The World Set Free

"The World Set Free" (bahasa Melayu: Dunia Yang Bebas) merupakan episod kedua belas rancangan televisyen dokumentari Amerika Syarikat Cosmos: A Spacetime Odyssey. Ia disiarkan pada 1 Jun 2014, di Fox, dan pada 2 Jun 2014, di National Geographic Channel. Episod ini ditulis oleh Ann Druyan dan Steven Soter, dan diarahkan oleh Brannon Braga. Episod ini meneroka pemanasan global, kesan manusia terhadap atmosfera Bumi, dan apa yang kita boleh lakukan untuk mengurangkannya, termasuk melihat teknologi tenaga alternatif.[1] Episod ini juga mengkaji planet Zuhrah untuk memeriksa kesan rumah hijau yang melarikan diri.[2] Judul episod merujuk kepada novel HG Wells yang diterbitkan pada tahun 1914, The World Set Free, di mana Wells meramalkan bahawa manusia akan membangunkan senjata nuklear yang merosakkan, mengekalkan perang global yang dahsyat dan memaksa dunia untuk mendalami deria untuk mewujudkan masyarakat yang aman yang memanfaatkan kuasa tenaga atom.

"The World Set Free"
Episod Cosmos: A Spacetime Odyssey
No. episodEpisod 12
Diarahkan olehBrannon Braga
Ditulis olehAnn Druyan
Steven Soter
Diceritakan olehNeil deGrasse Tyson
Diterbitkan olehLivia Hanich
Steven Holtzman
MuzikAlan Silvestri
Disunting olehJohn Duffy
Michael O'Halloran
Eric Lea
Kod produksi112
Tarikh keluaran asal1 Jun 2014
Durasi penyiaran40 minutes
Kronologi episod
← Sebelum
"The Immortals"
Selepas →
"Unafraid of the Dark"
Senarai episod Cosmos: A Spacetime Odyssey

Ringkasan episod sunting

 
Peningkatan suhu permukaan di Bumi akibat pemanasan global

Episod ini meneroka sifat kesan rumah hijau dan bukti menunjukkan kewujudan pemanasan global dari pengaruh manusia. Tyson bermula dengan menggambarkan sejarah jangka panjang planet Zuhrah; berdasarkan bacaan dari siri prob Venera ke planet ini, planet ini pernah mempunyai lautan dan atmosfera, tetapi disebabkan pelepasan karbon dioksida dari letusan gunung berapi, kesan rumah hijau yang melarikan diri ke Zuhrah menyebabkan suhu permukaan meningkat dan merebus jauh lautan.

Tyson kemudian menyatakan bahawa sifat karbon dioksida yang sangat halus di atmosfera boleh mempengaruhi iklim bumi akibat kesan rumah hijau, dan tahap karbon dioksida telah meningkat sejak permulaan abad ke-20. Bukti telah menunjukkan bahawa ini adalah dari penggunaan minyak, arang batu, dan gas daripada manusia daripada letusan gunung berapi kerana tanda tangan isotop karbon dioksida. Peningkatan karbon dioksida telah membawa kepada peningkatan suhu, sekali gus membawa kepada gelung umpan balik positif dari topi ais kutub lebur dan pencairan dari permafrost untuk meningkatkan tahap karbon dioksida.

Seawal tahun 1896 Svante Arrhenius menerbitkan satu kertas saintifik mengenai pelepasan karbon dioksida Man, diikuti oleh E.O. Hulburt pada tahun 1930-an dan Guy Callendar.

Tyson kemudian menyatakan bahawa manusia telah menemui cara menuai kuasa suria. Pada 1878 World Fair Augustin Mouchot memenangi pingat emas untuk penumpu kuasa solarnya. Pada tahun 1913, Frank Shuman membina loji pengairan bertenaga suria di Mesir, dengan tujuan untuk mengubah Sahara ke tanah pertanian. Tyson menyatakan bahawa dalam kedua-dua kes, ekonomi dan kemudahan menggunakan arang batu dan minyak murah menyebabkan ciptaan-ciptaan ini diabaikan pada masa itu. Hari ini, sistem tenaga suria dan angin akan dapat mengumpul tenaga suria yang cukup dari Matahari dengan mudah. Tyson kemudian membandingkan motivasi untuk bertukar kepada bentuk tenaga yang bersih ini untuk usaha Perlumbaan Angkasa dan menekankan bahawa tidak terlalu lewat bagi manusia untuk membetulkan laluannya.

Ringkasan sunting

Episod ini menerima 1.3 / 4 dalam penarafan/saham 18-49, dengan 3.52 juta penonton Amerika menonton di Fox. Ia diletakkan ketiga dan terakhir di dalam slot waktu di belakang Believe dan The Good Wife; dan kesepuluh daripada lima belas malam.[3] It was criticized for advocacy and inaccuracies such as claiming past models and predictions about the rate of warming were correct [4] when that was not the case according to the IPCC [5] [6]

Rujukan sunting

  1. ^ Gannon, Megan (May 31, 2014). "'Cosmos' Visits Venus to Talk Climate Change Sunday Night". Space.com. Dicapai pada May 31, 2014.
  2. ^ The Daily Galaxy (May 31, 2014). "'Cosmos: A Spacetime Odyssey' -- "Ancient Greenhouse Worlds" (Background for Sunday's Episode)". The Daily Galaxy. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-10-02. Dicapai pada May 31, 2014.
  3. ^ Kondolojy, Amanda (June 3, 2014). "Sunday Final Ratings: 'The Bachelorette' Adjusted Up". TV by the Numbers. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-06-06. Dicapai pada June 3, 2014.
  4. ^ http://thefederalist.com/2014/06/09/neil-degrasse-tysons-global-warming-alarmism/
  5. ^ http://www.climatechange2013.org/images/uploads/WGIAR5_WGI-12Doc2b_FinalDraft_Chapter09.pdf
  6. ^ http://www.spiegel.de/international/world/interview-hans-von-storch-on-problems-with-climate-change-models-a-906721.html

Pautan luar sunting