Van (Jawi: ‏ۏان‎‎) merupakan sejenis kenderaan jalan yang digunakan untuk mengangkut barang atau orang. Bergantung kepada jenis van, ia mungkin lebih besar atau lebih kecil berbanding trak dan SUV, dan lebih besar daripada kereta biasa. Terdapat sedikit perbezaan dalam skop perkataan di kalangan negara yang berbahasa Inggeris. Van terkecil, van mikro, digunakan untuk mengangkut sama ada barangan atau penumpang dalam kuantiti yang kecil. MPV mini, MPV padat, dan MPV kesemuanya adalah van kecil yang biasanya digunakan untuk mengangkut penumpang dalam jumlah kecil.

Van polis British meronda di Carlisle, Cumbria.
Volkswagen Crafter

Van yang lebih besar dengan kerusi penumpang digunakan untuk keperluan institusi, seperti mengangkut pelajar. Van lebih besar dengan hanya kerusi depan dipasang sering digunakan untuk tujuan perniagaan, untuk membawa barangan dan peralatan. Van yang dilengkapi khas juga digunakan oleh stesen televisyen sebagai studio mudah alih. Perkhidmatan pos dan syarikat kurier menggunakan van bersaiz besar untuk menyampaikan bungkusan.

Asal perkataan dan kegunaan sunting

 
Van penggambaran Roger Fenton, Crimea, 1855

Maksud van sebagai sejenis kenderaan muncul dari penguncupan perkataan caravan, sejenis treler. Rekod terawal perkataan van sebagai kenderaan dalam bahasa Inggeris adalah pada pertengahan abad ke-19 yang bermaksud gerobak yang tertutup untuk mengangkut barang (rekod paling awal dilaporkan 1829). Karavan dengan makna yang sama mempunyai rekod sejak 1670-an. Karavan, yang bermaksud satu gerabak, telah muncul sebagai lanjutan atau herotan perkataan karavan yang bermaksud konvoi beberapa gerabak.[1]

Perkataan van memiliki makna berbeza sedikit, tetapi bertindih, dalam bentuk bahasa Inggeris yang berbeza. Sungguhpun perkataan ini sentiasa digunakan bagi van kargo berkotak, penggunaan lain terdapat secara lebih besar atau kurang di negara-negara berbahasa Inggeris yang berlainan.

Australia sunting

 
Van mini di Australia

Dalam istilah Inggeris Australia, istilan van biasanya digunakan bai van mini, bas mini penumpang, atau van panel Australian sebagaimana yang dihasilkan oleh syarikat seperti Holden dan Ford Australia pada waktu berbeza.

Van bersaiz penuh bagi kegunaan komersial juga digelar van; bagaimanapun, kenderaan penumpang dang muatan melebihi 7 atau 8 tempat duduk lebih berkemungkinan dikenali sebagai bas mini.

Akhirnya terdapat istilah van yang kadang kala boleh digunakan saling bertukar dengan karavan, yang di Amerika Syarikat digunakan bagi merujuk pada trailer pengembara.

Istilah British pengangkut penumpang juga digunakan dalam Inggeris Australian bagi menggambarkan van penumpang. Penggunaan Amerika bagi van bererti tralier kotak kargo atau semi-trailer yang jarang digunakan, jika ada, di Australia.

India sunting

Di India, van adalah salah satu mod pengangkutan yang paling biasa dan sering digunakan untuk mengangkut kanak-kanak sekolah ke dan dari sekolah, biasanya ketika ibu bapa, terutama ibu bapa bekerja, sering terlalu sibuk untuk mengambil anak-anak mereka dari sekolah atau ketika bas sekolah penuh dan tidak mampu menampung kanak-kanak lain.[2]

Jepun sunting

 
Suzuki Alto Van - note baggage rails in rear side windows

Van Jepun terawal termasuk van Kurogane Baby, Mazda Bongo dan Toyota LiteAce. Jepun juga menghasilkan banyak van berdasarkan model hadapan rata Amerika, tetapi juga mini-van yang bagi pasaran Amerika pada umumnya berkembang menjadi faktor bentuk pacuan roda hadapan roda panjang yang dipelopori oleh Nissan Prairie dan Mitsubishi Chariot. Van mikro, van yang memenuhi peraturan kereta kei, sangat popular untuk perniagaan kecil. Istilah ini juga digunakan untuk menggambarkan station wagons bersaiz penuh (kereta penumpang hadapan kepingan logam, tempat duduk belakang lipat rata, tingkap di sekeliling) dan juga hatchback dengan pakej trim asas yang dimaksudkan untuk kegunaan komersil. Ini kadang-kadang disebut sebagai "Van Ringan" ( Bahasa Jepun : ラ イ ト バ ン ).

