Peso Cuba (dalam bahasa Sepanyol peso cubano, kod ISO 4217: CUP) juga dikenali sebagai moneda nacional, ialah mata wang rasmi Cuba.

Peso Cuba
peso cubano (Sepanyol)
ISO 4217
KodCUP
Jenis mata wang
Subunit
 1/100centavo
Simbol$ atau $MN
 centavo¢ atau c
Wang kertas
 Kerap digunakan$1, $3, $5, $10, $20, $50, $100, $200, $500[1][2]
 Jarang digunakan$1,000
Syiling
 Kerap digunakan
20¢, $1, $3, $5
 Jarang digunakan
1¢, 2¢, 5¢
Demografi
Pengguna
 Cuba
Pengeluaran
Bank Pusat Cuba
 Tapak web
www.bc.gob.cu
Penilaian
1.00 dolar A.S. dolar = 24.00 CUP
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Peso Cuba secara sejarah beredar setanding dengan dolar perak Sepanyol-Amerika dari abad ke-16 hingga ke-19, dan kemudian setanding dengan dolar AS dari 1881 hingga 1959. Kerajaan Castro kemudiannya memperkenalkan ekonomi terancang sosialis dan menambat peso kepada ruble Soviet .

Kejatuhan Kesatuan Soviet pada tahun 1991 mengakibatkan Tempoh Khas pelarasan ekonomi yang sukar untuk Cuba. Dari 1994 hingga 2020, peso Cuba beredar bersama dengan peso boleh tukar Cuba (kod ISO 4217 "CUC"; sebutan sehari-hari "kook" berbeza dengan CUP, sering disebut "koop"), yang boleh ditukar kepada dan ditetapkan terhadap AS dolar, dan yang umumnya tersedia kepada orang ramai pada kadar AS$1 = CUC 1 = CUP 25. Perusahaan negara di bawah ekonomi terancang sosialis, bagaimanapun, berhak menukar CUP kepada CUC dan dolar AS pada kadar rasmi bersubsidi AS$1 = CUC 1 = CUP 1, dalam had yang ditetapkan.

Mulai 1 Januari 2021 Cuba melaksanakan apa yang dipanggil "Sifar Hari" penyatuan monetari yang memansuhkan peso boleh tukar Cuba serta kadar 1 CUP/USD untuk perusahaan negara. Sejak itu Peso Cuba menjadi satu-satunya tender yang sah di Cuba, CUC telah ditukar pada kadar 24 CUP/CUC, dan satu kadar pertukaran rasmi 24 CUP/USD menjadi terpakai untuk transaksi awam dan swasta.

Sejarah sunting

Sebelum 1994 sunting

Sebelum 1857, real kolonial Sepanyol dan Sepanyol beredar di Cuba. Dari tahun 1857, wang kertas telah dikeluarkan khusus untuk digunakan di Cuba. Ini didenominasikan dalam peso, dengan setiap peso bernilai 8 real. Dari tahun 1869, nota perpuluhan juga dikeluarkan dalam denominasi centavo, dengan 100 centavo untuk setiap peso. Pada tahun 1881, peso telah ditambat kepada dolar AS pada par. Mata wang itu terus dikeluarkan hanya dalam bentuk kertas sehingga 1915, apabila syiling pertama dikeluarkan.

Pada tahun 1960, peso kehilangan nilai selepas Amerika Syarikat mengenakan sekatan terhadap Cuba dan menggantung kuota gula. Fidel Castro kemudiannya memperkenalkan ekonomi terancang sosialis ke Cuba dengan Kesatuan Soviet sebagai rakan ekonomi baharunya, dan peso Cuba dipatok kepada ruble Soviet (pada CUP 1 = AS$1 = 4 rubel lama sebelum 1961, dan selepas itu pada CUP 1 = US$1 = 0.90 SUR atau ruble baharu).

Pertukaran asing adalah monopoli kerajaan di bawah ekonomi terancang sosialis dan tidak boleh dibeli oleh orang awam menggunakan peso Cuba. Oleh itu, mata wang asing ditukar dengan syiling Instituto Nacional de Turismo (INTUR) dari 1981-1989 dan untuk sijil pertukaran asing Banco Nacional de Cuba dari 1985. Syiling atau sijil ini kemudiannya digunakan oleh pelawat untuk membeli beberapa barangan mewah yang tidak tersedia untuk pembelian dalam mata wang negara.

