Treyarch Corporation, dahulunya dikenali sebagai Treyarch Invention, ialah pembangun permainan video Amerika, yang diasaskan pada 1996 oleh Peter Akemann dan Doğan Köslü, dan diperoleh oleh Activision pada tahun 2001. Terletak di Santa Monica, California, ia terkenal dengan kerjanya untuk siri Call of Duty, bersama Infinity Ward, Sledgehammer Games, dan Perisian Raven.

Treyarch Corporation
Nama dahulu
  • Treyarch Invention, LLC
  • (1996-2001)
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriPermainan video
Ditubuhkan1996; 28 tahun yang lalu (1996)
PengasasPeter Akemann
Doğan Köslü
Ibu pejabatSanta Monica, California, AS
Tokoh penting
  • Mark Lamia (pengerusi)
  • David Vonderhaar (pengarah reka bentuk studio)
  • Craig Houston (penulis utama)
  • Brian Tuey (pengarah audio dan komposer)
KeluaranCall of Duty siri (2005–kini)
Bilangan kakitangan626[perlu rujukan]
Syarikat indukActivision
Tapak webwww.treyarch.com
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

Treyarch diasaskan pada tahun 1996 sebagai Treyarch Invention dan telah diperoleh oleh Activision pada tahun 2001. Pada tahun 2005, Gray Matter Interactive telah digabungkan menjadi Treyarch.[1][2]

Sebagai sebahagian daripada Konvensyen Permainan Leipzig 2007, Activision mengumumkan bahawa Treyarch akan menjadi salah satu daripada tiga pembangun di belakang permainan berasaskan James Bond pertama mereka, 007: Quantum of Solace. Permainan ini dikeluarkan pada 31 Oktober 2008 di Eropah dan 4 November 2008 di Amerika Utara. Vicarious Visions membangunkan versi Nintendo DS dan Eurocom membangunkan versi PlayStation 2. Treyarch ialah pembangun utama dalam siri Call of Duty.

Call of Duty: Black Ops II memegang rekod pelancaran hiburan terbesar dalam sejarah dalam sebarang bentuk hiburan, memecahkan rekod dalam masa 24 jam selepas tayangannya sehingga ia diatasi oleh Grand Theft Auto V .[3] Jualan daripada permainan di seluruh dunia mencecah AS$650 juta dalam masa lima hari selepas dikeluarkan.[4] Treyarch mengusahakan versi Wii U Call of Duty: Ghosts , untuk mengoptimumkannya untuk konsol.[5] Permainan video terbaru Treyarch ialah Call of Duty: Vanguard , yang dibangunkan dengan Sledgehammer Games. Permainan ini telah dikeluarkan pada 5 November 2021

Dan Bunting, yang pernah menjadi ketua bersama Treyarch sejak sekitar 2003, dinamakan dalam laporan penyiasatan oleh The Wall Street Journal berkaitan dengan [[Jabatan Pekerjaan Adil dan Perumahan California lwn. Activision Blizzard |saman difailkan terhadap Activision-Blizzard oleh negeri California berhubung salah laku dan diskriminasi di tempat kerja. Bunting telah melaporkan menganiaya seorang pekerja pada 2017, tetapi dikekalkan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Activision-Blizzard, Bobby Kotick. Selepas Wall Street Journal memulakan siasatan mereka, Bunting telah dilepaskan.[6]

rujukan sunting

  1. ^ "Gray Matter Studios Games". IGN. Diarkibkan daripada .ign.com/companies/gray-matter-studios yang asal Check |url= value (bantuan) pada 28 September 2012. Dicapai pada 2016-05-20. Unknown parameter |url -status= ignored (bantuan)
  2. ^ Peel, Jeremy (15 Februari 2021). "Cara Treyarch melarikan diri dari bayang-bayang Infinity Ward". PC Gamer. Dicapai pada 30 Oktober 2021.
  3. ^ The Associated Press (November 11, 2010). "CBC Berita – Teknologi & Sains – Call of Duty memecahkan rekod jualan". CBC. Dicapai pada 2010-11-16.
  4. ^ Staff Writer (November 18, 2010). "Call of Duty Black Ops Sales Mencapai $650 M". socalTECH. Dicapai pada November 22, 2010.
  5. ^ McElroy, Griffin (July 25, 2013). wii-u-launch-on-nov-5 "C semua Duty: Ghosts disahkan untuk pelancaran Wii U pada 5 November (kemas kini)" Check |url= value (bantuan). Polygon. Dicapai pada 30 July 2013.
  6. ^ Kisar, Kirsten; Fritz; Needleman, Sarah E. "Ketua Pegawai Eksekutif Activision Bobby Kotick Tahu Selama Bertahun Mengenai Tuduhan Salah Laku Seksual di Videogame Giant". Unknown parameter |pertama2= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Unknown parameter |kerja= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)