United Kingdom sunting

Dalam bahasa Inggeris British, perkataan van merujuk pada kenderaan yang yang membawa barangan sahaja, samaada di jalanan atau di landasan kereta api. Apa yang akan dipanggil minivan dalam Bahasa Inggeris Amerika dipanggil pembawa penumpang atau MPV, atau kenderaan pelbagai guna, dan kenderaan penumpang yang lebih besar dipanggil bas mini. Akhbar Telegraph memperkenalkan idea "Lelaki Van Putih", seorang lelaki kelas pekerja biasa atau pemilik perniagaan kecil yang akan mempunyai Ford Transit putih, Mercedes-Benz Sprinter, atau van panel seumpama dengannya. Hari ini frasa "manusia dan van" merujuk kepada firma pengangkutan ringan yang biasanya dikendalikan oleh pemilik perniagaan tunggal yang mengangkut apa-apa dari kandungan seluruh rumah kepada hanya beberapa kotak. Perkataan "van" juga merujuk kepada gerabak barang kereta api tertutup yang dipanggil gerabak kotak"boxcars" di Amerika Syarikat .

Contoh sunting

Awalan pada Vans Amerika merupakan Sedan penghantaran pada tahun 1930-an hingga lewat 1950-an. Generasi pertama van Amerika adalah van kompak tahun 1960-an, yang memiliki bentuk seumpama Volkswagen Bus. Kemasukan asas Corvair bahkan meniru reka bentuk enjin yang dipasang di belakang dan sejukan udara. Econoline generasi pertama Ford Falcon mempunyai hadapan rata, dengan enjin dipasang di antara dan di belakang kerusi depan. Dodge A100 mempunyai susun atur yang serupa dan boleh menampung enjin V8. Chevrolet juga bertukar kepada susun atur ini. Ford, Dodge dan van Corvair juga dihasilkan sebagai trak pikap.

Van saiz standard atau saiz penuh muncul dengan inovasi Ford untuk memindahkan enjin ke hadapan di bawah hud pendek dan menggunakan komponen dan lampu belakang trak pikap. Sarung kokpit enjin sering dipanggil rumah anjing. Lama kelamaan, ia berkembang dengan bahagian hadapan lebih panjang dan bentuk belakang yang lebih selari. Dodge Sportsman boleh didapati dengan sambungan ke bahagian belakang model jarak jauhnya untuk menghasilkan van 15 penumpang. Kenderaan ini telah dijual sebagai model kargo dan penumpang kepada orang awam, serta versi chassis van potong untuk pengeluar tahap kedua untuk membuat van kotak, ambulans, berkemah, dan kenderaan lain. Pengeluar peringkat kedua juga mengubah suai badan pengilang asal untuk membuat van bina khusus bagi orang awam.

Pada tahun 1970-an, lagu-lagu seperti " Chevy Van ", yang ditulis dan dipersembahkan oleh Sammy Johns, dan nama samaran seperti "sin bin" atau "skuasy berkaki" menjadi sebahagian daripada budaya ketika pemilik mengubahnya menjadi bilik tidur dan lounge rehat. Van diubah suai menjadi pasaran yang besar dengan kemudahan mewah pada tempat duduk kilang.

Dodge mengakhiri pengeluaran van saiz penuh mereka pada bulan Jun 2002 (sebagai model 2003), dan menggantikannya dengan Dodge Sprinter yang berasal dari Jerman, yang berdasarkan corak reka bentuk Eropah yang lebih ekonomi dan lebih cekap dengan 150 hp (110 kW) diesel turbo I5. Versi biasa Sprinter lebih tinggi daripada van lain yang tidak diubah (cukup tinggi untuk berdiri), dengan profil yang lebih miring (aerodinamik) di depan. Ia telah diterima pakai terutamanya untuk aplikasi rumah kelas motor ringan dan ringan Kelas-C van.