CUP dan CUC, 1994-2020 sunting

 
Harga barang catuan dalam CUP pada tahun 2011.
 
Kedai pada tahun 2016 memaparkan harga dalam CUP dan CUC.

Kejatuhan Kesatuan Soviet pada tahun 1991 mengakibatkan Tempoh Khas pelarasan ekonomi yang sukar yang memerlukan pemerolehan pertukaran asing untuk membayar petroleum dan barangan import lain yang dahulunya mudah diperoleh daripada bekas dermawan Cuba. Dolar AS telah dijadikan tender sah untuk menggalakkan mata wang keras yang sangat diperlukan untuk memasuki ekonomi, dan peso Cuba kehilangan banyak nilainya dengan kadar pertukaran pasaran bebasnya menjunam kepada serendah 125 CUP/USD.

Pada tahun 1994 peso boleh tukar Cuba (CUC) telah diperkenalkan setanding dengan dolar AS dan diedarkan bersamanya. Kebangkitan separa keyakinan ekonomi kemudian menstabilkan peso Cuba kepada 23-25 CUP kepada CUC atau USD, yang membawa kepada penetapan kadar pertukaran akhirnya kepada AS$1 = CUC 1 = CUP 25, yang tersedia kepada orang ramai dari 2004-2005 dan kemudian dari 2011-2020 melalui Cadecas ( Casas de Cambio, atau Bureau de Change ; kadar pertukaran 1.08 USD/CUC digunakan dari 2005-2011).

Pada 8 November 2004, kerajaan Cuba menarik balik dolar AS daripada edaran, dengan alasan keperluan untuk bertindak balas terhadap sekatan AS selanjutnya. Dari 2004-2020 penalti atau cukai 10% telah dikenakan apabila menukar dolar AS kepada CUC, yang boleh dielakkan dengan menukar mata wang lain dalam Cadecas .

Kebangkitan semula kestabilan ekonomi selepas Tempoh Khas dari tahun 2000, bagaimanapun, juga memungkinkan kebangkitan ciri-ciri ekonomi terancang sosialis, yang melibatkan pengagihan barangan bersubsidi kepada orang ramai, disokong oleh sistem kadar pertukaran terpancang secara buatan; contohnya:

  • Perniagaan milik negara memperoleh dan membelanjakan pertukaran asing pada "kadar rasmi" buatan atau bersubsidi sebanyak AS$1 = CUC 1 = CUP 1.
  • Seterusnya, ini membolehkan penjualan barang catuan kepada orang ramai yang memperoleh gaji dalam kadar CUP 500 sebulan (bernilai hanya AS$20 pada kadar pertukaran tunai, tetapi boleh membeli sebanyak AS$500 barang catuan yang diimport, sekiranya ia tersedia).
  • Tambahan pula, kerajaan juga menetapkan kadar pertukaran yang berbeza untuk perusahaan yang berbeza (cth 10 CUP/CUC untuk Zon Pembangunan Khas Mariel ).
  • Kakitangan negara Cuba dibayar dengan gaji asas dalam CUP, serta bonus berasaskan prestasi dalam CUC.

Antara kesan sistem kadar pertukaran dan subsidi yang rumit ini adalah seperti berikut:

  • Syarikat negeri tidak diberi insentif daripada memperoleh pertukaran asing, tetapi orang ramai diberi insentif untuk berbelanja bagi barangan import bersubsidi.
  • CUC sebenarnya tidak mempunyai sokongan kukuh dalam mata wang boleh tukar, kerana ia boleh dicetak dengan mudah untuk membayar syarikat dan pekerja negeri. Oleh itu, CUC mahupun CUP tidak didagangkan di peringkat antarabangsa, dan import dan eksportnya adalah dilarang, jadi kedua-duanya tidak boleh dibeli terlebih dahulu di luar Cuba.[3]
  • Ekonomi Cuba digambarkan sebagai "dwi-landasan", dengan majoriti rakyat hanya memperoleh CUP dan bergantung kepada barangan bersubsidi daripada kedai catuan, dan dengan minoriti memperoleh gaji yang jauh lebih besar dalam CUC dan pertukaran asing dengan melayan pelancong.
  • Kedai dan perkhidmatan juga adalah "dwi-landasan", dengan barang catuan dijual dalam CUP, barangan import atau tidak penting dalam CUC, dan lokasi yang ditujukan kepada pelancong asing yang mengenakan harga CUC jauh lebih tinggi daripada harga CUP yang dibayar oleh rakyat Cuba.[4]
  • Sistem di mana dolar AS bernilai CUP 1, CUP 10 atau CUP 25 mencipta peluang arbitraj mencari sewa yang besar dan insentif untuk mempermainkan sistem untuk keuntungan haram.

Sistem yang rumit bagi kadar pertukaran dan pasaran berbilang landasan ini, dan ketidaksamaan dan pencarian sewa yang ditimbulkannya, telah lama menjadi punca kekecewaan kepada birokrat kerajaan dan kepada orang ramai yang tidak berpuas hati. Pada Oktober 2013, kerajaan mengumumkan hasratnya untuk memansuhkan sistem kadar pertukaran berganda ini dan menghapuskan CUC secara berperingkat. Semasa persediaan terperinci dan peraturan baharu sedang dijalankan, banyak perniagaan mula menerima kedua-dua CUP dan CUC pada kadar CUC 1 = CUP 25, dan wang kertas bernilai lebih tinggi iaitu CUP 200, 500 dan 1000 telah diperkenalkan. Kebimbangan terhadap kejatuhan kewangannya terhadap syarikat negeri, bagaimanapun, menangguhkan pelaksanaan "Hari Sifar" penyatuan monetari selama beberapa tahun, sehingga kekeringan rizab pertukaran asing pada 2020 akibat ketiadaan pelancong semasa penutupan pandemik Covid-19 menjadikan penjualan selanjutnya dolar dan barang bersubsidi yang tidak mampu dimiliki oleh negara.

Penyatuan kewangan tahun 2021 sunting

Pada 10 Disember 2020, telah diumumkan bahawa "Hari Sifar" penyatuan monetari akan berlaku pada 1 Januari 2021, dengan kadar pertukaran rasmi tunggal 24 CUP/USD dikenakan kepada syarikat negeri dan individu persendirian, dan dengan Peso Boleh Tukar Cuba kepada bersara dan ditukar pada kadar 24 CUP/CUC sehingga akhir 2021.[5][6] Walaupun secara teknikal disifatkan sebagai penurunan nilai daripada 1 CUP/USD rasmi yang digunakan dalam buku perniagaan kerajaan dan negeri, bagi orang ramai ia dilihat sebagai perusahaan negara semata-mata mengejar realiti 24 CUP/USD yang sentiasa wujud dalam sektor swasta.[7]

Inflasi sunting

Pada tahun 2021, menjadi sukar atau mustahil bagi individu dan perniagaan persendirian untuk menukar CUP dengan mata wang keras pada kadar pertukaran rasmi 24 CUP/USD. Permintaan untuk mata wang keras mendorong pasaran gelap dalam pertukaran mata wang, dengan 1 USD bernilai sekitar 100 CUP menjelang Januari 2022.[8]

Syiling sunting

 
Syiling emas 5 Peso yang menggambarkan José Martí dan Jata Cuba, diukir oleh Charles E. Barber, Ketua Pengukir Kilang Wang Amerika Syarikat dan ditempa di Kilang Wang Philadelphia. Syiling 5 peso emas tahun 1915 (secara purata) mengandungi 8.3592 gram emas (0.9000 kehalusan) dan seberat 0.2419 auns.[9]

Sebelum tahun 1959 sunting

Pada tahun 1897 dan 1898, peso telah dikeluarkan oleh pasukan revolusioner yang mempromosikan kemerdekaan.[10] Pada tahun 1915, cupro-nikel 1, 2 dan 5 centavo, perak 10, 20 dan 40 centavo dan 1 peso, dan syiling emas 1, 2, 4, 5, 10 dan 20 peso telah diperkenalkan. Syiling ini direka oleh Charles E. Barber, yang juga mereka bentuk Barber dime, suku, setengah dolar untuk AS. Syiling itu ditempa di pudina AS di Philadelphia. Syiling emas dan 2 centavo tidak dihasilkan selepas 1916, dengan reka bentuk bintang besar 1 peso menghentikan pengeluaran pada tahun 1934. Peso perak baru menunjukkan seorang wanita, mewakili Republik Cuba, di bawah bintang ("ABC peso") telah dikeluarkan dari 1934 hingga 1939.[11] Akhirnya, seratus tahun peso peringatan Jose Marti (juga ditempa dalam denominasi 50, 25, dan 1 centavo) telah dihasilkan pada tahun 1953.

