwa dirinya sebagai Duke dari Bridgewater yang telah lama hilang (walaupun beliau sering menyebut "Bilgewater" dan kadang kala dipanggil nama itu oleh "king"), sementara "king" yang lebih tua mendakawa dirinya sebagai Dauphin dari France yang sudah lama hilang, justeru juga kadang kala dipanggil "Capet" oleh duke.
  • Mary Jane, Joanna, dan Susan Wilks adalah tiga orang anak buah seorang kaya yang juga penjaga mereka, Peter Wilks, yang baru sahaja meninggal dunia. Duke dan king cuba mencuri harta pusaka mereka yang ditinggalkan Peter Wilks, dengan menyamar sebagai saudara Peter yang sudah terputus hubungan dengannya yang datang dari England.
  • Aunt Sally dan Uncle Silas Phelps, ("mak cik Sally dan "Pak cik Silas Phelps") ialah dua orang yang dikenali Huck selepas beliau meninggalkan duke dan king. Huck menyamar sebagai anak buah mereka. Mak cik merupakan seorang yang baik hati tetapi mudah tersentap. Pak cik pula seorang petani dan paderi tua yang melangkah berat.
  • Doctor Robinson ialah satu-satunya orang yang nampak bahawa duke dan king sebenarnya penipu apabila mereka cuba menyamar sebagai orang British. Doktor Robinson cuba memebri amaran kepada orang pekan tetapi mereka tidak mengindahkan amarannya.

Banyak lagi watak yang memainkan peranan penting mahupun kecil dalam banyak episod dalam novel. Watak-watak ini termasuk hamab yang dimiliki beberpa keluarga, orang pekan, pengendali rakit, doktor dan seorang kapten bot api.

Nota sunting

  1. ^ Asal, "the best fighter and the smartest kid in town".

Rujukan sunting

  1. ^ Digitized copy of the 1st US edition, http://archive.org/stream/adventureshuckle00twaiiala#page/n9/mode/2up%7C
  2. ^ Mark Twain, New York: Charles L. Webster, 1885, HathiTrust Digital Library, HathiTrust, accessed April 12, 2012, http://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=uc2.ark:/13960/t3cz3334b.
  3. ^ Jacob O'Leary, "Critical Annotation of "Minstrel Shackles and Nineteenth Century 'Liberality' in Huckleberry Finn" (Fredrick Woodard and Donnarae MacCann)," Wiki Service, University of Iowa, last modified February 11, 2012, accessed April 12, 2012, http://wiki.uiowa.edu/pages/viewpage.action?pageId=38342425 Diarkibkan 2011-03-12 di Wayback Machine.
  4. ^ a b c Hill, Richard (2002). Mark Twain Among The Scholars: Reconsidering Contemporary Twain Criticism. SJK Publishing Industries, Inc. m/s. 67–90. ISBN 978-0-87875-527-1.