Kegunaan sunting

 
Sebuah van dilengkapi dengan alat pembersih karpet profesional di Durham, North Carolina

Di kawasan bandar Amerika Syarikat saiz penuh van telah digunakan sebagai van komuter sejak 1971, apabila Dodge memperkenalkan van yang boleh mengangkut sehingga 15 penumpang. Van komuter digunakan sebagai alternatif kepada perkongsian carpool dan perkongsian pengangkutan lain.

Banyak perniagaan mudah alih menggunakan van untuk membawa hampir seluruh perniagaan mereka ke pelbagai tempat di mana mereka bekerja. Sebagai contoh, mereka yang datang ke rumah atau tempat perniagaan untuk melaksanakan pelbagai perkhidmatan, pemasangan, atau pembaikan. Vans juga digunakan untuk mengangkut orang dan bagasi mereka antara hotel dan lapangan terbang , untuk mengangkut penumpang di antara tempat letak kereta dan tempat kerja mereka, dan sepanjang laluan yang ditetapkan sebagai bas mini. Van juga digunakan untuk mengangkut mereka yang beusia atau cacat pergi dan dari perkhidmatan gereja atau mengangkut kumpulan belia untuk pergi ke taman hiburan, berkelah, dan melawat gereja-gereja lain. Vans juga digunakan oleh sekolah untuk memandu pasukan sukan ke permainan intramural . Vans telah digunakan oleh kumpulan muzik melawat untuk mengangkut peralatan dan orang ke tempat muzik di seluruh negara.

Van Langkah sunting

Satu lagi jenis van, yang unik ke Amerika Utara, adalah van langkah, yang dipanggil begini kerana kemudahan untuk melangkah masuk dan keluar daripadanya. Digunakan secara meluas oleh perkhidmatan penghantaran, syarikat kurier dan bahagian bungkusan Perkhidmatan Pos Amerika Syarikat dan Post Kanada, ia sering dilihat dipandu dengan pintu terbuka, terutama di bandar-bandar besar. Van langkah mempunyai bentuk lebih berkotak dan bumbung yang lebih tinggi berbanding van lain, dan jarang digunakan untuk membawa penumpang.

Van bersaiz penuh sunting

Van bersaiz penuh adalah istilah pemasaran yang digunakan di Amerika Utara untuk van yang lebih besar daripada sebuah van mini, yang berciri-cirikan oleh penampilan yang besar, berkotak, bonet pendek, dan kapasiti kargo / penumpang yang sangat besar. Pada kebelakangan ini, ia secara berterusan memiliki sumber kuasa enjin V8, transmisi automatik , dan pemacu roda belakang.[3]

Ia sebahagian besarnya menggantikan van kompak, yang diperkenalkan pada awal 1960-an untuk bersaing dengan Volkswagen Type 2, berdasarkan komponen kereta kompak mereka.

Van bersaiz penuh pertama ialah 1969 Ford Econoline, yang menggunakan komponen dari pickup Ford F-Series. General Motors dan Dodge Ram Van akan mengikut reka bentuk dengan enjin diletakkan lebih jauh ke hadapan, dan generasi seterusnya Econoline juga akan memperkenalkan bonet yang lebih panjang.

Pasaran Amerika sepenuhnya dikuasai oleh Mercedes-Benz Sprinter, Ford E-Series, Nissan NV, Ford Transit dan Chevrolet Express/GMC Savana.[4]

