Phineas Flynn merupakan salah seorang protagonis siri televisyen animasi Phineas dan Ferb. Disuarakan oleh Vincent Martella dan dicipta oleh Dan Povenmire, Phineas pertama kali muncul bersama-sama dengan seluruh watak-watak utama siri dalam episod pemula "Rollercoaster." Phineas, bersama-sama dengan saudara tiri lelakinya Ferb Fletcher, membintangi setiap episod Plot A.

Phineas Flynn
Watak Phineas and Ferb
Gambar seorang budak lelaki berambut merah, dengan baju kuning dan oren dengan seluar pendek berjalur biru, sepasang kasut hitam, yang mempunyai wajah segi tiga dan ia termasuk ke sisi telinga bulat, yang mempunyai mata hitam dengan titik putih.
Kemunculan pertama Rollercoaster (2007)
Dicipta oleh
Disuarakan oleh Vincent Martella
Informasi
Keluarga
KewarganegaraanAmerika
Pada asalnya, Dan Povenmire melukis atas kertas pejagal di Pasadena Selatan, California.[1]

Siri ini berkenaan percubaan Phineas untuk mengelakkan kebosanan dengan mencari sesuatu yang baru untuk dilakukan untuk setiap hari percutian musim panasnya. Kakaknya bernama Candace Flynn,[2] yang cuba untuk mendedahkan ciptaan keterlaluan mereka, tetapi tidak berjaya. Phineas melakukan ini dengan saudara tiri lelaki kurang suka bercakap Ferb,[3] dan selalunya dengan ramai kanak-kanak kejiranan lain. Aktiviti mereka merangka biasanya melibatkan penciptaan yang berlebihan, termasuk roller coaster,[4] rumah hantu,[5] roller rinks,[6] dan pantai di belakang rumah[4] dll. yang direka bentuk oleh Phineas dan Ferb.[4]

Phineas datang dari keluarga bercampur. Pencipta memilih pengaturan ini kerana mereka dianggap ia kurang dimanfaatkan dalam program kanak-kanak dan juga dari pengalaman lepas pencipta Jeff "Swampy" Marsh.[7] Sebagai watak, Phineas telah mendapat sambutan yang kritikal positif, dengan pengulasan menerangkan dia dan saudaranya sebagai "pasangan lucu."[8] Phineas muncul dalam barang dagangan Phineas dan Ferb, termasuk mainan plusy,[9] kemeja T,[10] dan permainan video.[11]

Rujukan sunting

  1. ^ a b Strike, Joe (2008-02-01). "From Swampy & Dan Emerges Phineas and Ferb", Page 3". Animation World Magazine. Dicapai pada 2009-09-30.
  2. ^ Strike, Joe. "From Swampy & Dan Emerges Phineas and Ferb", Page 1". Animation World Magazine. Dicapai pada 2009-09-30.
  3. ^ Writers: Bobby Gaylor, Martin Olson; Director: Dan Povenmire. "A Hard Days Knight". Phineas and Ferb. Musim 1. Episod 10. Disney Channel.
  4. ^ a b c Writers: Dan Povenmire, Jeff "Swampy" Marsh; Directors: Dan Povenmire. "Rollercoaster". Phineas and Ferb. Musim 1. Episod 1. Disney Channel. Unknown parameter |channel= ignored (bantuan)
  5. ^ Writers: Antoine Guilbaud, Chong Lee; Director: Zac Moncrief. "One Good Scare Ought to Do It!". Phineas and Ferb. Musim 1. Episod 9. Unknown parameter |channel= ignored (bantuan)
  6. ^ Writers: Tim Bjorklund, Kim Roberson. "Crack That Whip!". Phineas and Ferb. Musim 1. Episod 18. Unknown parameter |channel= ignored (bantuan)
  7. ^ Dan Povenmire, Jeff "Swampy" Marsh. "The Geek Dads" Podcast interview with Povenmire & Marsh (Audio). Dicapai pada 2009-09-30.
  8. ^ Ashby, Emily. "Phineas and Ferb". Common Sense Media. Dicapai pada 2009-09-30.
  9. ^ "Amazon.com - Phineas and Ferb toys". Dicapai pada 2009-09-30.
  10. ^ "Phineas and Ferb shirts". Stylinonline.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-04-03. Dicapai pada 2009-09-30.
  11. ^ "Phineas and Ferb :: DS Game Review". Kidzworld. Dicapai pada 2009-05-02.

Pautan luar sunting

Templat:Phineas and Ferb