Loyang 1 dan 5 sen dikeluarkan pada tahun 1943, dan dengan komposisi nikel tembaga secara sporadis dari 1915 hingga 1958. Bermula pada tahun 1915, syiling 2, 5, 10, 20 dan 40 centavo kadangkala ditempa. Syiling 10, 20, dan 40 centavo terakhir dihasilkan pada tahun 1952; ini adalah isu-isu peringatan yang meraikan tahun kelima puluh republik itu. Seperti yang dinyatakan di atas, pada tahun 1953, syiling peringatan perak 25 dan 50 centavo juga telah dikeluarkan. Ini adalah syiling perak terakhir yang dikeluarkan untuk edaran. Syiling terakhir yang dikeluarkan oleh AS ialah sekeping lima centavo tahun 1961.[12]

Selepas tahun 1959 sunting

Pada tahun 1962, cupro-nickel 20 dan 40 centavo telah diperkenalkan, diikuti, pada tahun 1963, oleh aluminium 1 dan 5 centavo. Pada tahun 1969, aluminium 20 centavo telah diperkenalkan, diikuti oleh aluminium 2 centavo dan loyang 1 peso pada tahun 1983. Syiling cupro-nikel 3 peso telah diperkenalkan pada tahun 1990, dengan syiling 1 peso bersalut tembaga dan keluli bersalut nikel 3 peso berikutan pada tahun 1992. 40 syiling centavo telah ditarik balik daripada edaran sekitar Julai 2004 dan tidak lagi diterima sebagai pembayaran. Pada 2017, Banco Central de Cuba memperkenalkan syiling 5 peso dwilogam (perbezaannya ialah denominasi dan komposisi (dengan cincin kupronikel dan palam tengah tembaga). Syiling pada masa ini dalam edaran biasa ialah 5 dan 20 centavo dan 1, 3 dan 5 peso; Syiling 1 dan 2 centavo jarang dilihat (kerana nilainya yang kecil) tetapi masih sah.

Syiling INTUR, 1981-1989 sunting

Antara 1988 dan 1989, Institut Pelancongan Negara ( Instituto Nacional de Turismo , "INTUR") mengeluarkan "Syiling Pelawat" untuk kegunaan pelancong. Pada tahun 1981, cupro-nickel 5, 10, 25 dan 50 centavo dan 1 peso telah diperkenalkan, diikuti pada tahun 1988 oleh aluminium 1, 5, 10, 25 dan 50 centavo. Syiling INTUR telah didemonikan pada 15 Oktober 2001  dan telah digantikan dengan peso boleh tukar (CUC).

Syiling CUC, 1994-2020 sunting

Peso boleh tukar juga dibahagikan kepada 100 centavo. Pada tahun 1994, syiling telah diperkenalkan dalam denominasi 5, 10, 25, dan 50 centavo dan 1 peso dalam keluli bersalut nikel. Syiling 5-peso dwilogam yang jarang ditemui telah diperkenalkan pada tahun 1999, diikuti oleh syiling 1 sen pada tahun 2000. Syiling CUC ini diedarkan bersama dengan syiling CUP, dengan kedua-dua jenis syiling boleh dibezakan dengan perbezaan warnanya (kebanyakannya keluli bersalut nikel untuk CUC, berbanding aluminium atau loyang untuk CUP) serta bentuk segi lapan yang boleh dilihat pada rim bulat luar semua syiling CUC.

Wang kertas sunting

Sebelum tahun 1959 sunting

Di bawah Pentadbiran Sepanyol, Banco Español de la Habana memperkenalkan wang kertas keluaran pertama Cuba pada tahun 1857 dalam denominasi 50, 100, 300, 500 dan 1,000 dolar.[13] Denominasi 25 peso telah diperkenalkan pada tahun 1867,[13] dan denominasi 5 dan 10 peso pada tahun 1869.[13] Semasa Perang Sepuluh Tahun, mata wang telah dikeluarkan bertarikh 1869 atas nama Republik Cuba dalam denominasi. daripada 50 centavo, 1, 5, 10, 50, 500 dan 1000 peso.