Keselamatan tergolek sunting

Badan van adalah jauh lebih tinggi berbanding teksi dan lori pikap yang menggunakan gaya bingkai dan powertrain yang sama, mengakibatkan van asas mempunyai pusat graviti yang lebih tinggi berbanding pikap dengan muatan yang sama dari mana ia dihasilkan. Sistem penggantungan juga lebih tinggi kerana kapasiti reka bentuk berat untuk 15 penumpang di antara 150 lb (68 kg) dan 200 lb (91 kg), dengan itu van mungkin membawa lebih dari satu tan penumpang sahaja. Tempat duduk dalam versi penumpang menaikkan beban, penumpang, dari lantai, semakin meningkatkan pusat graviti (dan sering mengalihkannya ke belakang). Bangku tempat duduk membolehkan penumpang meluncur sekiranya tali pinggang keselamatan tidak digunakan. Di Amerika Syarikat adalah perkara biasa untuk hanya penumpang kerusi depan menggunakan tali pinggang keselamatan mereka, mungkin kerana penumpang terikat merasa mereka masih dapat bersandar dan banyak bergerak. Pentadbiran Keselamatan Lalu Lintas Kebangsaan AS (NHTSA) telah menentukan bahawa penumpang bertali pinggan adalah kira-kira empat kali lebih cenderung untuk terselamat dalam kemalangan terbalik.

Keselamatan dapat dipertingkatkan dengan memahaminya ciri-ciri unik van 12 - 15 penumpang dan dengan garis panduan berikut yang dibangunkan untuk pemandu mereka, mengikut Pentadbiran Keselamatan Lalu Lintas Kebangsaan AS (NHTSA). Ringkasan maklumat ini boleh didapati di "Mengurangkan Risiko Kerosakan Terbalik bagi Van 15 Penumpang"[5]. Saranan termasuk membawa 10 atau kurang penumpang (sebaik-baiknya ke hadapan van) kerana ia amat mengurangkan risiko kemalangan terbalik, dan ia mencadangkan bahawa operasi berulang oleh pemandu yang sama cenderung meningkatkan keupayaan mereka untuk mengendalikan kenderaan ini dengan lebih selamat menurut masa. Di samping itu, barang-barang berat tidak boleh ditambah pada rak bumbung sebuah van kerana ia meningkatkan pusat graviti kenderaan yang umumnya berat di atas.

Tekanan tayar untuk van 12- dan 15-penumpang adalah satu lagi masalah operasi yang sering diabaikan, kerana van ini direka untuk memiliki tekanan yang lebih tinggi pada tayar belakang untuk membawa beban yang lebih berat dengan selamat.[6] Keperluan tekanan tayar pengeluar kenderaan terdapat pada setiap label maklumat kenderaan, biasanya terletak di pintu masuk pintu sebelah pemandu. Tayar bertekanan rendah boleh menjadi terlalu panas apabila dipandu pada kelajuan dan dengan beban berat, menyebabkan kegagalan tayar dan membawa kepada terbalik.

Syarikat penyewaan kereta juga mula menambah pelekat untuk memberi amaran kepada penyewa tentang perbezaan pengendalian berbanding kereta standard.

Peralatan keselamatan sunting

Kebanyakan van komersil dilengkapi dengan halangan kargo di belakang kerusi depan (atau kerusi belakang, jika dipasang) untuk mengelakkan kecederaan yang disebabkan oleh kargo tidak terikat sekiranya berlaku pemberhentian mendadak, perlanggaran atau terbalik. Halangan kargo di van kadang-kadang dipasang dengan pintu yang membenarkan pemandu melepasi petak kargo kenderaan.

Rujukan sunting

  1. ^ "Van #3". New English Dictionary on Historical Principles. 1928. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 September 2016. See also "Caravan". New English Dictionary on Historical Principles. 1893. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 August 2016.. Nota: Perkataan van sebagai kenderaan memendekkan caravan tiada kaitan sejarah dengan kata van yang dipendekkan daripada perkataan vanguard ("barisan hadapan").
  2. ^ "School van operators take kids for a ride". Hindustan Times. 24 Julai 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 September 2015. Dicapai pada 27 Julai 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ "Ford - Cars, SUVs, Trucks & Crossovers | Ford Vehicles | The Official Site of Ford Vehicles | Ford.com". Ford Vehicles. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-02-28. Dicapai pada 2011-11-20. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ "Everything about Vans".
  5. ^ "Passenger Van Safety". nhtsa.dot.gov. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 Julai 2009. Dicapai pada 8 Mei 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ "15-Passenger Van Safety Whitepaper". brightfleet.com. September 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Januari 2014. Dicapai pada 10 Januari 2014. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)