Rumah kalae (Bahasa Thai: เรือนกาแล) atau tradisional Thai Utara/Rumah Lanna (เรือนไทยภาคเหนือ/ล้านนา) adalah gaya seni bina Thailand Utara, di kawasan yang dahulunya dipanggil Lan Na, kini dikenali sebagai Chiang Mai. Rumah itu terdiri daripada dua petak yang berkongsi platform yang sama. Ia dinamakan sempena ukiran kayu hiasan yang menonjol dari bahagian atas gables, ciri-ciri yang biasanya ditemui di rumah adat Thai utara.

Kumpulan bangunan dalam gaya Thai utara yang disesuaikan, di rumah Thawan Duchanee di Chiang Rai. Perhatikan hiasan bumbung kalae' di atas gable.

Rumah itu adalah gabungan kediaman tradisional Lanna dan Tai Lue, TaiKhoen dan Tai Yong. Pengaruh daripada golongan ini menjadikan rumah tersebut pelbagai dari segi gaya, pelan, hiasan, perkembangan fungsi dan elemen rumah.

Sejarah Kalae sunting

Perkataan "Kalae" mempunyai akar dalam perkataan "Ka-lang", yang bermaksud persilangan atau bertindih. Kalae merujuk kepada rak kayu berukir yang dilekatkan pada gable rumah. Rak berhutan dipanjangkan untuk membentuk bentuk v di bahagian atas papan rabung. Rak yang dilanjutkan ialah 0.5 meter (1 ka 8 in) panjangnya. Kalae terkenal dengan ukiran mereka, titik tumpuan. Kedua-dua belah rak gores biasanya burung. Walau bagaimanapun, rak boleh diukir dalam corak lain.

Kalae dahulunya merupakan rangka yang direka untuk menyatukan bumbung kerana atapnya dahulunya dibina daripada daun pisang. Kemudian, apabila bahan binaan bertukar kepada jubin bumbung tanah liat, kalae bertukar menjadi elemen hiasan.

Rumah Kalae direka untuk memenuhi rutin harian isi rumah Lanna. Tambahan pula, mereka menunjukkan status pemilik dan melambangkan nasib. Setiap bahagian rumah mempunyai fungsi tertentu. Ciri-ciri rumah Kalae menunjukkan persamaan dengan rumah tradisional Lanna.

  • Kepercayaan yang berkaitan: pembinaan adalah berdasarkan iklim dan arah angin. Bangunan dan tabiat hidup Thai selalunya berdasarkan kepercayaan karut dan agama. Banyak pertimbangan lain seperti bahan tempatan, iklim dan pertanian mempunyai banyak kaitan dengan gaya.
  • Saudara-mara berkongsi tanah yang sama. Keluarga tinggal dalam perimeter yang sama dikelilingi oleh pagar yang diperbuat daripada buluh, dipanggil "rua salap", atau semak.

Lokasi sunting

Gaya rumah ini terletak terutamanya di wilayah utara Thailand, termasuk Chiang Mai dan daerah berdekatan; Daerah Hangdong, daerah Doi Saket, daerah Sankampang, daerah Sanpathong, daerah Chom Thong, daerah Mae Rim, dan daerah Mae Thang.

Arah rumah dikira mengikut matahari dengan pedimen bumbung sentiasa menghadap ke arah selatan atau utara. Kebanyakan rumah dibina di atas hartanah yang lebih besar. Rumah-rumah ini tidak biasa seperti dahulu kerana reka bentuk yang lebih moden telah menjadi pilihan.

Elemen sunting

Perkadaran sunting

Kompleks Kalae mempunyai sekurang-kurangnya dua petak. Petak utama mempunyai lima bilik. Rumah itu mempunyai lajur yang sejajar dengan sisi rumah. Ketinggian yang diukur dari tanah ke Waeng atau galang adalah lebih kurang 1.4 ke[convert: unknown unit]. Manakala jarak yang diukur dari belakang Waeng ke pedimen adalah lebih kurang 2.8 meter (9 ka 2 in).

Bahagian sunting

Rumah dibahagikan mengikut fungsi, seperti yang ditunjukkan dalam senarai berikut.

