Politburo Parti Komunis China

The Central Politburo Parti Komunis China secara rasmi Biro Politik Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China, yang sebelum ini dikenali sebagai Biro Pusat sebelum tahun 1927, adalah sekumpulan 25 orang yang menyelia Parti Komunis China. Tidak seperti politburo (biro politik) yang lain pihak Komunis, kuasa dalam politburo dipusatkan dalam Jawatankuasa Tetap Politburo. Politburo adalah langkah yang dipilih oleh Jawatankuasa Pusat.

Kuasa Politburo tinggal sebahagian besarnya dalam fakta bahawa ahli-ahlinya secara umum pada masa yang sama memegang jawatan dalam Republik Rakyat China jawatan negeri dan dengan kawalan ke atas kakitangan pelantikan yang mempunyai Politburo dan Sekretariat. Selain itu, beberapa ahli Politburo memegang jawatan serantau yang kuat. Bagaimana Politburo berfungsi secara dalaman adalah tidak jelas, tetapi ternyata bahawa Politburo bermesyuarat sebulan sekali dan jawatankuasa tetap memenuhi setiap minggu. Ini dipercayai menjadi lebih kerap daripada yang pertama Soviet Politburo telah dipenuhi. Agenda bagi mesyuarat-mesyuarat nampaknya dikawal oleh Setiausaha Agung dan keputusan dibuat oleh sepakat dan bukan oleh undi majoriti [1]

Politburo telah menjadi mundur oleh Sekretariat Parti Komunis Jawatankuasa Pusat China pada awal 1980an di bawah Hu Yaobang, [2] tetapi telah muncul semula sebagai kuasa dominan selepas menewaskan Hu pada tahun 1987.

Ahli Politburo sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Miller, H. "Hu Jintao dan Parti Politburo" (PDF). China Kepimpinan Monitor. Hoover Institusi. m/s. 5. Dicapai pada 15 Oktober 2011.
  2. ^ Li, Cheng et al. (2008). Perubahan Landskap China Politik , Washington: Brookings Institution Press. ISBN 978-0-8157-5209-7.