Seni fantasi atau seni fantastik adalah genre seni yang luas dan didefinisikan secara longgar.[1] Ia tidak terhad kepada kumpulan seniman tertentu, lokasi geografi atau masa bersejarah. Ia boleh dicirikan oleh subjek – menggambarkan subjek atau peristiwa yang tidak realistik, mistik, mitos, atau cerita rakyat – dan gaya, yang representatif dan naturalistik, bukan abstrak - atau dalam kes ilustrasi majalah dan serupa, dalam gaya seni novel grafik seperti manga.

Tuin der lusten di Museo del Prado di Madrid, sekitar 1495-1505, oleh Hieronymus Bosch

Fantasi telah menjadi bahagian yang tidak terpisahkan dari seni sejak awal lagi, tetapi sangat penting dalam tingkah laku, lukisan realis sihir , seni romantis, simbolisme, surealisme dan lowbrow. Dalam bahasa Perancis, genre ini disebut le fantastique, dalam bahasa Inggeris kadang-kadang disebut sebagai visionary art (seni ramalan), grotesque art (seni grotes) atau seni manerisme . Ini mempunyai interaksi yang mendalam dan penuh dengan sastera fantasi.

Subjek Seni Fantastik mungkin menyerupai produk halusinasi, dan artis Fantastik Richard Dadd menghabiskan sebahagian besar hidupnya di institusi mental. Salvador Dalí terkenal: "satu-satunya perbezaan antara saya dan orang gila ialah saya tidak marah".[2] Beberapa Seni Fantastik baru-baru ini memanfaatkan pengalaman artis, atau kononnya, pengalaman menggunakan ubat halusinasi.

Istilah Seni Fantasi berkait rapat, dan terutama diterapkan pada seni terkini (biasanya abad ke-20 dan seterusnya) yang diilhamkan oleh, atau menggambarkan sastera fantasi. Istilah ini telah memperoleh beberapa nada pejoratif.

Seni fantastik secara tradisinya hanya terbatas pada lukisan dan ilustrasi, tetapi sejak tahun 1970-an semakin banyak terdapat juga dalam fotografi. Seni fantastik mengeksplorasi fantasi, khayalan, keadaan mimpi, grotes, ramalan dan yang luar biasa, serta seni "Goth" yang disebut.

Genre yang berkaitan sunting

Genre yang juga boleh dianggap sebagai Seni Fantastik termasuk Simbolisme era Victoria, Pra-Raphaelites, Zaman Keemasan Ilustrasi,[3] dan Surealisme. Karya-karya berdasarkan mitologi klasik, yang merupakan pokok seni Eropah dari zaman Pembaharuan, juga boleh dikatakan memenuhi definisi Seni Fantastik, seperti seni yang berdasarkan mitologi moden seperti mitos Middle-earth JRR Tolkien. Seni keagamaan juga menggambarkan subjek ghaib atau ajaib dengan cara naturalistik, tetapi umumnya tidak dianggap sebagai Seni Fantastik.

Seniman bersejarah dan seniman halus sunting

Banyak seniman telah menghasilkan karya yang sesuai dengan definisi seni hebat. Beberapa, seperti Nicholas Roerich, bekerja hampir secara eksklusif dalam genre itu, yang lain seperti Hieronymus Bosch, yang telah digambarkan sebagai artis "fantastik" pertama dalam tradisi Barat, menghasilkan karya dengan dan tanpa unsur-unsur yang hebat, dan untuk seniman seperti Francisco de Goya, karya hebat hanya sebahagian kecil dari hasil karya mereka. Lain-lain lagi seperti René Magritte biasanya digolongkan sebagai Surealis tetapi menggunakan elemen fantastik dalam karya mereka. Oleh itu, mustahil untuk memberikan senarai lengkap artis fantastik, tetapi pilihan tokoh besar dan berpengaruh disenaraikan di bawah.[1][4]

 
Ilustrasi untuk The boy and the trolls oleh John Bauer, 1915

Abad kedua puluh sunting

Munculnya majalah "pulp" fantasi dan fiksyen sains menuntut karya seni untuk menggambarkan cerita dan (melalui kulit depan) untuk mempromosikan penjualan. Ini membawa kepada pergerakan seniman fiksyen sains dan fantasi sebelum dan semasa Great Depression, sebagai antologi oleh Vincent Di Fate, dia sendiri seorang seniman SF dan angkasa yang produktif.[5]

Di Amerika Syarikat pada tahun 1930-an, sekumpulan seniman Wisconsin yang diilhami oleh gerakan Surrealis Eropah mencipta jenama seni mereka yang hebat. Mereka termasuk artis dari Madison, Wisconsin iaitu Marshall Glasier, Dudley Huppler dan John Wilde; Karl Priebe dari Milwaukee dan Gertrude Abercrombie dari Chicago. Kesenian mereka menggabungkan humor, misteri dan ironi yang mengerikan[6] yang bertentangan langsung kepada Regionalisme Amerika ketika itu.

