Perlumbaan anjing tarikan

Perlumbaan anjing tarikan (kadang-kadang dipanggil perlumbaan kereta luncur salji anjing) ialah satu sukan anjing musim sejuk paling popular di wilayah Artik di Amerika Syarikat, Kanada, Rusia, dan sesetengah negara Eropah.[1] Sukan ini melibatkan pertandingan bermasa pasukan anjing tarikan yang menarik kereta luncur salji dengan pemandu anjing atau musher berdiri di atas selendang. Pasukan yang menyelesaikan lealuan dalam jangka masa terpendek dihakimi sebagai pemenang.

Sepasukan 11 ekor husky Siberia di Frauenwald, Thuringia, Jerman, 2012.

Perlumbaan anjing tarikan pernah menjadi sukan demonstrasi dalam Olimpik Musim Sejuk 1932 di Tasik Placid, New York dan sekali lagi dalam Olimpik di Oslo, tetapi tidak memperoleh status acara rasmi.[2]

Anjing tarikan ialah sejenis anjing yang sangat terlatih yang digunakan untuk menarik kereta luncur salji anjing, sebuah kenderaan tidak beroda tetapi berselendang, di atas salji atau ais, dengan menggunakan abah-abah dan tali.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Dog Sled Races Around The World." Dogs. Terrificpets.com, Web. 9 Februari 2010. <index2.php?reqstyleid=0&start=#>.
  2. ^ "History." Mush for the Rush. 2003. Library Thinkquest, Web. 4 Februari 2010. <http://library.thinkquest.org/TQ0312758/history.htm Diarkibkan 2009-12-13 di Wayback Machine>.

Pautan luar sunting