Tulang belakang merujuk kepada susunan ruas tulang di bahagian belakang yang bertindak memberi sokongan kepada tubuh untuk berada dalam keadaan tegak. Ia merupakan susunan ketulan tulang yang membentuk tulang belakang yang terdapat pada semua vertebrat.

Rajah vertebra toraks. Perhatikan persendian untuk tulang rusuk
Bahagian berbeza tulang belakang

Biasanya terdapat tiga puluh tiga (33) ruas tulang belakang (vertebra) pada manusia, termasuk lima yang bergabung bagi membentuk sakrum (yang lain terpisah oleh ceper intervertebra dan empat tulang koksiks yang membentuk tulang ekor. Tiga kawasan atas terdiri dari baki 24, dan dikelompok di bawah nama serviks (7 vertebra), toraks (12 vertebra) dan lumbar (5 vertebra), menurut kawasan didudukinya.

Jumlah ini kadang kala bertambah dengan tambahan vertebra dari satu kawasan, atau ia berkurangan dalam satu kawasan, kekurangan ini sering kali ditambah oleh pengelasan tambahan vertebra kepada kumpulan lain. Jumlah vertebra serviks bagaimanapun, amat jarang bertambah atau berkurangan.

Dengan pengecualian serviks pertama dan kedua, vertebra sebenar atau boleh ubah (tiga bahagian teratas) mempunyai ciri-ciri tertentu yang sama yang paling mudah dikaji dengan memeriksa vertebra dari bahagian tengah toraks.

Struktur umum sunting

 
Pandangan sisi vertebra serviks

Vertebra biasa terdiri daripada dua bahagian penting: segmen anterior (hadapan), iaitu badan vertebra; dan bahagian posterior – gerbang vertebra – yang melengkungi vertebra foramen. Gerbang vertebra dibentuk oleh sepasang vertebra Pedikle dan sepasang laminae bagi gerbang vetebra, dan menyokong tujuh proses, empat artikular, dua transverse, dan satu spinous, yang akhir juga dikenali sebagai spine saraf.

Apabila vertebra berpaut sesama sendiri, ia membentuk tiang yang kukuh bagi menyokong kepala dan badan, dan foramina vetebra membentuk terusan bagi melindungi medulla spinalis (saraf tunjang). Dianatara setiap pasang vetebra terdapat dua bukaan, intervertebral foramina, satu pada setiap muka, bagi laluan saraf tunujang dan pembuluh.

Dua cuaran melintang dan satu cuaran spina terletak di posterior (belakang) badan vertebra. Cuaran spina keluar dari arah belakang, satu cuaran melintang keluar ke arah kiri, dan satu lagi ke kanan. Cuaran spina di bahagian serviks dan lumbar boleh dirasai melalui kulit. Faset artikular superior dan inferior di setiap vertebra bertindak untuk mengehadkan rentang gerak sebanyak mungkin. Faset ini dihubungkan oleh bahagian nipis lengkung saraf yang digelar pars articularis.

Bahagian sunting

 
Orientation of vertebral column on surface. T3 is at level of medial part of spine of scapula. T7 is at inferior angle of the scapula. L4 is at highest point of iliac crest. S2 is at the level of posterior superior iliac spine. Furthermore, C7 is easily localized as a prominence at the lower part of the neck.[1]

Serviks sunting

Nota: Untuk maklumat terperinci, lihat vertebra serviks

Tulang ini biasanya kecil dan halus. Cuaran spinanya pendek (kecuali C2 dan C7, yang mempunyai cuaran spina terpalpatkan), dan kebiasaannya bifid. Tulang ini dinomborkan dari atas ke bawah C1-C7, dan atlas (C1) dan aksis aksis (C2), adalah vertebra yang membenarkan kebanyakan pergerakan leher dan kepala. Sendi atlantokssipital membolehkan kebanyakan pergerakan tulang tengkorak ke atas dan ke bawah, manakala sendi atlanto aksial membenarkan bahagian atas lehar untuk berpusing ke kiri dan kanan. Tulang aksis juga terletak di atas turus spina cakera antara vertebra yang pertama. Kesemua mamalia kecuali manati dan beruang sloth mempunyai tujuh vertebra serviks, tanpa mengira kepanjangan leher.

Toraks sunting

Nota: Untuk maklumat terperinci, lihat vertebra toraks

Cuaran spina tulang ini permukaan bersendi dengan tulang rusuk. Sesetengah putaran boleh berlaku di antara vertebra-vertebra toraks, akan tetapi sambungannya dengan sangkar rusuk menghadkan fleksi yang banyak atau ekskursi lain. Dalam konteks manusia, tulang ini juga dikenali sebagai ‘vertebra dorsal’.


Lumbar sunting

Nota: Untuk maklumat terperinci, lihat vertebra lumbar

Vertebra-vertebra ini dibina dengan lasak, kerana ianya perlu menanggung beban yang lebih daripada vertebra lain. Tulang ini membenarkan fleksi dan ekstensi yang ketara, fleksi lateral (bengkokan sisi) yang sederhana, dan pergerakan putaran yang kecil. Cakera-cakera di antara vertebra ini menghasilkan satu lumbar lordosis (kelengkungan yang cekung ke arah posterior) di tulang belakang manusia.

 

Sakrum sunting

Nota: Untuk maklumat terperinci, lihat vertebra sakrum

Terdapat 5 vertebra (S1-S5). Mereka bercantum sewaktu tumbesaran, tanpa ada cakera antara vertebra.

Koksiks sunting

Nota: Untuk maklumat terperinci, lihat vertebra koksiks

Terdapat 3-5 vertebra (Co1-Co5), tanpa sebrang cakera antara vertebra Kebanyakan haiwan mempunyai bilangan "vertebra ekor" yang lebih banyak dan, dalam haiwan, mereka lebih dikenali sebagai "vetebrea kaudal". Sakit di bahagian koksiks (tulang tongkeng) dikenali sebagai “coccydynia”.

Nota kaki sunting

  1. ^ Anatomy Compendium (Godfried Roomans and Anca Dragomir)

Rujukan sunting

Pautan luar sunting