Di Chicago selepas perang, gerakan seni Imagisme Chicago menghasilkan banyak lukisan fantastik dan grotes, yang sedikit dikenali kerana tidak sesuai dengan gaya seni abstrak New York pada masa itu. Ahli imagis utama termasuk Roger Brown, Gladys Nilsson, Jim Nutt, Ed Paschke, dan Karl Wirsum.[7]

Selepas tahun 1970, fantasi barat moden dipengaruhi oleh ilustrasi dari Conan si Barbarian dan The Lord of the Rings,[8] serta karya popular SF dan fantasi seperti permainan bermain peranan Advanced Dungeons & Dragons atau majalah Perancis iaitu Heavy Metal.

Artis kontemporari dan pertengahan abad sunting

 
Ilustrasi fantastik Gustave Doré mengenai Orlando Furioso : mengalahkan raksasa laut

Seni Bukan Eropah sunting

Seni bukan Eropah mungkin mengandungi unsur-unsur fantastik, walaupun tidak mudah untuk memisahkannya dari unsur keagamaan yang melibatkan makhluk ghaib dan peristiwa ajaib.

Pengarca Bunleua Sulilat adalah seniman Fantatstik Asia kontemporari yang terkenal.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Jahsonic, a vocabulary of culture". Diarkibkan daripada yang asal pada 2005-11-16. Dicapai pada 4 August 2013.
  2. ^ "thinkexist.com". Diarkibkan daripada yang asal pada 4 August 2013. Dicapai pada 4 August 2013.
  3. ^ "From the Pre-Raphaelites to the Comics: Illustrating the Imaginative | Fantasy - BnF". fantasy.bnf.fr (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-12-20.
  4. ^ Larkin, David (ed.) (1973). Fantastic Art. Pan Ballantine.CS1 maint: extra text: authors list (link)
  5. ^ Di Fato, Vincent. Infinite Worlds: The Fantastic Visions of Science Fiction Art.
  6. ^ Krajewski, Sara (1998). "Surreal Wisconsin: Surrealism and its Legacy of Wisconsin Art". aol.com. Madison Art Center. Diarkibkan daripada yang asal pada 1999-12-05. Dicapai pada 2020-12-18.
  7. ^ Richard Vine, "Where the Wild Things Were", Art in America, May 1997, pp. 98-111.
  8. ^ "The History of Fantasy Art & Fantasy Artists - The Art History Archive". www.arthistoryarchive.com. Dicapai pada 2020-12-18.

Bibliografi sunting

  • Coleman, AD (1977). Grotesque dalam Fotografi . New York: Sidang Kemuncak, Ridge Press.
  • Watney, Simon (1977). Pelukis Fantastik . London: Thames & Hudson.
  • Colombo, Attilio (1979). Gambar Hebat . London: Gordon Fraser.
  • Johnson, Diana L. (1979). Ilustrasi dan reka bentuk yang hebat di Britain, 1850-1930 . Sekolah Reka Bentuk Pulau Rhode.
  • Krichbaum, Jorg & Zondergeld. RA (Eds.) (1985). Kamus Seni Fantastik . Siri Pendidikan Barron.
  • Menton, Seymour (1983). Realisme Sihir ditemui semula 1918-1981 . Philadelphia, The Art Alliance Press.
  • Hari, Holliday T. & Sturges, Hollister (1989). Art of the Fantastic: Amerika Latin, 1920-1987 . Indianapolis: Muzium Seni Indianapolis.
  • Clair, Jean (1995). Lost Paradise: Simbolis Eropah . Montreal: Muzium Seni Halus Montreal.
  • Palumbo, Donald (Ed.) (1986). Eros di Mata Minda: Seksualiti dan Fantastik dalam Seni dan Filem (Sumbangan untuk Kajian Fiksyen Sains dan Fantasi). Akhbar Greenwood.
  • Stathatos, John (2001). Satu Pembenaran Tlon: Fotografi dan Fantastik . Yunani: Muzium Fotografi Thessaloniki
  • Schurian, Prof. Walter (2005). Seni Hebat . Taschen.ISBN 978-3-8228-2954-7ISBN 978-3-8228-2954-7 (edisi Bahasa Inggeris)
  • Kolektif BeinArt (2007). Metamorfosis . beinArt.ISBN 978-0-9803231-0-8ISBN 978-0-9803231-0-8
  • "El Canto de Abraxas" (2016) de Álvaro Robles G. (Editorial Salón Arcano) ISBN 978-987-42-2189-6