The Seven Deadly Sins the Movie: Prisoners of the Sky

The Seven Deadly Sins the Movie: Prisoners of the Sky (Jepun: 劇場版 七つの大罪 天空の囚われ人, Hepburn: Nanatsu no Taizai: Tenkū no Torawarebito) adalah filem fantasi animasi Jepun 2018 berdasarkan siri manga The Seven Deadly Sins yang ditulis dan dilukis oleh Nakaba Suzuki. Filem ini dilancarkan pada 18 Ogos 2018 di Jepun dan kemudian dilancarkan pada 29 November 2018 di Korea Selatan oleh MJ Pictures, dan di seluruh dunia oleh Netflix pada 31 Disember 2018.

The Seven Deadly Sins the Movie: Prisoners of the Sky
Pengarah
Lakon layarMakoto Uezu
Cerita olehNakaba Suzuki
BerdasarkanThe Seven Deadly Sins oleh
Nakaba Suzuki
Dibintangi
Disunting olehMasahiro Goto
Muzik oleh
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehToei Company, Ltd.
Tarikh tayangan
  • 18 Ogos 2018 (2018-08-18)
Masa tayangan
99 Minit
NegaraJepun
BahasaJepun
Pecah panggungUS$5,002,776

Sebuah manga oleh pengarang asal siri Nakaba Suzuki dan novel ringan adaptasi filem oleh Shuka Matsuda juga dilancarkan pada 18 Ogos 2018 di Jepun.

Plot sunting

Kisah ini berlaku pada masa manusia dan bukan manusia hidup dalam masyarakat yang sama. Kerajaan Liones hampir dimusnahkan berkat kejahatan Puak Iblis, tetapi diselamatkan berkat usaha Puteri ketiga Kerajaan, Elizabeth, dan sekumpulan kesatria kuat namun mengerikan yang dikenali sebagai Tujuh Maha Dosa.

Dengan kedamaian kembali ke Kerajaan Liones setelah hampir dimusnahkan oleh Bangsa Iblis, Elizabeth dan Tujuh Maha Dosa memutuskan untuk merayakan ulang tahun Raja dengan banyak hidangan disiapkan di kedai Boar Hat. Pemimpin Tujuh Maha Dosa Meliodas dan rakan babi yang bercakap dengannya iaitu Hawk sedang mencari Skyfish untuk satu resipi, akhirnya berada di atas awan dan di depan Sky Palace setelah tersandung di sebuah perigi di hutan berdekatan yang mereka dapati adalah sebuah portal. Tinggal di Sky Castle adalah perlumbaan orang bersayap yang dikenal sebagai Celestial, keturunan dari Bangsa Dewi yang mengawasi iblis jenis Indura yang dimeteraikan di tanah mereka sejak Perang Kuno berakhir 3.000 tahun yang lalu. Tetapi ketika sekumpulan syaitan memanggil diri mereka The Six Knights of Black menyerang Celestial dan membebaskan Indura, memaksa seorang pemuda Celestial bernama Solaad tanpa sengaja membawa Meliodas dan Hawk ke tanah bangsanya sementara dia pergi untuk mencari babi putih legenda 'Oshiro' yang kuasanya digunakan untuk menutup kejahatan. Solaad akhirnya bertemu dengan Tujuh Maha Dosa yang lain, yang menyalah anggapnya sebagai Meliodas kerana penampilan mereka yang serupa, tetapi berjaya meyakinkan mereka untuk ikut dengannya sementara Meliodas melalui kes serupa dengan identiti yang salah dengan pihak Celestials.

