Republik Austria Jerman

Republik Jerman-Austria: (Bahasa Jerman: Republik Deutschösterreich atau Deutsch-Österreich) ialah sebuah negara yang diwujudkan selepas Perang Dunia I sebagai negeri rump awal bagi kawasan yang kebanyakannya berbahasa Jerman dan penduduk beretnik Jerman dalam Empayar Austro-Hungary. . Wilayah itu meliputi kawasan seluas 118,311 km2 (45,680 batu persegi), dengan 10.4 juta penduduk. Walau bagaimanapun, dalam praktiknya, kuasanya terhad kepada wilayah Danubian dan Alpine yang telah menjadi teras Empayar Austria.

Republik Jerman-Austria
Deutsch-Österreichische Republik
Bendera
Bendera Jata
Lagu kebangsaan
Semoga diberkati tanpa penghujung
Sei gesegnet ohne Ende
Ibu negaraVienna
KerajaanRepublic
Ketua Negeri 
• 1918-1919
jawatan kosong
• 1919
Karl Seitz
Mata wangKrone
Didahului oleh
Diganti oleh
Austria-Hungary
Republik Austria Pertama
Sekarang sebahagian dari Itali
 Republik Czech
 Slovakia
 Slovenia
 Austria
  1. ...

Percubaan untuk mewujudkan Jerman-Austria di bawah naungan ini akhirnya tidak berjaya, dan negara baharu Republik Austria Pertama telah diwujudkan pada tahun 1919.

Ciptaan sunting

Di Habsburg Austria-Hungary, "Jerman-Austria" adalah istilah tidak rasmi untuk kawasan empayar yang didiami oleh Jerman Austria.

Pada 12 Oktober 1918 Maharaja Charles I bertemu dengan para pemimpin parti terbesar Jerman. Nasionalis Jerman mahukan monarki berperlembagaan bagi negara-negara bebas; Sosialis Kristian mahu mengekalkan monarki dan persekutuan negara; Demokrat Sosial mahukan sebuah republik yang sama ada menjadi sebahagian daripada persekutuan negara atau menyertai Jerman.

Pada 16 Oktober 1918 Maharaja Charles I menerbitkan manifesto yang menawarkan untuk menukar Austria-Hungary menjadi persekutuan kebangsaan. Ini terlambat kerana orang Czech dan Slav Selatan sedang dalam perjalanan untuk mewujudkan negara merdeka. Walau bagaimanapun, ini memberi dorongan kepada Reichsrat (parlimen Austria) kawasan yang didiami Jerman untuk bertemu.

Dengan kejatuhan empayar yang akan datang, 208 timbalan etnik Jerman, yang dipilih pada 1911 untuk Reichsrat Cisleithanian, bertemu pada 21 Oktober 1918 dan mengisytiharkan dirinya sebagai "Perhimpunan Kebangsaan Sementara untuk Jerman-Austria" yang mewakili etnik Jerman di semua tanah Cisleithanian . Ia memilih Franz Dinghofer dari Pergerakan Kebangsaan Jerman, Jodok Fink dari Parti Sosial Kristian, dan Karl Seitz dari Parti Pekerja Sosial Demokratik sebagai presiden perhimpunan. Perhimpunan itu termasuk wakil dari Bohemia, Moravia, dan Silesia Austria yang enggan tunduk kepada negeri baru Czechoslovakia yang telah diisytiharkan pada 28 Oktober 1918. Ia juga mengisytiharkan bahawa "rakyat Jerman di Austria bertekad untuk menentukan organisasi politik masa depan mereka sendiri. untuk membentuk sebuah negara Jerman-Austria yang merdeka, dan untuk mengawal hubungan mereka dengan negara lain melalui perjanjian bebas dengan mereka".[1] Pada 25 Oktober Perhimpunan Sementara menyeru semua Tanah yang didiami Jerman untuk membentuk perhimpunan sementara mereka sendiri.

Semasa mesyuarat kedua pada 30 Oktober, Perhimpunan Kebangsaan Sementara mewujudkan institusi asas negeri baharu. Kuasa perundangan telah diambil alih oleh Perhimpunan Kebangsaan Sementara manakala kuasa eksekutif diamanahkan kepada Majlis Negara Jerman-Austria yang baru diwujudkan.

Pada 11 November 1918, Charles I melepaskan haknya untuk mengambil bahagian dalam hal ehwal negara Austria. Dia sengaja mengelak daripada menggunakan istilah "penculikan," kerana dia mahu mengekalkan kebebasan bertindak sekiranya rakyat Austria memanggilnya. Namun begitu, keputusan ini secara berkesan menamatkan 700 tahun pemerintahan Habsburg