Tirai Buluh ialah pendandaan politik Perang Dingin antara negeri-negeri Komunis daripada Asia Timur, khususnya China, dan kapitalis negeri dan bukan Komunis Timur, Selatan dan Asia Tenggara. Ke utara / barat laut terletak Komunis China, Kesatuan Soviet, Vietnam, dan lain-lain. Kepada kapitalis/bukan komunis di selatan dan timur India, Jepun, Indonesia, dan lain-lain. Khususnya, selepas Perang Korea, Zon Bebas Tentera Korea menjadi lambang penting dalam bahagian Asia ini (walaupun istilah Tirai Buluh itu sendiri jarang digunakan dalam konteks tertentu).[1]

Tirai Buluh pada tahun 1959. Tirai itu sendiri berwarna hitam. Perhatikan bahawa pada masa itu, Laos bersekutu dengan Amerika Syarikat, kerana Komunis Pathet Lao tidak mengambil alih negara itu sehingga tahun 1975. Juga, Vietnam Utara dan Selatan belum lagi bersatu. Sempadan bekas republik Soviet sekarang ini bebas secara anachronistik ditunjukkan untuk konteks.

Rujukan sunting

  1. ^ Jerry Vondas, "Bamboo Curtain Full of Holes, Pitt Profs Say After China Visits", Pittsburgh Press, 17 October 1980.