Pada tahun 1872, wang kertas 5, 10, 25 dan 50 centavo, dan 1 dan 3 peso telah diperkenalkan oleh Banco Español de la Habana.[13] Pada tahun 1891, Perbendaharaan mengeluarkan mata wang untuk 5, 10, 20, 50, 100 dan 200 peso. Pada tahun 1896, nama bank telah ditukar kepada Banco Español de la Isla de Cuba , dan ia mengeluarkan nota dalam denominasi 5 dan 50 centavo[13] dan 1, 5, 10, 50, 100, 500 dan 1000 pesos, diikuti dengan 10 dan 20 centavo pada tahun 1897.[13]

Pada tahun 1905, Bank Negara Cuba (Banco Nacional de Cuba) mengeluarkan nota untuk 1, 2, 5 dan 50 peso. Walau bagaimanapun, wang kertas 1905 tidak dikeluarkan (sumber: katalog Pick) Pada tahun 1934, Kerajaan memperkenalkan sijil perak (certificados de plata) dalam denominasi 1, 5, 10, 20 dan 50 peso, diikuti oleh 100 peso pada 1936 dan 500 dan 1000 peso pada 1944.

Sijil perak sunting

 
República de Cuba, satu peso perak (1936)

Pada separuh kedua tahun 1933, Cuba meluluskan beberapa siri undang-undang untuk menggubal pengeluaran sijil Perak (Certificado De Plata). Sijil perak Cuba direka bentuk, diukir dan dicetak oleh Biro Ukiran dan Percetakan Perbendaharaan AS dari 1934 hingga 1949 dan diedarkan di Cuba antara 1935 dan awal 1950-an. Lapan siri nota bertarikh 1934, 1936, 1936A, 1938, 1943, 1945, 1948, dan 1949 dan berkisar antara satu peso hingga 100 peso. Seorang wakil Cuba berada di tapak di Washington DC untuk berunding dan meluluskan reka bentuk.

Banco Nacional de Cuba (Bank Negara Cuba) sunting

Pada tahun 1949, Banco Nacional de Cuba menyambung semula pengeluaran wang kertas, memperkenalkan nota dalam denominasi 1, 5, 10 dan 20 peso pada tahun itu, diikuti dengan nota dalam denominasi 50, 100, 500, 1000 dan 10,000 peso pada tahun 1950. Denominasi melebihi 100 peso tidak diteruskan.

Pada Januari 1961, selepas pengenalan ekonomi terancang sosialis, semua wang kertas sebelumnya telah didemonetisasi, dengan wang kertas baru, dicetak di Czechoslovakia, diletakkan dalam edaran. Nota tiga peso telah ditambah pada tahun 1983.

Banco Central de Cuba (Bank Pusat Cuba) sunting

Pada tahun 1997, fungsi Banco Nacional sebagai bank pusat, termasuk mengeluarkan wang kertas dan syiling, telah dipindahkan kepada entiti yang baru diwujudkan, Bank Pusat Cuba.

Wang kertas tahun 1961 telah didemonetisasikan pada 1 Mei 2002.[14] Wang kertas 200-, 500-, dan 1000-peso telah diperkenalkan (semula) pada tahun 2015. Wang kertas yang sedang dalam edaran ialah 1, 3, 5, 10, 20, 50, 100, 200, 500, dan 1000 peso. Siri wang kertas ini ialah satu-satunya mata wang yang sah selepas penyatuan monetari tahun 2021 apabila peso boleh tukar telah diberhentikan.

Wang kertas peso Cuba (Isu semasa)
Nilai Depan terbalik
1 peso José Martí Fidel Castro dan orang-orangnya memasuki Havana, (8 Januari 1959)
3 peso Ernesto Guevara ("Che") "Che" Guevara memotong tebu
5 peso Antonio Maceo Persidangan antara Antonio Maceo dan Jeneral Sepanyol A. Martinez Campos di Mangos de Baragua (1878)
10 peso Máximo Gómez "Perang rakyat"
20 peso Camilo Cienfuegos Tuai pisang dan kerja lapangan ("Pembangunan Pertanian")
50 peso Calixto García Íñiguez Pusat Genetik dan Bioteknologi ( es )
100 peso Carlos Manuel de Céspedes Tribun anti-imperialistik "José Martí", Havana
200 peso Frank País Cuartel Moncada, Santiago de Cuba
500 peso Ignacio Agramonte Asamblea Constituyente (Dewan Undangan Negeri), Guáimaro
1,000 peso Julio Antonio Mella Universiti Havana

Sijil Pertukaran Asing, 1985 sunting

Pada tahun 1985, Banco Nacional de Cuba mengeluarkan sijil pertukaran asing dalam denominasi 1, 3, 5, 10, 20, 50 dan 100 peso (tidak bersamaan dengan CUP). Selepas 1994 ini telah digantikan oleh CUC atau peso boleh tukar.

