Suruhanjaya Pembangunan Sosial Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu

Suruhanjaya Pembangunan Sosial (CSocD, bahasa Inggeris: Commission for Social Development) ialah satu daripada sepuluh suruhanjaya fungsian yang ditubuhkan oleh Majlis Ekonomi dan Sosial (ECOSOC) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sejak tahun 1946 untuk menasihat dan membantunya dalam menjalankan kerjanya.

Suruhanjaya Pembangunan Sosial Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
Kerangka
Jenis/bentuk sahPertubuhan antara kerajaan, Badan kawal selia, Lembaga penasihat
Status undang-undangAktif
Tapak webCSocD di un.org
Sejarah
Ditubuhkan1946 Sunting ini di Wikidata
Lokasi
Ibu pejabatNew York, A.S.
Catatan kaki
Portal Politik
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Suruhanjaya Pembangunan Sosial[1] terdiri daripada 46 ahli yang dipilih oleh ECOSOC.

Sejak bersidang Sidang Kemuncak Pembangunan Sosial Dunia di Copenhagen pada tahun 1995, Suruhanjaya telah menjadi badan PBB penting yang bertanggungjawab dengan tindakan susulan dan pelaksanaan Perisytiharan Copenhagen dan Program Tindakan. Akibat Sidang Kemuncak tersebut, mandat Suruhanjaya telah disemak semula dan keahliannya dikembangkan dari 32 ahli menjadi 46 ahli pada 1996. Ia berjumpa setiap tahun di Ibu Pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Bandar Raya New York, biasanya pada bulan Februari selama sekitar dua minggu.

Setiap tahun sejak 1995, Suruhanjaya telah mengambil tema pembangunan sosial penting sebahagian daripada tindakan susulan kepada hasil Sidang Kemuncak Copenhagen.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan berkaitan sunting