Rosalinda ialah telenovela Mexico yang dihasilkan oleh Salvador Mejía Alejandre untuk Televisa[1] pada tahun 1999. Ia adalah pembuatan semula telenovela María Teresa pada 1972. Thalía,[2] Fernando Carrillo dan Angélica María membintangi sebagai protagonis utama, manakala Lupita Ferrer membintangi sebagai antagonis utama.[3]

Rosalinda
GenreTelenovela
Berdasarkan daripada
Maria Teresa oleh Grazio D'Angelo
PenciptaDelia Fiallo
Ditulis olehLiliana Abud
Kari Fajer
Carlos Romero
PengarahBeatriz Sheridan
Dibintangi oleh
Thalia
Fernando Carrillo
Angelica Maria
Lupita Ferrer
Lagu pembukaan"Rosalinda" nyanyian Thalia
Lagu penutup"Rosalinda" nyanyian Thalia
PenggubahKike Santander
Negara asalMexico
BahasaSepanyol
Bilangan episod80
Penerbitan
Penerbit eksekutifSalvador Meijia Alexander Nathalie Lartilleux
PenyuntingMarco Antonio Roche
Penyiaran
Saluran asalTelevisa
Siaran asal1 Mac – 18 Jun 1999
Kronologi
MengikutiCanal de las Estrella
Rancangan berkaitan
Rosalinda (siri TV Filipina)

Telenovela popular ini juga pernah disiarkan di negara Malaysia sekitar tahun 2003 dan serta ditayangkan disaluran TV3.

Sinopsis sunting

Rosalinda (Thalia) adalah seorang wanita cantik yang menjual bunga dan menghias restoran mewah. Suatu hari, dia bertemu dengan Fernando José (Fernando Carrillo), seorang lelaki yang mempunyai status sosial yang tinggi. Dia bermain piano di restoran. Mereka akhirnya jatuh cinta, berkahwin, dan mempunyai seorang anak bernama Erika, tetapi ibu tirinya Valeria (Lupita Ferrer) ingin memisahkan pasangan bahagia itu, dan dia mempunyai cara yang sempurna untuk berbuat demikian.

Ibu kandung Rosalinda, iaitu Soledad (Angélica María), menjalani hukuman penjara 20 tahun kerana membunuh bapa kandung Fernando José. Dia tidak bersalah, tetapi mengambil kesalahan tersebut. Selepas mengetahui berita ngeri ini, Fernando José meninggalkan Rosalinda dan anak perempuannya. Valeria menculik Erika. Rosalinda pergi ke klinik dan akhirnya memjadi hilang akal. Dia dikurung di hospital mental.

Pada suatu malam, hospital sakit jiwa terbakar dan terbakar. Rosalinda berjaya melarikan diri, tetapi orang yang disayanginya yakin dia sudah mati. Mengalami kes amnesia yang besar, dia terpaksa menjadi pencuri oleh seorang lelaki tua yang membawanya masuk. Dia bertemu Alejandro "Alex" Dorantes ([[Victor Noriega) semasa cuba mencuri dari rumahnya. Alex membersihkannya dan kemudian mengubah identitinya ssbagai Paloma Dorantes dan mual menjadi penyanyi. Dia jatuh cinta dengan Alex, ejen pencarian bakat yang membuatnya terkenal. Sementara itu, Fernando José berkahwin dengan sepupu Rosalinda, Fedra (Nora Salinas).

Kehidupan Rosalinda bersama Alex nampaknya berjalan lancar. Walau bagaimanapun, perkara-perkara nampaknya tidak betul sepenuhnya. Pada suatu malam, Rosalinda dan Alex menghadiri salah satu konsert Fernando Jose. Dia memainkan lagu yang merupakan lagu pertama yang dimainkannya pada hari mereka bertemu. Ini seolah-olah mencetuskan ingatan Rosalinda tentang masa lalunya. Terharu dengan kenangan ini, Rosalinda berlari keluar dari dewan konsert dan dilanggar oleh sebuah kereta. Alex membawanya ke hospital. Ketika itulah Rosalinda sedar bahawa dia bukan Paloma, tetapi Rosalinda. Sekarang Rosalinda telah mendapat ingatannya kembali, dia mesti kembali dan berjuang untuk mendapatkan kembali anaknya, keluarganya, dan Fernando Jose dalam proses itu.

Pelakon sunting

Watak utama sunting

  • Thalía sebagai Rosalinda Pérez Romero / Rosalinda del Castillo - Altamirano / Paloma Dοrantes
  • Fernando Carrillo sebagai Fernando José Altamirano del Castillo
  • Angélica María sebagai Soledad Martha Romero
  • Lupita Ferrer sebagai Doña Valeria Del Castillo Altamirano

Watak sokongan sunting

Penampilan khas sunting

Adaptasi Filipina sunting

Pada tahun 2009, syarikat GMA Network menghasilkan adaptasi Filipina bagi siri yang dibintangi Carla Abellana sebagai Rosalinda dan Geoff Eigenmann sebagai Fernando Jose. Rosalinda ditayangkan pada 6 Julai 2009 di blok masa perdana 'Telebabad' dan berakhir pada 27 November 2009 dengan jumlah 105 episod.

Rujukan sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan espectaculos tidak disediakan
  2. ^ Rodarte, Jorge (November 5, 2020). que-ella-20201105-0170.html "Thalía adalah imitada daripada Camila Sodi dan mempunyai igualito kepada ella" Check |url= value (bantuan). Debat (dalam bahasa Bahasa Sepanyol). Thalia, protagonis telenovela lain seperti Rosalinda...CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ Anarcon, James Patrick (29 Mei 2020). "Pembalikan Penilaian: Telenovela Thalia yang memecahkan rekod di TV Filipina".