Oleh kerana The Seven Deadly Sins menghadapi Six Knights of Black dengan sokongan oleh pejuang Celestials, ia telah didedahkan bahawa pemimpin Knights of Black Bellion adalah iblis kelas atasan yang ditolak keahlian dalam Sepuluh Rukun oleh Meliodas pada masa lalu. Meliodas akhirnya terluka parah oleh Pedang Bersayap, pedang suci yang ditempa khas untuk menyakiti iblis. Tetapi Solaad, mempercayai desakan Tujuh Maha Dosa bahawa Meliodas adalah orang yang baik, membuang pedang dan menghidupkan semula Meliodas. Solaad kemudian menggunakan Pedang Bersayap dan kekuatan gabungan rakyatnya, Tujuh Maha Dosa, dan Elizabeth untuk menghancurkan Indura. Tujuh Maha Dosa disambut sebagai pahlawan dan merayakannya dengan Celestials sebelum mengambil Skyfish dan kembali ke Liones pada Ibu Hawk, yang didedahkan telah menjadi 'Oshiro' sepanjang masa. Beberapa ketika kemudian, Raja disajikan dengan Skyfish yang dimasak dan terkejut dengan rasanya yang mengerikan ketika Meliodas memasaknya. Hawk memutuskan untuk memakannya dan akhirnya terkejut dengan perubahan ke bentuk Skyfish.

Pelakon suara sunting

Watak Pelakon suara Jepun Pelakon alih suara Inggeris[1]
Meliodas Yuki Kaji Bryce Papenbrook
Elizabeth Liones Sora Amamiya Erika Harlacher
Hawk Misaki Kuno Cristina Vee
Diane Aoi Yuki Erica Mendez
Ban Tatsuhisa Suzuki Ben Diskin
King Jun Fukuyama Max Mittelman
Gowther Yuhei Takagi Erik Scott Kimerer
Merlin Maya Sakamoto Lauren Landa
Escanor Tomokazu Sugita Kyle Hebert
Solaad Tsubasa Yonaga Johnny Yong Bosch
Ellatte Haruka Tomatsu Cherami Leigh
Bellion Toshiyuki Morikawa Todd Haberkorn
Zoria Akio Otsuka Christopher Corey Smith
Vaness Reiko Suzuki Cindy Robinson
Atra Takaya Kuroda Jake Green
Bartra Liones Rintaro Nishi Joe Ochman
Dahaka Toru Sakurai Joe Ochman
Derocchio Masuo Amada Kyle Hebert
Hawk Mama Kayo Nakajima Lauren Landa
Gara Yoko Hikasa Reba Buhr
Pump N/A Tony Azzolino

Pembangunan sunting

Ini diarahkan oleh Yasuto Nishikata dan ditulis oleh Makoto Uezu, memaparkan kisah asal oleh Nakaba Suzuki dan Noriyuki Abe yang berkhidmat sebagai ketua pengarah. Anggota kakitangan utama yang lain kembali dari siri anime untuk mengulangi peranan mereka dalam filem ini.[2] Filem ini menampilkan tiga watak asli bernama Solaad, Ellatte, dan Bellion.[3]

Pengeluaran sunting

Prisoners of the Sky telah dilancarkan di pawagam di Jepun pada 18 Ogos 2018 dan di Korea Selatan pada 29 November 2018. Pengeluaran DVD dan blu-ray di Jepun oleh A-1 Pictures telah dilakukan pada 27 Februari 2019 mengikut tapak web rasmi.[4][5] Versi alih suara oleh Netflix dikeluarkan di seluruh dunia pada 31 Disember 2018.[6]

Rujukan sunting

  1. ^ "Prisoners of the Sky". Seven Deadly Sins. USA: Netflix. Peritiwa berlaku pada Kredit Penutup, Pelakon Alihsuara Bahasa Inggeris.
  2. ^ "Seven Deadly Sins Film Reveals Teaser Video, Visual, August 18 Release". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). 15 Februari 2018. Dicapai pada 15 Februari 2018.
  3. ^ "Seven Deadly Sins Movie Reveals Visual and more". MANGA.TOKYO (dalam bahasa Inggeris). 16 April 2018. Dicapai pada 16 April 2018.
  4. ^ "劇場版 七つの大罪 天空の囚われ人". 劇場版 七つの大罪 天空の囚われ人 (dalam bahasa Jepun).
  5. ^ "THE SEVEN DEADLY SINS: PRISONERS OF THE SKY Film Shares Blu-ray And DVD Release Date". AnimeMojo (dalam bahasa Inggeris).
  6. ^ "Netflix Adds Pokemon and Seven Deadly Sins Films". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). 1 Januari 2019. Dicapai pada 1 Januari 2019.

Pautan luar sunting