Perdana Menteri Albania

Perdana Menteri Albania (Albania: Kryeministri i Shqipërisë), secara rasminya dirujuk Perdana Menteri Republik Albania (Albania: Kryeministri i Republikës së Shqipërisë), ialah ketua kerajaan Republik Albania dan orang yang paling berkuasa dan berpengaruh dalam politik Albania. Perdana Menteri memegang kuasa eksekutif negara dan mewakili Majlis Menteri dan mempengerusi mesyuaratnya.

Perdana Menteri
Albania
Kryeministri i Shqipërisë
Lambang Perdana Menteri
Penyandang
Edi Rama
sejak 15 September 2013
GelaranTuan Yang Terutama
Anggota bagiCouncil of Ministers of Albania (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Bidang kuasaAlbania Edit the value on Wikidata
KediamanKryeministria
Dilantik olehPresiden
Dibentuk29 November 1912
Pemegang pertamaIsmail Qemali
Tapak webLaman Sesawang Rasmi
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Perdana Menteri dilantik oleh presiden Albania selepas setiap pilihan raya umum dan mesti mempunyai kepercayaan Parlimen Albania untuk kekal menjawat. Majlis bertanggungjawab menjalankan kedua-dua dasar asing dan tempatan. Ia mengarahkan dan mengawal kegiatan kementerian dan alat negara yang lain. Perdana Menteri dipilih atas dasar hak mengundi sejagat, melalui undi sulit, untuk tempoh empat tahun. Perlembagaan Albania menetapkan tiada had untuk tempoh jawatan perdana menteri.

Pemegang jawatan yang ke-33 dan yang sekarang ialah Edi Rama dari Parti Sosialis yang dipilih pada 23 Jun 2013 dan memulakan tempoh empat tahun pertamanya pada 15 September 2013.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Templat:Prime Ministers of Albania Templat:Europe heads of state and government

Templat:Prime Minister