Persekutuan Bola Sepak Laos

Persekutuan Bola Sepak Laos atau juga sebagai Persekutuan Bola Sepak Lao (LFF) atau nama penuh (Lao:ສະຫະພັນບານເຕະແຫ່ງຊາດລາວ, bahasa Inggeris: Lao Football Federation) adalah badan pengelola bola sepak di Laos. LFF ditubuhkan persatuan bola sepak kebangsaan pada tahun 1951 dan kemudian menyertai FIFA pada tahun 1952 dan AFC pada tahun 1954.

Persekutuan Bola Sepak Laos
AFC
Logo persatuan
Ditubuhkan1951
Penggabungan FIFA1952
1954
1996
PresidenPasatxay Philaphandeth (Pemangku)

Laos ditubuhkan persatuan bola sepak kebangsaan pada tahun 1951. Negara Asia Tenggara masih menunggu untuk membuat pintu masuk ke dalam satu pertandingan antarabangsa yang utama. Penampilan Laos telah terhad kepada kejohanan serantau seperti Sukan Asia Tenggara dan Piala Tiger. Selepas bertahun-tahun persengketaan dalaman Laos, baik di jalan raya untuk pemulihan ekonomi dan politik. Dengan negara mencapai kestabilan politik, bola sepak telah memberi impak kepada Laos. Sejak membuat penampilan mereka di Sukan Asia Tenggara 1995, Laos telah bertanding dalam Kejohanan Bola Sepak ASEAN (Piala Tiger). Walaupun baru kepada kejohanan serantau, Laos telah menunjukkan minat dan bakat.

Pada tahun 1995, mereka menewaskan Brunei dan Filipina dan dua tahun kemudian di Sukan SEA Jakarta, mereka juga mengalahkan Malaysia. pertandingan domestik juga aktif dengan lebih 60 kelab yang bersaing di pelbagai peringkat. Bola sepak tempatan adalah amatur walaupun kebanyakan pasukan teratas telah disediakan dari kementerian kerajaan dan perkhidmatan awam. Dalam kelayakan pusingan awal untuk Piala Asia 2004, menewaskan Bangladesh 2-1. Pada Piala Dunia 2006 zon kelayakan Asia, mereka layak ke pusingan kedua kalah nasib selepas Guam dan Nepal kedua-dua menarik diri daripada persaingan, tetapi meneruskan dan tewas dalam semua perlawanan (dengan Qatar, Iran dan Jordan). Mereka turut mara ke pusingan kedua kelayakan Asia untuk Piala Dunia FIFA 2014, selepas menewaskan Kemboja 8-6 pada agregat. Dalam pusingan kedua, mereka kalah kepada China 13-3 pada agregat. Laos telah mengalahkan rakan-rakan mereka lebih mantap seperti Thailand, Vietnam, Indonesia, Singapura dan Malaysia. Penampilan pertama Laos dalam kejohanan Benua adalah pada 2014, apabila mereka bermain di Piala Cabaran AFC 2014.

Pada masa ini, pasukan senior kebangsaan sedang bermain pusingan kelayakan awal Piala Dunia FIFA 2018 dan Piala Asia 2019.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.