Rongorongo (/ˈrɒŋɡˈrɒŋɡ/; Rapa Nui: roŋoroŋo rap) ialah sistem glyph yang ditemui pada abad ke-19 di Pulau Easter. Masih belum diketahui sama ada rongorongo mewakili tulisan yang benar atau tulisan proto. Banyak percubaan untuk mentafsir telah dibuat, tetapi tidak ada yang berjaya setakat ini. Walaupun beberapa kalender dan maklumat yang mungkin terbukti sebagai maklumat silsilah telah dikenal pasti, tiada satu pun daripada glif ini sebenarnya boleh dibaca. Jika sistem itu menulis dan terbukti sebagai ciptaan bebas, ia akan menjadi salah satu ciptaan penulisan bebas yang sangat sedikit dalam sejarah manusia.[1]

Rongorongo
Jenis
Tidak dihurai
BahasaDiandaikan sebagai Rapa Nui
Tempoh masa
Masa penciptaan tidak diketahui; penulisan terhenti dan kebanyakan tablet hilang atau musnah pada tahun 1860-an
Arah tulisCampuran
ISO 15924Roro, 620

Dua dozen objek kayu yang mengandungi inskripsi rongorongo, ada yang lapuk teruk, dibakar atau rosak, dikumpulkan pada akhir abad ke-19 dan kini bertaburan di muzium dan koleksi peribadi. Tiada yang kekal di Pulau Easter. Objek-objek itu kebanyakannya berbentuk tablet daripada kepingan kayu yang tidak teratur, kadangkala kayu hanyut, tetapi termasuk tongkat ketua, patung tangata manu, dan dua perhiasan reimiro. Terdapat juga beberapa petroglif yang mungkin termasuk inskripsi rongorongo pendek. Sejarah lisan menunjukkan bahawa hanya elit kecil yang pernah celik dan bahawa tablet itu suci.

Teks rongorongo yang tulen ditulis dalam arah berselang-seli, satu sistem yang dipanggil reverse boustrophedon. Dalam satu pertiga daripada tablet, baris-baris teks tertulis dalam seruling cetek yang diukir ke dalam kayu. Glyph itu sendiri adalah garis besar bentuk manusia, haiwan, tumbuhan, artifak dan geometri. Kebanyakan figura manusia dan haiwan, seperti glif 200 Glyph 200 dan 280 Glyph 280, mempunyai ciri protuberans pada setiap sisi kepala, mungkin mewakili mata.

Teks individu secara konvensional dikenali dengan satu huruf besar dan nama, seperti Tablet C, Tablet Mamari. Nama yang agak berubah-ubah mungkin deskriptif atau menunjukkan tempat objek disimpan, seperti dalam Oar, Snuffbox, Tablet Santiago Kecil dan Kakitangan Santiago.

Catatan sunting


Rujukan sunting

  1. ^ Robinson, Andrew (2009). "The death of RongoRongo". Writing and Script: A Very Short Introduction. Oxford University Press. ISBN 9780191579165.

Bibliografi sunting

Pautan luar sunting

Templat:Rongorongo Templat:Pulau Paskah Templat:Senarai sistem penulisan