Enggang paruh merah Damara

(Dilencongkan dari Tockus damarensis)

Enggang paruh merah Damara (Tockus damarensis) ialah spesies enggang dalam keluarga Bucerotidae. Ia ditemui di barat daya Anggola dan utara Namibia. Kesemua spesies enggang paruh merah dahulunya dianggap sama spesies.

Enggang paruh merah Damara
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Bucerotiformes
Keluarga: Bucerotidae
Genus: Tockus
Spesies:
T. damarensis
Nama binomial
Tockus damarensis
Shelley, 1888

Pemerihalan sunting

 
Di Rantau Kunene, Namibia

Ia ialah spesies enggang Afrika yang kecil. Ia berparuh melengkung gelap hingga merah terang dengan lubang hidung pada paruh atas berdekatan dengan matanya. Kepalanya dilitupi bulu putih-kelabu dengan bulu kelabu gelap mengalir sepanjang bahagian belakang kepala dan bahagian atas leher. Seperti enggang paruh merah lain, ia mempunyai sayap yang dilitupi lingkaran bulu putih yang dikelilingi oleh bulu hitam atau perang gelap. Bulu ekornya hitam di bahagian luar dan putih di bahagian dalam dan kakinya pendek dan kelabu dengan kuku kecil separa tajam di hujungnya. Perutnya biasanya putih-kelabu tetapi juga boleh putih sepenuhnya.

Taburan sunting

Ia boleh ditemui di barat daya Anggola dan utara Namibia. Ia boleh ditemui bersarang atau berehat di pokok tempatan di padang rumput atau savana.

Rujukan sunting

  1. ^ BirdLife International (2016). "Tockus damarensis". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. IUCN. 2016: e.T22725940A94906853. doi:10.2305/IUCN.UK.2016-3.RLTS.T22725940A94906853.en. Dicapai pada 14 January 2018.
  • Kemp, A.C. and W. Delport. 2002. Comments on the status of subspecies in the red-billed hornbill (Tockus erythrorhynchus) complex (Aves: Bucerotidae), with the description of a new taxon endemic to Tanzania. Annals of the Transvaal Museum 39: 1–8.
  • Delport, W., A.C. Kemp, and J.W.H. Ferguson. 2004. Structure of an African Red-billed Hornbill (Tockus erythrorhynchus rufirostris and T. e. damarensis) hybrid zone as revealed by morphology, behavior, and breeding biology. Auk 121: 565–586.