Menurut kepada heraldik, Salib St George adalah salib merah atas latar belakang putih, yang dari Zaman Pertengahan menjadi berkaitan dengan Saint George, orang suci tentera, sering mengambarkan sebagai tentera salib.

Bendera Salib Saint George dalam bentuk segi empat tempat (3:5 ratio) .
Bendera Salib Saint George dalam bentuk segi empat sama .

Simbol itu telah diterima pakai oleh Liga Swabia pada pra-Reformasi Empayar Rom Suci. George dikaitkan sebagai patron santo England pada abad ke-14, menggantikan St Edmund the Martyr. Sejak itu bendera ini biasanya dikenal pasti sebagai bendera kebangsaan England. Saint George ialah santo penaung bagi wilayah separuh autonomi Sepanyol Catalonia dan negara Georgia. Ia digambarkan dalam jata Barcelona. bendera kebangsaan Georgia menambah salib ini dengan salib Yerusalem.

Di seluruh Itali Utara sebagai simbol Bologna, Genoa, Padua, Reggio Emilia, Mantua, Vercelli dan Alessandria, bentuk itu hanya menerima kultus Saint George yang menguatkan dan memudahkan salib Saint Ambrose, asal usul salib dalam reka bentuk sivik mereka, kerana yang terakhir diterima pakai oleh Komune of Milan pada tahun 1045, Ambrose telah menjadi uskup lewat abad ke-4 bandar itu.[1]

  1. ^ ?pgpath=/SA_SiteContent/SEGUI_AMMINISTRASIZONE/PATROCINIO_COMUNALE/Patrocinio__comunale Laman web rasmi Komune Milan. Latar belakang sejarah. Kronik mengatakan ia dipilih sebagai gabungan bendera putih purba plebs Milan, dibuktikan pada tahun 1038 semasa Conrad II mengepung Milan, dan pattée salib merah yang merupakan simbol purba bangsawan Lombard. Ia juga dibuktikan, dalam versi lama ini, dalam surat diplomatik bertarikh 1155. Lihat juga: Evolusi bendera Milan.