Pesta menuai ialah sebuah perayaan tahunan yang berlaku sekitar masa tuai utama di sesuatu wilayah. Memandangkan perbezaan iklim dan tanaman di seluruh dunia, perayaan menuai boleh ditemui pada pelbagai masa di tempat yang berbeza. Perayaan menuai biasanya menampilkan jamuan, keluarga dan orang ramai, dengan makanan yang diambil daripada tanaman.

Jagung di Rockton World's Fair, pesta menuai tahunan di Hamilton, Ontario, Kanada

Di Britain, kasih telah diberikan untuk penuaian yang berjaya sejak zaman pagan. Perayaan menuai diadakan pada bulan September atau Oktober bergantung kepada adat tempatan. Perayaan Pesta Menuai moden termasuk nyanyian hymn, berdoa, dan menghias gereja dengan bakul buah-buahan dan makanan dalam perayaan yang dikenali. sebagai Pesta Menuai, Rumah Menuai, Kesyukuran Menuai atau Pesta Kesyukuran Menuai.

Di gereja British dan Inggeris-Caribbean, kapel dan sekolah, dan beberapa gereja Kanada, orang membawa masuk hasil dari kebun, peruntukan atau ladang. Makanan itu sering diedarkan di kalangan orang miskin dan warga emas masyarakat tempatan atau digunakan untuk mengumpul dana untuk gereja, atau badan amal.

Perayaan menuai di Asia termasuk Pesta Pertengahan Musim Gugur (中秋節), salah satu perayaan menuai yang paling tersebar luas di dunia. Di Iran, Mehrgan disambut dengan gaya mewah di Persepolis. Ia bukan sahaja musim menuai, tetapi ia juga musim pengutipan cukai. Pelawat dari pelbagai bahagian Empayar Parsi membawa hadiah untuk raja, semuanya menyumbang kepada perayaan yang meriah. Di India, Makar Sankranti, Thai Pongal, Uttarayana, Lohri, dan Magh Bihu atau Bhogali Bihu pada bulan Januari, Holi pada Februari–Mac, Vaisakhi pada bulan April dan Onam pada Ogos–September ialah beberapa perayaan menuai yang penting.

Orang Yahudi menyambut Sukkot, perayaan menuai selama seminggu pada musim luruh. Orang Yahudi yang memerhati membina pondok atau pondok sementara yang dipanggil sukkah, dan menghabiskan seminggu tinggal, makan, tidur, dan berdoa di dalamnya. Sebuah sukkah mempunyai tiga dinding dan bumbung separa terbuka, direka untuk membolehkan unsur-unsur masuk. Ia ibarat khemah-khemah Israel yang akan didiami oleh para petani semasa musim menuai, pada penghujungnya mereka akan membawa sebahagian daripada hasil tuaian ke Kuil Suci di Yerusalem.

Catatan sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting