Pretz (プリッツ, Purittsu) ialah makanan ringan Jepun yang dibuat oleh Ezaki Glico.[1] Seperti snek terkenal Ezaki Glico lainnya, Pocky, Pretz berbentuk tongkat dan mempunyai tekstur yang serupa dengan pretzel. Berlainan dengan Pocky yang dilapisi coklat, Pretz ditaburi dengan rempah sehingga rasanya lebih gurih.

Pretz panggang (merah) dan salad (hijau)

Pretz hadir dapat dalam pelbagai jenis dan tiga saiz: Reguler, Kanak-kanak, dan Gergasi. Sebilangan besar Pretz hadir dalam ukuran Reguler, dengan beberapa rasa juga ditawarkan dalam ukuran Giant. Ukuran Kanak-kanak berbentuk lebih kecil dan lebih manis untuk menarik minat kanak-kanak.

Pakej kanak-kanak juga disertakan dengan kartun kanak-kanak pada bungkusan tersebut. Varieti Double Pretz menawarkan dua rasa berasingan pada satu batang Pretz (satu rasa pada setiap separuh) dan varieti Meets Wine adalah Pretz berperisa keju yang dinamakan untuk mencadangkannya dipasangkan dengan wain.

SejarahSunting

Pretz berasal dari Butter Pretz (バ タ ー プ リ ッ ツ), makanan ringan pertama Ezaki Glico. Pada masa itu, Butter Pretz tersedia dalam dua bungkusan, berharga 30 yen dan 50 yen. Makanan ringan ini diberi nama Pretz, sesuai dengan produknya yang berbentuk pretzel. Setelah Pocky dipasarkan pada tahun 1966, syarikat Ezaki Glico berkembang dengan produk unggulan Pocky dan Pretz mereka.


Persatuan Ulang Tahun Jepun telah menetapkan 11 November sebagai Hari Pocky dan Pretz. Penentuan hari Pocky & Pretz ini dimaksudkan sebagai sebahagian daripada kempen makanana Pocky & Pretz.[2][3]

RujukanSunting

  1. ^ "お土産の定番「ご当地プリッツ」で人気の味は". Weekly Toyo Keizai (dalam bahasa Jepun). August 23, 2017. Dicapai pada August 11, 2018.
  2. ^ "11月11日". Japan Anniversary Association. Dicapai pada 2012-12-28.
  3. ^ "11月11日はポッキー&プリッツの日". Ezaki Glico. Dicapai pada 2012-12-28.

Pautan luarSunting