Wang kertas CUC, 1994-2020 sunting

Dari 1994 hingga 2020 Banco Nacional de Cuba dan Banco Central de Cuba mengeluarkan wang kertas CUC dalam denominasi 1, 3, 5, 10, 20, 50 dan 100 peso. Wang kertas CUC ini diedarkan bersama dengan wang kertas CUP, tetapi walaupun terdapat nisbah 25:1 yang besar dalam nilainya, ia boleh dibezakan oleh fakta bahawa wang kertas CUC menampilkan monumen, manakala wang kertas CUP menampilkan potret.

Kadar pertukaran sunting

Kadar pertukaran bank perdagangan diterbitkan di halaman Facebook mereka oleh bank Cuba, Banco Metropolitano.

Kadar pertukaran semasa CUP
Lihat Google Finance: AUD · CAD · CHF · EUR · GBP · HKD · JPY · MYR · USD
Lihat Yahoo! Finance: AUD · CAD · CHF · EUR · GBP · HKD · JPY · MYR · USD
Lihat XE: AUD · CAD · CHF · EUR · GBP · HKD · JPY · MYR · USD
Lihat OANDA: AUD · CAD · CHF · EUR · GBP · HKD · JPY · MYR · USD
Lihat fxtop.com: AUD · CAD · CHF · EUR · GBP · HKD · JPY · MYR · USD
Lihat MSN Money: AUD · CAD · CHF · EUR · GBP · HKD · JPY · MYR · USD

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Nota sunting

  1. ^ Wang kertas baharu 200-, 500-, and 1,000-peso yang diedarkan pada 01.02.2015 Diarkibkan 2015-01-18 di Wayback Machine BanknoteNews.com. 16 Januari 2015. Diperoleh pada 2015-01-17.
  2. ^ Cuba new 200-, 500-, and 1,000-peso notes confirmed Diarkibkan 2015-02-17 di Wayback Machine BanknoteNews.com. 15 Februari 2015. Diperoleh pada 2015-02-16.
  3. ^ "Cuban Currency | Jibacoa, Cuba". Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-01-29. Dicapai pada 2020-12-16.
  4. ^ "33 Tourist targeted scams in Cuba". Travelscams.org (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-08-07. Dicapai pada 2019-06-16.
  5. ^ "Cuba to End Dyal Currency System in 2021 Amid Crisis Reform". Bloomberg.com. 11 December 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-12-11. Dicapai pada 2022-02-11.
  6. ^ "Day Zero: how and why Cuba unified its dual currency system | LSE Latin America and Caribbean". LSE Latin America and Caribbean blog. 2021-02-10. Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-02-07. Dicapai pada 2022-01-12.
  7. ^ "Cuba to devalue peso steeply in January in major monetary overhaul". Reuters (dalam bahasa Inggeris). 2020-12-11. Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-02-02. Dicapai pada 2022-02-11.
  8. ^ Frank, Marc (2022-01-26). "Cuban peso in free fall against the dollar". Reuters (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-02-04. Dicapai pada 2022-02-11.
  9. ^ Cuhaj 2009.
  10. ^ "The Story Behind the 1897 Cuban Peso and the 1898 Peso". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-03. Dicapai pada 2013-04-17.
  11. ^ "曰批全过程免费视频观看软件,中文字幕精品无码亚洲成A人,a级毛片成人网站免费看,亚洲熟妇av一区二区三区". www.cubanumis.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-03. Dicapai pada 2013-04-17.
  12. ^ "LA MONEDA CUBANA". Jose Maria Aledon, La Moneda Cuba. 1999. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-06-11. Dicapai pada 2008-07-11.
  13. ^ a b c d e f Cuhaj 2010.
  14. ^ "Welcome to the US Petabox". Diarkibkan daripada [source: Banco Central Cuba, Granma, February 27, 2002 yang asal] Check |url= value (bantuan) pada 2013-08-07.

Sumber sunting

Pautan luar sunting

Templat:Cuba topics