Rubah merah Sierra Nevada

Rubah merah Sierra Nevada (Vulpes vulpes necator), juga dikenali sebagai rubah High Sierra ialah satu subspesies rubah merah dan salah satu daripada mamalia paling terancam di Amerika Utara. Sehingga kini, hanya beberapa ekor diketahui wujud dalam tinggalan populasi dekat dengan Taman Negara Gunung Berapi Lassen. Penemuan kamera web terkini bagi dua ekor rubah tinggalan yang terselamat dekat dengan Gunung Hood, Oregon pada 2012 meningkatkan harapan untuk kemandirian spesies ini. Negeri California melarang pemerangkapan rubah merah Sierra Nevada pada 1980, selepas ambilan pelt tahunan menurun kepada 2 setahun menjelang 1970-an. Ia dianggap terancam genting oleh Jabatan Ikan dan Buruan California.[1] Pada 26 April 2011, Pusat untuk Kepelbagaian Biologi mempetisyen kerajaan persekutuan untuk melindungi rubah High Sierra di bawah Akta Spesies Terancam.[2] Salah satu ancaman parah terhadap rubah merah Sierra Nevada merupakan saling pembiakbakaan dengan rubah merah tidak asli yang telah diperkenalkan ke California (Lembah Tengah, Kawasan Teluk San Francisco, dan California selatan) daripada populasi timur dan barat tengah Amerika Syarikat.[3] Dengan hanya sekitar 50 ekor haiwan yang tinggal, Perkhidmatan Ikan dan Hidupan Liar Amerika Syarikat mengumumkan pada 30 Disember 2011 bahawa semakan status lengkap akan dimulakan, sebagai gerak balas pada petisyen berkenaan.[4]

Rubah merah Sierra Nevada
Rubah merah High Sierra ditemui di Sierra pada Ogos 2010
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Tribus:
Genus:
Spesies:
V. vulpes
Subspesies:
V. v. necator
Nama trinomial
Vulpes vulpes necator
Merriam, 1900

Rujukan sunting

  1. ^ "Sierra Nevada red fox (Vulpes vulpes necator)". Sierra Forest Legacy. Dicapai pada 30 April 2011.
  2. ^ Matt Weiser (27 April 2011). "Protections sought for Sierra Nevada red fox". The Modesto Bee. Dicapai pada 28 November 2011.
  3. ^ Jeffrey C. Lewis, Kevin L. Sallee, Richard T. Golightly (Oktober 1999). "Introduction and Range Expansion of Nonnative Red Foxes (Vulpes vulpes) in California". American Midland Naturalist: 372–381. JSTOR 2426786.CS1 maint: uses authors parameter (link)
  4. ^ "Sierra Nevada Red Fox to be Considered for Endangered Species Act Protection". Perkhidmatan Ikan dan Hidupan Liar Amerika Syarikat. 30 Disember 2011.

Pautan luar sunting