Kitab suci Islam

Buka menu utama



Cari

Kitab suci Islam

rencana senarai Wikimedia

Baca dalam bahasa lain

Muat turun PDF

Pantau

Sunting


Kitab (Bahasa Arab: کتاب‎) salah satu daripada Rukun Iman di dalam agama Islam adalah percaya kepada kitab-kitab yang telah diturunkan oleh Allah SWT.

Orang Islam percaya bahawa Allah telah menurunkan kitab-kitab kepada para nabi dan rasul untuk membimbing manusia ke jalan yang benar. Ia diakhiri dengan kitab Al-Quran.

4 Kalam yang perlu kita beriman kepada adalah:

Taurat: diturunkan kepada Nabi Musa AS

Zabur: diturunkan kepada Nabi Daud AS

Injil: diturunkan kepada Nabi Isa AS

Al-Quran:diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW

Orang Islam percaya bahawa pada masa kini, kitab-kitab selain Al-Quran telah diubahsuai mengikut kehendak pihak-pihak tertentu; maka ia bukan lagi merupakan naskah-naskah yang tulen. Al-Quranmenyempurnakan segala kitab-kitab yang terdahulu.

Iman Kepada Kitab

Sunting

Iman terhadap Kitab-Kitab Allah dapat dihuraikan sebagai berikut. Jika yang dimaksud adalah Imanterhadap Al-Quran maka dalilnya aqli, kerana Al-Quran dapat diindera dan dijangkau. Demikian pula kemukjizatan Al-Quran dapat dicari dengan merungkai seratus ribu satu jenis rahsia berkemungkinan perlukan waktu sepanjang zaman untuk anda sebagai bangsa keturunan spesies manusia untuk menjumpai kesemua rahsia-rahsia tersebut.

Tetapi jika yang dimaksud adalah iman terhadap kitab-kitab selain Al-Quran, seperti Taurat, Injil dan Zabur, maka dalilnya adalah naqli. Alasannya bahawa Kitab-Kitab ini adalah dari sisi Allah tidak dapat dijangkau (keberadaannya) sepanjang zaman. Kitab-Kitab tersebut adalah dari sisi Allah dan dapat dijangkau keberadaanya tatkala ada Rasul yang membawanya sebagai mukjizat. Kemukjizatannya berhenti saat waktunya berakhir. Jadi, mukjizat tersebut tidak boleh dijangkau oleh orang-orang (pada masa) setelahnya.

Namun sampai kepada kita berupa berita yang mengatakan bahawa kitab tersebut berasal dari Allahdan diturunkan kepada Rasul. Kerana itu dalilnya naqli bukan aqli, kerana akal - di setiap zaman - tidak mampu menjangkau bahawa kitab itu adalah kalam Allah dan akal tidak mampu mengindera kemukjizatannya, Dan jika anda seorang bangsa keturunan spesies manusia beriman kepada jalan kehidupan suci telah anda pilih sebagai panduan jalan kehidupan suci untuk anda ikuti disepanjang kehidupan anda sebagai babngsa keturunan spesies manusia hidup di atas permukaan tanah planet didiami oleh kita ini sehingga lah hari kiamat ataupun hari mati untuk se-seorang ataupun bangsa keturunan spesies manusia itu.

Lihat JugaSunting

Dalil Aqli

Dalil Naqli


RENCANA BERKAITAN

Nabi

Taurat

Aqidah



Kandungan disediakan dengan CC BY-SA 3.0 kecuali jika dinyatakan sebaliknya.

Dasar privasi

 

Syarat-syarat Penggunaan

Atas meja

Perihal: menulis ringkasan suntingan sunting

Salam! Saya sebagai penyunting (dan bagi pihak rakan seperjuangan lain) amat menghargai sumbangan saudara/i dalam Wikipedia Bahasa Melayu. Cuma, ada beberapa masalah yang kami dapati dari masukan dimunculkan saudara/i:

1. Saudara boleh jangan tulis ringkasan panjang berjela seakan main salin tampal sumber isi? Ia amat menyukarkan kami melihat dalam sejarah laman membandingkan antara edisi-edisi terdahulu entri-entri ingin disemak kerana betapa besarnya ringkasan ditulis itu. Tulis pendek dan padat pun dah cukup ― contohnya: "Membetulkan ejaan", "salah tulis", "Menambah kandungan", "Menambah rujukan mengukuhkan isi", macam itulah.

2. Saudara/i didapati disekat atau diharamkan di Wikipedia Bahasa Inggeris kerana nama pengguna "Hotbotcitation" menyerupai bot yang boleh disalah sangka sebagai bot (barangkali sebab ada bot penting digunakan di laman-laman wiki ini atau ditakuti membawa spam). Saya cadangkan saudara/i tukarkan nama pengguna kepada yang kurang mengelirukan tetapi lebih unik dan tersendiri, tak kisahlah inspirasinya dari mana. (Saya syorkan supaya jangan gunakan nama sebenar kerana profil pengguna ini bersifat umum dan segala butiran sulit dikhuatiri boleh mendatangkan bahaya)

Sekian sahaja pesanan kami! Harap-harap saudara/i dapat ambil maklum balas yang dicadangkan mempertingkatkan keberadaan sebagai penyunting.

Yang ikhlas,
--Anumengelamun (bincang) 01:29, 30 Oktober 2021 (UTC)Balas

Salam hormat salam sejahtera hendaknya selamat pagi saudara yang disegani.

Sebagai mengambil perhatian susulan pesanan dari saudara dan juga saudari disamping yang berwajib kepada penyunting-penyunting yang lain-lain di seluruh wikipedia.

Saya akan ambil inisiatif tindak balas memperkemaskan sesuai dengan intipati dan intisari pesanan saudara dan saudari beteraskan yang bekeperluan setrata mengikuti keperluan sewaktu dan juga semasa.

Terima kasih; Sampingan pesanan cetusan binaan suatu binaan berdaya mengukuhkan pembinaan struktur polar untuk saya begerak seiringan dengan yang lain-lain di samping saudara dan saudari.

Bermatlamatkan tujuan iaitu pembinaan sebuah menara informasi maklumat am dari segala-galanya yang cuba diusahakan sebagai sumbangan bersama-sama dari yang mencintai sikap penyumbang tiada pernah mahukan mana-mana nilai untuk sumbangan telah sepertimana yang disumbangkan oleh yang menyumbangkan apa-apa sahaja pekara berbentuk ilmiah darinya.

Semoga seisi alam semestarayanya ini terus disunting oleh yang maha menyunting segala rencana di dalam bahagian kehidupan seisi rupa bentuk makhluk-makhluk di seluruh cakrawala galaksi yang teleh menjadi tempat syurga di bumi yang diketahui sebagai tempat berlindungnya untuk insan-insan seperti saudara dan juga saudari.

Terima kasih penyunting wikipedia.

Penyunting muda: -hotbotcitation- Hotbotcitation (bincang) 19:18, 9 November 2021 (UTC)Balas