The 11th Hour ialah sebuah filem dokumentari tahun 2007, yang dibuat, dihasilkan, ditulis bersama dan diceritakan oleh Leonardo DiCaprio, mengenai keadaan alam semulajadi. Ia diarahkan oleh Leila Conners Petersen dan Nadia Conners dan dibiayai oleh Adam Lewis dan Pierre André Senizergues, dan diedarkan oleh Warner Independent Pictures.

The 11th Hour
PengarahNadia Conners
Leila Conners Petersen
PenulisNadia Conners
Leonardo DiCaprio
Leila Conners Petersen
Dihasilkan olehLeonardo DiCaprio
Leila Conners Petersen
Chuck Castleberry
Brian Gerber
Dikisahkan olehLeonardo DiCaprio
Disunting olehLuis Alvarez y Alvarez
Pietro Scalia
Muzik olehJean-Pascal Beintus
Eric Avery
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWarner Independent Pictures
Tarikh tayangan
  • 19 Mei 2007 (2007-05-19) (Festival Filem Cannes)
  • 17 Ogos 2007 (2007-08-17)
Masa tayangan
92 minit[1]
NegaraA.S.
BahasaInggeris
Pecah panggung$985,207[2]

Perasmian dunianya ialah di Festival Filem Cannes tahunan ke-60 (16-27 Mei 2007) dan dikeluarkan pada 17 Ogos 2007, pada tahun di mana Laporan Penilaian Keempat dari panel pemanasan global PBB IPCC telah diterbitkan dan kira-kira setahun selepas filem Al Gore An Inconvenient Truth, dokumentari filem lain mengenai pemanasan global.

Plot sunting

Dengan sumbangan daripada lebih 50 ahli politik, saintis, dan aktivis alam sekitar, termasuk bekas ketua Soviet Mikhail Gorbachev, ahli fizik Stephen Hawking, pemenang Hadiah Nobel Wangari Maathai, wartawan Armand Betscher, dan Paul Hawken, filem ini memperjuangkan masalah kubur yang dihadapi sistem hidup planet ini. Pemanasan global, penebangan hutan, kepupusan spesies besar-besaran, dan kekurangan habitat lautan semuanya ditangani. Premis filem adalah bahawa masa depan manusia berada dalam bahaya.

Filem ini mencadangkan penyelesaian yang berpotensi untuk masalah ini dengan memanggil tindakan pemulihan oleh pembentukan semula dan memikirkan semula aktiviti manusia global melalui teknologi, tanggungjawab sosial dan pemuliharaan.

Petikan sunting

"Pemanasan global bukan sahaja merupakan cabaran alam sekitar nombor 1 yang kita hadapi hari ini, tetapi salah satu isu yang paling penting yang dihadapi oleh semua manusia ... Kita semua perlu melakukan bahagian kita untuk meningkatkan kesedaran tentang pemanasan global dan masalah kita sebagai rakyat menghadapi mempromosikan masa depan alam sekitar yang mampan bagi planet kita.
—Leonardo DiCaprio[3]

Orang yang ditemuramah sunting

Pandangan alam sekitar sunting

Pakar-pakar yang ditemu bual menggariskan bahawa setiap orang mesti terlibat untuk membalikkan kemusnahan dan perubahan iklim. Peranan manusia dalam pemusnahan alam sekitar dijelaskan dari sudut pandangan beberapa bidang profesional yang berbeza termasuk ahli sains alam sekitar, ahli sains laut, ahli sejarah ekonomi, dan pakar perubatan. Banyak pakar yang dipanggil dalam dokumentari ini dengan berkesan menunjukkan kesepakatan mengenai perubahan iklim yang disebabkan oleh manusia, dan banyak lagi impak perindustrian seperti kehilangan spesies (biodiversiti) dramatik.

Rujukan sunting

  1. ^ "The 11th Hour". British Board of Film Classification. Dicapai pada 6 April 2012.
  2. ^ "The 11th Hour". Box Office Mojo.
  3. ^ We all have to... DiCaprio quote. Retrieved on April 12, 2007.

Pautan luar sunting