  • Bilik tidur: bilik tidur terletak di sayap timur. Ia adalah bilik bujang yang besar memanjang. Bilik itu boleh diasingkan untuk memberi ruang kepada kanak-kanak dengan menggantung sehelai kain besar atau langsir yang diikat pada tiang. Bilik itu dibahagikan kepada dua bahagian yang jelas menggunakan sekeping kayu, mai paen tong, sebagai pembahagi supaya papan lantai tidak bergetar dan mengganggu orang lain. Di atas tiang utama atau sao ek terdapat rak kayu yang sengaja dibina sebagai tempat suci untuk dewa rumah tangga. Tanggapan Thai tentang ketakutan berpusat pada "dunia rohani" seperti "hantu, kuasa ghaib, dan roh jahat". Orang Thai sangat bergantung pada "kuasa ghaib" untuk perlindungan dalam persekitaran domestik.
  • Dapur: juga dikenali sebagai ruean fai. Kawasan ini adalah untuk memasak dan menyimpan peralatan.
  • Toen atau Beranda. Kawasan itu disambungkan ke teres hadapan tetapi satu langkah lebih tinggi. Ia adalah kawasan serbaguna dengan dinding kayu pendek yang memisahkan Toen dari bilik tidur.
  • Shan: teres. Ini adalah ruang terbuka di hadapan. Ini digunakan sebagai kawasan basuh dan disambungkan ke dapur. Teres hadapan betul-betul di beranda mempunyai tempat letak periuk air, han-nam dengan tempurung kelapa, yang digunakan untuk menyambut tetamu.
  • Di bawah rumah: Ini dipanggil tai thun ruean. Bahagian ini adalah kawasan penyimpanan dan digunakan untuk menyimpan peralatan rumah seperti peralatan pertanian dan perkakas rumah, dan juga merupakan tempat untuk ternakan. Seperti yang dicadangkan oleh frasa "Rumah panggung Thai", satu aspek universal seni bina tradisional Thailand ialah ketinggian bangunannya di atas tiang, paling biasa setinggi sekitar ketinggian kepala. Rumah-rumah itu dinaikkan akibat banjir besar pada bahagian tertentu tahun ini, dan pada zaman yang lebih kuno, pemangsa.

Hiasan sunting

Kalae diukir kepada corak yang berbeza; tiga burung, corak bunga, dan awan. Bentuk Kalae berbeza - lurus, melengkung, dan bersilang.

Jenis Kalae sunting

Klasifikasi Kalae sunting

Struktur seni bina rumah Kalae dikelaskan kepada empat jenis mengikut saiz dan gayanya; rumah Kalae kecil, rumah Kalae bersaiz tipikal, rumah Kalae besar, dan rumah Kalae kontemporari yang besar.

Umur rumah Kalae sunting

Rumah Kalae telah dibina selama lebih daripada dua abad. Penampilan telah berubah dari semasa ke semasa. Perkembangan dari segi bahan dan alatan yang digunakan dalam pembinaan merupakan faktor penyumbang utama yang menyebabkan rumah Kalae bukan sahaja berubah usia tetapi juga berkembang secara berbeza dari segi bentuk dan gaya.

Rumah Kale yang Dibina Awal Rumah Kalae Lewat Dibina
Gables lebih tinggi. Gables lebih tumpul. Tidak begitu tinggi.
Bagi rumah-rumah yang kemudiannya ditemui, muka gables ditutup dengan kepingan kayu yang dibina dalam bentuk louver.
Tong; rasuk kayu segi empat tepat, berjalan di sepanjang rumah,
diletakkan di atas Waeng atau galang dalam kedudukan menegak.
Tong diletakkan secara mendatar, selari dengan Waeng.
Penggunaan paku untuk memaku struktur dan penggunaan engsel untuk memasang bingkai tingkap pada dinding adalah popular di rumah Kalae yang dibina lewat.
Rumah Kalae yang dibina lewat mempunyai susun atur petak yang lebih rumit.
Bumbung di atas tangga kelihatan di rumah Kalae yang telah lewat dibina.

Contoh rumah Kalae sunting

Huean Kalae ialah sebuah rumah Kalae yang dibina pada tahun 1917 dan dimiliki oleh Oui Paad Phothitha dari Tambon Paphlu, Daerah Chom Thong, Wilayah Chiang Mai. Rumah Kalae yang kecil ini mempunyai lantai bertingkat yang diperbuat daripada kayu keras. Bumbungnya ditutup dengan jubin kayu. Rumah itu mempunyai tiga petak: yang terbesar di sebelah timur ialah ruang tidur, yang lebih kecil di sebelah barat ialah dapur, dan yang terkecil di hadapan adalah tempat penyimpanan air minuman.[1]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Kruaraya, Thapanee (2014). Lanna House and way of Life. Chiang Mai, Thailand: Nantakarn Graphic Printing.

Bacaan lanjut sunting

  • Piyachon, C. (1989). Rean Kalae. Chiang Mai, Thailand: Chit Chatsuwan.