Enggang paruh merah barat

(Dilencongkan dari Tockus kempi)

Enggang paruh merah barat (Tockus kempi) ialah spesies enggang dalam keluarga Bucerotidae. Ia ditemui dari Senegal dan Gambia ke selatan Mauritania dan barat Mali. Terdapat lima spesies enggang paruh merah yang diiktiraf amnya kini, tetapi kelima-limanya pernah dianggap sama spesies. Sesetengah pihak berkuasa masih mengkategorikan enggang paruh merah sebagai Tockus erythrorhynchus dengan baki empat sebagai subspesiesnya.[1]

Enggang paruh merah barat
Jantan di Gambia
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Bucerotiformes
Keluarga: Bucerotidae
Genus: Tockus
Spesies:
T. kempi
Nama binomial
Tockus kempi
Tréca & Érard, 2000

Pemerihalan sunting

Ia mempunyai paruh merah melengkung yang lebih jingga pada paruh bawah dan lebih merah terang pada paruh atas, dengan kedua-duanya berhujung jingga gelap. Kepalanya putih-kelabu dan berbulu hitam di sepanjang belakang kepala dan leher. Ia berbuluan putih di muka dan lingkaran mata kelabu gelap yang besar. Skleranya perang gelap dan pupilnya hitam. Sayapnya seperti semua enggang paruh merah, berbulatan bulu putih yang besar dan kecil dikelilingi oleh bulu hitam di bahagian luar dan putih di separuh atas bahagian dalam dan hitam di separuh bawah bahagian dalamnya. Ia berbulu ekor panjang hitam di bahagian luar dan putih-kelabu di bahagian dalam.

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Red-billed Hornbill". www.hbw.com. Handbook of Birds of the World online. Dicapai pada 12 May 2018.
  • Kemp, A.C. and W. Delport. 2002. Comments on the status of subspecies in the red-billed hornbill (Tockus erythrorhynchus) complex (Aves: Bucerotidae), with the description of a new taxon endemic to Tanzania. Annals of the Transvaal Museum 39: 1–8.
  • Delport, W., A.C. Kemp, and J.W.H. Ferguson. 2004. Structure of an African Red-billed Hornbill (Tockus erythrorhynchus rufirostris and T. e. damarensis) hybrid zone as revealed by morphology, behavior, and breeding biology. Auk 121: 565–586.