Pundi renang ialah suatu organ pada ikan yang berupa kantung berselaput berisi campuran gas dengan tekanan yang boleh diubah-ubah.[1][2] Gas yang terdapat pada pundi renang biasanya gas oksigen.[3] Pundi ini berfungsi untuk mengatur tubuh ikan ketika di dalam air dengan membantu ikan mengolah isi padu dam ketumpatan badannya berdasarkan kedalaman air yang direnanginya, sehingga ikan dapat mengekalkan kedudukannya tanpa perlu berenang secara berterusan.[2][1] Pundi renang dapat ditemui pada hampir semua jenis ikan.[1] Pundi renang juga berfungsi sebagai ruang resonansi dalam menghasilkan atau menerima suara.[3] Dalam beberapa spesies, pundi renangnya berisi minyak dan bukan gas.[3] Pundi renang tidak ditemui pada beberapa jenis ikan bertulang yang berenang pada perairan laut dalam dan pada semua ikan bertulang rawan seperti ikan yu dan ikan pari.[3] Selain fungsi di atas, pundi renang ikan peparu juga berfungsi sebagai organ pernafasan.[4] Pundi renang terletak di bahagian rongga tubuh ikan.[3] Gelembung ikan dapat mengalami kecederaan seperti biasanya, luka dalaman akibat berkelahi dan bentuk tubuh abnormal.[1]

Pundi-pundi renang ikan.

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d "Kelainan Gelembung Renang". O-Fish. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-03-02. Dicapai pada 25 Jun 2014.
  2. ^ a b Van Hoeve. Ensiklopedia Indonesia, Jilid 7. Jakarta: Ichtiar Baru. m/s. 1100. Unknown parameter |coauthor= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  3. ^ a b c d e "Swim Bladder". Encyclopedia of Britannica. Dicapai pada 25 Jun 2014.
  4. ^ "Sistem Pernapasan Ikan". Sentra Edukasi. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-04-19. Dicapai pada 25 Jun 2014.

Pautan luar sunting