Sekolah Menengah Kebangsaan Senawang

Sekolah Menengah Kebangsaan Senawang atau nama ringkasnya SMK Senawang, merupakan sebuah Sekolah menengah kebangsaan yang terletak di Taman Marida.

Sekolah Menengah Kebangsaan Senawang
Lokasi
Taman Marida, 70450, Seremban,, Negeri Sembilan Darul Khusus
 Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah menengah kebangsaan, Sekolah kerajaan
MotoBeragama Berilmu Beramal
Nombor sekolah6066774946
Kod sekolahNEA4100
Faks6066781739
Map


Pada 2009, Sekolah Menengah Kebangsaan Senawang memiliki 734 pelajar lelaki dan 695 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 1429 orang. Ia mempunyai seramai 86 orang guru.2009

Sekolah Menengah Kebangsaan Senawang mempunyai 6 block sertai mempunyai 1 blok kamar ICT dimana menempatkan kemudahan komputer untuk pelajar dan guru

Sekolah ini pada asalnya menumpang di SK Senawang Sebelum bangunan SMK Senawang siap sepenuhnya.

Sekolah Menengah Kebangsaan Senawang juga mempunyai pasukan kompang yang sudah terkenal antara sekolah-sekolah yang berada di Negeri Sembilan.Pasukan kompang ini juga telah terpilih untuk mewakili Negeri Sembilan ke peringkat kebangsaan dan saat yang paling manis apabila mereka diumumkan sebagai naib juara pertandingan itu.

==Sejarah == a

Pencapaian sunting

pasukan olahraga semse atau lebih dikenali sebagai SEMSE WARRIOR telah mendapat pelbagai pingat kerana sering memasuki sukan terbuka contohnya open johor,open kl,dan lain -lain . Selain itu sekolah ini juga telah melahirkan atlet lombol bergalah dan atlet tukul besi .Nama bagi atlet lombol bergalah ialah MUHAMAD HAZIQ BIN RAMLAN manakala atlet tukul besi ialah NOOR FIRDAUS BIN NOOR HISHAMUDDIN.Guru bimbingan atlet semse warrior ialah JAMIL ,SHARIZAD,DAN AZRINA.

Alamat sunting

Sekolah Menengah Kebangsaan Senawang
Taman Marida
70450, Seremban
Negeri Sembilan, Malaysia
Telefon = 6066774946
Fax = 6066781739

Pautan luar sunting