Sumpah Palapa

sumpah Gajah Mada, mahapatih kerajaan Majapahit

Sumpah Palapa merupakan sumpah yang diambil oleh Gajah Mada, seorang Perdana Menteri abad ke-14 Empayar Majapahit Jawa yang diterangkan dalam Pararaton (Kitab Raja-raja). Dalam sumpah ini Gajah Mada bersumpah bahawa beliau tidak akan merasai apa-apa rempah, selagi beliau tidak berjaya menyatukan Nusantara (kepulauan Melayu). Sumpah itu diambil ketika dilantik sebagai Majapahit Amangkubhumi (Perdana Menteri) yang berlangsung pada 1256 Saka (1334) atau 1258 Saka (1336). [1]

Sumpah sunting

Sumber utama sumpah Palapa diambil dari manuskrip Jawa tengah, Pararaton, yang menyatakan:

Sira Gajah Madapatih Amangkubhumi tan ayun amuktia palapa, sira Gajah Mada: “Lamun huwus kalah nusantara isun amukti palapa, lamun kalah ring Gurun, ring Seran, Tañjung Pura, ring Haru, ring Pahang, Dompo, ring Bali, Sunda, Palembang, Tumasik, samana isun amukti palapa".

Terjemahan:

Beliau, Gajah Mada Patih Amangkubumi, tidak ingin berhenti berpuasa. Gajah Mada: “Jika (saya berjaya) mengalahkan (menakluki) Nusantara, (maka) saya akan berbuka. Jika Gurun, Seram, Tanjung Pura, Haru, Pahang, Dompo, Bali, Sunda, Palembang, Temasek, semuanya kalah, (maka) saya berbuka." .

Tafsiran sunting

Istilah palapa adalah istilah Jawa Kuno untuk " kelapa ". Ia juga boleh digunakan untuk merujuk kepada buah pala untuk menerangkan "rempah" atau perasa dalam makanan. Palapa juga boleh diertikan sebagai gabungan pala-apa, yang bermaksud sebarang buah atau rempah ratus. Sumpah itu bermaksud Gajah Mada tidak akan makan palapa sehingga berjaya menyatukan kepulauan Nusantara di bawah kekuasaan Majapahit. Ahli sejarah telah menafsirkan bahawa Gajah Mada mungkin melakukan apa yang kini dikenali dalam tradisi Jawa sebagai puasa mutih, hanya memakan makanan nasi kukus putih kosong, sayur-sayuran kosong dan air kosong, tanpa sebarang kelapa atau rempah untuk perasa. Mungkin ada juga yang mentafsirkan ini bermaksud Gajah Mada melakukan ritual yang agak zuhud dengan enggan memanjakan dirinya dengan keseronokan berahi, termasuk memakan makanan berempah. Sumpah ini mungkin bertujuan untuk menggambarkan kesungguhan dan kemahuan beliau dalam mencapai matlamatnya untuk memajukan kegemilangan Majapahit .

Tempat yang diterangkan dalam sumpah Palapa sunting

 
Patung Gajah Mada di hadapan Muzium Telekomunikasi di Taman Mini Indonesia Indah, Jakarta. Palapa, satelit telekomunikasi pertama Indonesia dinamakan sempena sumpah Palapa.

Legasi sunting

Sumpah Palapa digunakan sebagai nama satelit telekomunikasi Indonesia Palapa, satelit buatan Boeing. Program ini telah dimulakan pada Februari 1975 dan satelit telah dilancarkan pada 9 Julai 1976, dari Cape Caneveral, Amerika Syarikat . Nama Palapa dipilih oleh Presiden Suharto dan bermaksud 'buah kerja', juga menandakan usaha Indonesia untuk menyatukan kepulauan Indonesia melalui teknologi telekomunikasi.

Sesi orientasi seluruh universiti untuk pelajar baru di Universiti Gadjah Mada, PPSMB Palapa, dinamakan sempena sumpah.

Rujukan sunting

  1. ^ Sita W. Dewi (9 April 2013). "Tracing the glory of Majapahit". The Jakarta Post. Dicapai pada 5 February 2015.