Sekretariat Parti Komunis China

Sekretariat Pusat Parti Komunis China, secara rasminya Sekretariat Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China,[2] ialah sebuah badan yang berkhidmat dengan Politburo Parti Komunis China dan Jawatankuasa Tetap. Sekretariat bertanggungjawab terutamanya untuk menjalankan operasi rutin Politburo dan penyelarasan organisasi serta pihak berkepentingan untuk mencapai tugas seperti yang ditetapkan oleh Politburo. Politburo diberi kuasa untuk membuat keputusan harian rutin mengenai isu-isu berbangkit selaras dengan keputusan Politburo, tetapi ia mesti merujuk Politburo mengenai perkara-perkara substantif.

Sekretariat Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China
中国共产党中央书记处
Kepimpinan
Status
Setiausaha Pertama
Wang Huning, Ahli Jawatankuasa Pusat Politburo
Ahli
Dipilih oleh
Bertanggungjawab bagi
Struktur
Ahli7
Tempat persidangan
Dewan Qinzheng, Zhongnanhai
Beijing, China[1]
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sekretariat ini ditubuhkan pada Januari 1934. Ia diketuai secara nominal oleh Setiausaha Agung, walaupun jawatan "Setiausaha Agung" tidak selalunya satu dan sama dengan pemimpin tertinggi parti. Setiausaha sekretariat (Shujichu Shuji) dianggap antara jawatan-jawatan politik terpenting Parti Komunis dan pentadbiran China kontemporari secara am. Setiap setiausaha sekretariat secara amnya bertanggungjawab ke atas salah satu jabatan utama parti secara langsung di bawah bidang kuasa Jawatankuasa Pusat. Menurut protokol, ahli-ahlinya diletakkan di atas naib pengerusi Kongres Rakyat Kebangsaan serta Ahli Majlis Negeri. Setiausaha Agung mempengerusikan kerja-kerja urusetia.

Rujukan sunting

  1. ^ Su, Weimin. "十一屆三中全會后的中南海". cpc.people.com. zgdsw.org. Dicapai pada 14 August 2019.
  2. ^ "Officials, experts mark CPC centenary with theoretical seminar - Xinhua | English.news.cn". www.xinhuanet.com. Dicapai pada 2022-08-28.