Sistem Golpum atau sistem darjat tulang ialah sistem darjat kebangsawanan yang digunakan dalam kerajaan Korea kuno Silla. Ia digunakan untuk memisahkan masyarakat, dan terutama lapisan bangsawan, berdasarkan kedekatan keturunan mereka dengan takhta dan tahap kekuasaan yang diizinkan untuk mereka pegang. Idea darah diraja dalam masyarakat lain merupakan analog yang hampir dengan idea "tulang suci" dalam pemikiran Silla.

Sistem Golpum
Hangul골품제도
Hanja骨品制度
Perumian SemakanGolpumjedo
McCune–ReischauerKolp'umjedo

Darjat tulang ialah warisan turun temurun, dan bertindak sebagai sistem kasta. Ahli sarjana, Lee Ki-Baik (1984, hlm. 43) menganggapnya mungkin telah diambil pakai sebagai bahagian daripada undang-undang pentadbiran yang diperkenalkan dari China dan diumumkan oleh Raja Beopheung pada tahun 520. Akan tetapi, ia mungkin bukan hanya melakarkan fakta hukum yang sudah menjadi masyarakat yang dipisahkan oleh garis keturunan dan keturunan. Walaupun hanya dua dari lima peringkat yang dikenal disebut sebagai "tulang" (골, 骨), istilah "peringkat tulang" telah digunakan secara meluas untuk menggambarkan keseluruhan sistem.

Status kedudukan darjat tulang seseorang bukan sahaja mengatur status rasmi dan hak perkahwinan, tetapi juga warna pakaian seseorang dan dimensi maksimum tempat tinggal dan pengangkutan seseorang. Kriteria ini dijelaskan secara terperinci dalam sejarah Korea abad ke-12 Samguk Sagi, terutama Monograf ( ji志), buku 2 (pangkat dan jawatan). Namun, gambaran Samguk Sagi tentang kehidupan Silla sering dikritik kerana terlalu statik. Sayangnya, memandangkan sumber-sumber lain sukar didapati atau hampir tidak dijumpai, sukar untuk menilai perubahan apa yang mungkin berlaku dalam sistem darjat tulang selama berabad-abad.

Darjat sunting

Tulang Suci (Seonggol) sunting

Menurut Samguk Sagi, "orang Silla membahagikan zaman dari Hyeokgeose dari Silla hingga Jindeok dari Silla kepada Tulang Suci (Seonggol), dan raja setelah Muyeol dari Silla menjadi Tulang Jati (Jingol). [1] Tahap tertinggi peringkat tulang ialah "tulang suci", atau seonggol (성골, 聖 骨), kadang-kadang disebut "tulang suci". Tidak ada catatan khusus mengenai apa sebenarnya perbezaan antara Tulang Suci dan Tulang Jati, tetapi secara umum diterima bahawa hanya raja-raja terawal yang disebut sebagai Seonggol. Memandangkan sistem kasta yang tertutup ini, ketika raja Jinpyeong dari Silla tidak memiliki anak lelaki yang dapat ditabalkannya, Ratu Seondeok dari Silla naik takhta yang menjadikannya seorang raja wanita Silla untuk pertama kalinya. Dan setelah itu, Kim Chun-chu, juga disebut sebagai Muyeol dari Silla menaiki takhta dengan status Jingol dan sejak itu, Jingol mengambil alih takhta selama 281 tahun hingga kejatuhan Silla.

Tulang Jati (Jingol) sunting

Di bawah tulang suci muncul "tulang jati", atau jingol (진골, 眞 骨). Anggota tulang jati dapat memegang sebarang jawatan rasmi, hingga tingkat menteri penuh. Mereka juga dapat naik pangkat hingga ke jawatan tertinggi, ibolchan (이벌찬). Setelah kedudukan tulang suci dihapuskan di bawah Raja Muyol, hanya mereka yang memegang berdarjat tulang jati yang dapat menjadi raja.

Darjat Kepala sunting

Di bawah "tulang jati" muncul darjat kepala (두품, 頭品), yang hanya ke-6, ke-5 dan ke-4 yang diakui, ke-6 adalah yang tertinggi. Asal-usul kelas darjat rendah ini dan apa yang menentukan status seseorang itu tidak jelas dan masih diperdebatkan di kalangan sarjana. Memandangkan jingol dilarang berkahwin dengan darjat yang lebih rendah, walaupun mereka dapat mengambil gundik dari kalangan darjat itu, ada kemungkinan satu sumber dari darjat keenam adalah anak-anak yang lahir dari kesatuan antara ayah jingol dan gundik berdarjat rendah. Dalam mana-mana kes, ahli-ahli darjat kepala enam boleh naik ke jawatan Naib Menteri (Gyeong, 경,卿) dan setinggi tahap pangkat pejabat ke-6, Achan (아찬,阿餐) (dua pangkat yang lebih tinggi daripada jungachan (중아찬, 重阿餐) dan sajung achan (사중아찬, 四重阿餐) kemudiannya ditambah dengan achan tetapi ini masih berada di tahap 6). Anggota darjat empat dan lima hanya boleh naik ke jawatan kecil. Anggota darjat kepala lima boleh mencapai tahap pangkat pejabat ke-10, daenaema (대내마, 大 奈 麻), sementara anggota darjat kepala keempat hanya dapat memperoleh tahap pangkat pejabat ke-12, daesa (대사, 大 舍). Terdapat 17 tahap pangkat pejabat keseluruhannya. Seorang sarjana telah mengemukakan bahawa, "darjat kepala tiga, dua, dan satu, jika mereka pernah wujud secara formal, harus menetapkan... penduduk umum yang tiada keistimewaan." [2]

Penilaian sunting

Kekecewaan darjat kepala keenam khususnya telah memainkan peranan penting dalam politik zaman akhir Silla. Sebilangan besar orang berstatus darjat kepala keenam, yang dilarang naik terlalu tinggi dalam sistem pentadbiran Silla yang ditentukan oleh sistem darjat tulang, berusaha memintasnya dengan mempelajari Konfusianisme (baik di Silla atau di luar negeri di Tang China) atau yang lain beralih ke kerjaya dalam agama Buddha. Tokoh utama darjat kepala keenam yang paling menonjol ialah Choe Chiwon, yang mengikuti kerjaya terkenal di China kembali ke Silla hanya untuk melihat percubaannya dalam reformasi pentadbiran yang ditolak oleh golongan bangsawan. Pada awal abad ke-10, negara Goryeo yang baru lahir, yang menggantikan Silla, menggunakan ahli intelektual darjat kepala keenam untuk mengatur birokrasi.

Kekakuan lampau sistem darjat tulang sangat membantu melemahkan Silla menjelang akhir tempoh Silla Bersatu, walaupun banyak faktor lain yang sedang bermain. Selepas kejatuhan Silla, sistem darjat tulang telah dihapuskan sepenuhnya, walaupun sistem kasta yang berbeza dan agak lebih fleksibel berterusan sehingga menjelang akhir Dinasti Joseon pada akhir abad ke-19.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "國人謂始祖赫居世至眞德二十八王 謂之聖骨 自武烈至末王 謂之眞骨". 三國史記. 654. Dicapai pada 2019-06-14.
  2. ^ Lee, Ki-baik. A New History of Korea (Translated by Edward W. Wagner with Edward J. Shultz), (Cambridge, MA:Harvard University Press, 1984), p. 50.