Prognosis (Bahasa Yunani: πρόγνωσις "peramalan") ialah sepatah istilah perubatan untuk peramalan kejadian ikutan yang boleh jadi bagi pendirian semasa seseorang. Apabila digunakan kepada populasi statistik besar, anggaran prognosis boleh menjadi sangat tepat: contohnya pernyataan "45% pesakit dengan renjatan septik teruk akan meninggal dunia dalam 28 hari" boleh dibuat dengan sesetengah keyakinan, kerana penyelidikan terdahulu menjumpai bahawa perkadaran pesakit ini meninggal dunia. Walau bagaimanapun, ini lebih sukar untuk diterjemahkan kepada prognosis untuk pesakit individual: maklumat tambahan diperlukan untuk menentukan sama ada seseorang pesakit tergolong dalam 45% yang akan meninggal dunia, atau dalam 55% yang akan terselamat.[1]

Prognosis lengkap menyertakan tempoh jangkaan, fungsi, dan perihal laluan penyakit, seperti penurunan progresif, krisis berjeda, atau krisis tiba-tiba yang tidak terjangka.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Gould, SJ, http://www.prognosis.org/what_does_it_mean.php, dicapai pada 7 Januari 2009 Missing or empty |title= (bantuan)

Pautan luar sunting

Templat:Istilah perubatan untuk memerihalkan keadaan penyakit