Pergerakan Belia Dunia untuk Demokrasi

Pergerakan Belia Dunia untuk Demokrasi (WYMD) (Bahasa Ingerris: World Youth Movement for Democracy) telah diwujudkan pada tahun 2004 di Perhimpunan Ketiga Pergerakan Dunia di Durban Afrika Selatan oleh badan antarabangsa yang terdiri daripada aktivis muda demokrasi dan hak asasi manusia . WYMD ialah cawangan Pergerakan Demokrasi Sedunia, dan ia mengekalkan nilai teras organisasi seperti kepercayaan terhadap skop demokrasi yang luas dan dapat menyesuaikan prinsip tersebut dengan budaya yang berbeza. WYMD mempromosikan satu set nilai, termasuk kedaulatan undang-undang, hak asasi manusia dan media bebas dalam semua masyarakat, dan juga berfungsi untuk mewujudkan nilai ini di sesetengah negara dan mengukuhkannya di negara lain. Di samping itu, Pergerakan Belia mempunyai beberapa tujuan yang lebih khusus berkaitan belia. Ia berfungsi sebagai satu cara untuk aktivis belia untuk berkumpul dan berkongsi idea, rangkaian, dan bekerjasama dalam projek, ini membantu menambah pengetahuan mereka tentang isu demokrasi dan menyediakan mereka dengan kemahiran praktikal.

Struktur sunting

Pergerakan Belia diketuai oleh sebuah jawatankuasa yang dianggotai tidak lebih daripada 10 ahli pada satu masa yang mewakili kawasan di benua Amerika, Eropah, Afrika, Asia dan Timur Tengah . [1] Ahli jawatankuasa dipilih untuk tempoh dua tahun oleh ahli WYMD. Sekretariat juga berfungsi untuk menyelaraskan mesyuarat dengan ahli dan mengeratkan hubungan dengan ahli baru.

Projek semasa sunting

Matlamat program Pergerakan Belia Sedunia yang dinyatakan adalah untuk meningkatkan pengetahuan tentang prinsip demokrasi yang diinginkan, kerjasama antara pertubuhan belia lain, dan pembangunan rangkaian perpaduan antarabangsa yang menyokong belia dalam keadaan buruk. Aktiviti Pergerakan Dunia untuk Demokrasi termasuk menganjurkan pertandingan esei dan foto berkaitan demokrasi, surat berita biasa, program persahabatan, dan webinar panel perbincangan dalam talian tetap mengenai topik berkaitan belia.

Pergerakan Dunia untuk Demokrasi menganjurkan perhimpunan agung belia untuk ahlinya, yang berlangsung semasa Perhimpunan Global Pergerakan Dunia untuk Demokrasi dua kali setahun. [2] Perhimpunan Belia Sedunia dianjurkan dalam dua bahagian: sesi yang dikhaskan untuk isu demokrasi yang mempunyai relevan dengan belia dan sesi yang ditujukan kepada pembangunan organisasi Pergerakan Belia Sedunia.

Setiap tahun pada 18 Oktober, Pergerakan Belia Dunia untuk Demokrasi menyambut Hari Belia Sedunia untuk meraikan demokrasi, di mana "penyokong demokrasi muda meraikan peranan mereka dalam memperjuangkan dan mengukuhkan demokrasi." [3] Pada tahun-tahun sebelumnya, rangkaian organisasi belia WYMD di seluruh dunia telah meraikan hari tersebut dengan menganjurkan mesyuarat dan pelbagai acara, menjadi sukarelawan, menghasilkan karya seni, dan tampil menyokong hak asasi manusia dan prinsip demokrasi. [4]

Rujukan sunting

  1. ^ "Team / Frame Style – World Youth Movement for Democracy".
  2. ^ "Assemblies | World Movement for Democracy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-02-06. Dicapai pada 2012-11-13.
  3. ^ "Gallery – World Youth Movement for Democracy".
  4. ^ "Wymd Online" (PDF).

Pautan luar sunting