Senarai watak Perang Makanan: Shokugeki no Soma

rencana senarai Wikimedia

Perang Makanan: Shokugeki no Soma merupakan sebuah manga ditulis oleh Yūto Tsukuda dan dilukis oleh Shun Saeki.

Watak-watak utamaSunting

Sōma Yukihira (幸平 創真, Yukihira Sōma)
Disuarakan oleh: Yoshitsugu Matsuoka (anime) / Yuuki Ono (vomic) : Dia merupakan anak Jōichirō Yukihira(Jōichirō Saiba) dan bekerja di restoran ayahnya, restoran Yukihira sebelum ditutup. Sebagai salah satu protagonis utama dalam manga, Soma melawan kemungkinan di sekolah elit untuk menjadi ahli masak terbaik di dunia walaupun dengan latar belakang yang mendapat diskriminasi oleh akademinya. Ia kini merupakan seorang pelajar di Akademi Kulinari Tootsuki dan tinggal di Asrama Bintang Kutub.

Erina Nakiri (薙切 えりな, Nakiri Erina)
Disuarakan oleh: Risa Taneda (anime) / Mai Nakahara (vomic) : Erina merupakan heroine utama dan antagonis utama (juga merupakan anti-hero) dalam serial Shokugeki no Soma. Oleh sebab latar belakangnya sebagai salah satu keluarga kelas tinggi industri rantaian makanan Jepang, Tootsuki Corporation, Erina sering memandang rendah terhadap siapapun yang dianggap sebagai "biasa" dan tidak sesuai dengan cita rasanya karena silsilah keluarganya yang tinggi. Mempunyai reputasi menakutkan dari Lidah Dewanya karena dapat mencicipi rasa makanan dengan tepat, Erina dapat menyingkirkan hidangan siapa saja yang rasanya "menjijikan" dan kritikannya akan menghancurkan perasaan yakin seseorang chef (dan pelajar). Dia juga merupakan salah satu daripada 10 Ahli Elit dalam Akademi Kuliner Tootsuki dan menggunakan kelebihan lidahnya untuk menghakimi hidangan pelajar berdasarkan rasa, tekstur dan kesempurnaannya. Walaupun Erina sering kelihatan tegas, dia juga mempunyai hobi yang bersifat keperempuanan seperti membaca manga Shoujo. Dia amat bergantung pada sahabat baiknya, Hisako Arato seperti yang ditunjukkan di dalam manga ketika dia kelihatan muram semasa kepergiannya.
Megumi Tadokoro (田所 恵, Tadokoro Megumi)
Disuarakan oleh: Minami Takahashi
Megumi merupakan salah satu tokoh dalam serial Shokugeki no Soma. Berasal dari luar kawasan yang bersalju di Jepang, Megumi pergi ke Akademi Kuliner Tootsuki untuk menjadi ahli memasak dan membuat keluarganya bangga. Malangnya, walaupun dengan kemahirannya dalam masakan, Megumi kurang ahli dalam sosialisasinya dan rasa gugupnya mejadi penghalang bagi cita-citanya dan terpaksa bergantung kepada seseorang yang dekat dengannya. Mungkin karena statusnya yang merendah diri dan permulaan biasanya dalam akademi. Walau bagaimanapun, selepas Soma menyaksikan kemahiran memasak yang luar biasa dan ide kreatif memasaknya, Megumi sering menjadi rekan timnya membantu dan berteman di sepanjang serial ini.
Takumi Aldini (タクミ・アルディーニ, Takumi Arudīni)
Disuarakan oleh: Natsuki Hanae
Takumi adalah anak saudara tertua pemilik Trattoria Aldini, trattoria (restoran gaya keluarga) yang terletak di Florence, Itali. Beliau adalah separuh Jepun tetapi, tidak seperti saudara kembarnya Isami, kelihatan lebih Eropah - dengan rambut berambut pirang dan mata biru - dan dianggap sebagai sangat tampan, mempunyai kelab peminat di Tōtsuki Academy dan kampung halamannya. Dia mendaftar di Tōtsuki atas arahan pamannya bersama Isami. Kerana itu, keistimewaannya adalah masakan Itali, walaupun ia mengekalkan penglihatan yang luas yang membolehkannya menggabungkan bahan dan kaedah dari gaya kuliner lain untuk membuat hidangan inventif, seperti Sōma.
Takumi mempunyai persaingan sengit (dan agak berat sebelah) dengan Sōma, melihatnya sebagai orang yang sama dengan dirinya sendiri - kedua-duanya telah dewasa bekerja di restoran keluarga kecil - dan saingan yang baik, melompat pada sebarang peluang untuk bersaing dengannya. Semasa Pilihan Raya Musim Luruh, Takumi secara tidak sengaja ditangkap di antara dendam Eizan Etsuya terhadap Sōma, menyebabkan dia dikalahkan oleh boneka Eizan, pencuri induk Mimasaka Subaru, untuk tempat di Semifinal melawan Sōma. Di samping itu, Mezzalunanya hilang ke Subaru, hanya untuk dimenangi kembali oleh Sōma selepas itu, menghancurkan kebanggaannya lebih jauh lagi. Walaupun persaingan mereka, dia dan Sōma sangat menghormati antara satu sama lain, dan mungkin saling memandang sebagai kawan di luar arena.