Perabot merujuk kepada objek boleh dialihkan dengan tujuan untuk menyokong pelbagai kegiatan manusia termasuk duduk (contohnya: kerusi, bangku, dan sofa), makan (meja), dan tidur (katil). Perabot juga digunakan untuk memegang objek di ketinggian yang mudah untuk bekerja (sebagai permukaan mendatar di atas tanah, seperti meja dan meja), atau untuk menyimpan sesuatu (contohnya, almari dan rak). Perabot boleh direka dengan gaya bentuk diingini sehingga perekaannya dianggap suatu bentuk seni dekoratif. Perabot juga boleh dijadikan perlambangan peranan atau anutan dalam sesebuah masyarakat.

Meja makan dengan dua kerusi

Ia boleh dibuat dari bahan yang banyak dan pelbagai termasuk logam, plastik dan kayu. Ia boleh dibuat dengan menggunakan pelbagai kayu sendi yang sering mencerminkan budaya setempat.

Etimologi sunting

"Perabot" ialah serapan bahasa Jawa ꦥꦿꦧꦺꦴꦠ꧀ prabot yang diertikan sebagai "alat perkakas",[1][2] "peralatan" atau "kelengkapan".[3]

Jenis sunting

Perabot duduk sunting

 

Tempat duduk adalah antara jenis perabot tertua diketahui serta paling penting.[4] Tempat duduk tidak sahaja mengutamakan reka bentuk yang berfungsi malah mempunyai elemen penting hiasan dari zaman purba sehinggalah sekarang, hal ini termasuk ukiran serta alat yang dimaksudkan sebagai karya seni, serta gaya bentuk menunjukkan pangkat atau "kedudukan" seseorang ketua atau pemimpin yang dihadiahkan kelengkapan ini untuknya.[4]

Kerusi merupakan perabot paling mudah[5] yang direka untuk membolehkan seseorang duduk sambil melabuhkan kaki, yang mempunyai kembali dan kaki, serta platform untuk duduk.[6]

Sejarah sunting

Orang-orang telah menggunakan objek asli, seperti pohon tunggul, batu-batu dan lumut, seperti perabot sejak awal manusia peradaban. Arkeologi penyelidikan menunjukkan bahwa dari seluruh 30,000 tahun yang lalu, orang-orang mulai membina dan ukiran perabot mereka sendiri, menggunakan kayu, batu, dan tulang binatang.

Awal perabot dari tempoh ini adalah diketahui dari karya seni seperti Venus patung ditemui di Rusia, yang menggambarkan dewi di atas takhta. Pertama yang masih hidup yang masih ada perabot di rumah Skara Brae di Skotlandia, dan termasuk almari, almari dan katil semua dibina dari batu. Kompleks teknik pembinaan seperti kayu mula pada awal dinasti tempoh Mesir kuno. Ini era melihat dibina kayu keping, termasuk najis dan meja-meja, kadang-kadang dihiasi dengan berharga logam atau gading. Evolusi perabot bentuk terus dalam Yunani kuno dan Roma kuno, dengan thrones yang biasa serta klinai, serbaguna sofa digunakan untuk santai, makan, dan tidur.

Perabot Zaman Pertengahan biasanya berat, oak, dan dihiasi. Perabot bentuk berkembang dalam bahasa itali Renaissance keempat belas dan kelima belas abad. Abad ketujuh, di kedua-dua Selatan dan Utara Eropah, ditandai oleh mewah, sering hujungnya Baroque reka bentuk. Sembilan belas abad biasanya didefinisikan oleh kebangkitan gaya. Pertama tiga suku abad kedua puluh sering dilihat sebagai mac ke arah Modernisme. Salah satu yang unik deretan post-modern perabot bentuk adalah kembali ke asli bentuk dan tekstur.

Rujukan sunting

  1. ^ "Pertembungan Bahasa dan Kesannya Terhadap Bahasa Melayu". Dewan Bahasa. Jil. 18 no. 10–12. Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 1974. m/s. 608. line feed character in |title= at position 49 (bantuan)
  2. ^ "perabot". Kamus Dewan (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017.
  3. ^ Rujuk:
    • Horne (1974). "prabot". Javanese-English Dictionary. m/s. 475.CS1 maint: date and year (link)
    • Purwadarminta (1939). "lengkap". Bausastra Indonesia-Jawi. m/s. 108. lengkap - [...] kelengkapan: prabot-prabot [...] selengkap: saprabot...
  4. ^ a b Encyclopædia Britannica 2016.
  5. ^ "Physique of office chair". Foss Alborg. Dicapai pada 8 September 2016.
  6. ^ "Definition of CHAIR".

Sumber utama sunting

Pautan luar sunting