Vikentiy Pashukanis

Vikentiy Vikenievich Pashukanis (bahasa Rusia: Викентий Викентиевич Пашуканис, 1879-1920) adalah seorang setiausaha rumah penerbitan "Musaget" dan pengasas "penerbitan Pashukanis" selepas Revolusi Rusia (1917). Beliau adalah seorang pengelola muzium.

Vikentiy Pashukanis

Vikentiy Pashukanis lahir di Moscow, Rusia. Ayahnya adalah seorang Lithuania Kaunas dan bekerja sebagai seorang guru di bahagian sukan. Pashukanis menerima ijazah dari jabatan matematik Universiti Moscow. Setelah menerima ijazah dia bekerja sebagai pengutip cukai. Pada 1914 Pashukanis menjadi setiausaha dan pengarah komersil "Musaget" - simbol rumah penerbitan Moscow. Selepas Perang Dunia Pertama, Emil Medtner yang merupakan salah satu pengasas dan pemilik utama "Musaget", tidak dapat kembali dari Zurich ke Rusia. Pada waktu itu kegiatan kewangan "Musaget" benar-benar dikawal Pashukanis. Pada 1915-17 dia berunding dengan Alexander Blok, melalui satu siri 14 surat, penerbitan puisi-puisinya yang memperbaiki untuk beberapa waktu genting keadaan kewangan "Musaget".

Pada tahun 1915 Pashukanis mencadangkan penyusunan kembali "Musaget" untuk membuatkannya lebih menguntungkan, Namun Medtner E. menolak usulannnya. Justeru, untuk menjaga kerjayanya dalam "Musaget", Pashukanis memulakan syarikatnya sendiri: "Penerbitan Pashukanis". Beliau menerbitkan kontemporari terkenal penyair Rusia: Igor Severyanin (penyair terkenal Rusia]] pada 1910-an), Constantine Bal'mont, Andrey Bely, dan Victor Gofman. Buku yang dihasilkan oleh "Penerbitan Pashukanis" bergaya dan dicetak dalam kualiti tinggi.

Selepas Revolusi Rusia pada 1918, Pashukanis bekerja sebagai seorang utusan daripada jabatan Muzium Komisariat Rakyat (kementerian) Pendidikan. Dia bertanggungjawab untuk menilai dan memindahkan harta seni daripada ladang yang ditinggalkan oleh para bangsawan ke Moscow. Apabila Rusia terlibat dalam perang saudara Pashukanis sering harus bertindak di daerah memberontak. Antara lain, dia menyelamatkan daripada penjarahan koleksi Count Radziwill daripada estet dekat Bobruisk dan koleksi unik Count Paskevich-Erivanskiy daripada istana dekat Gomel.

Pada Disember 1919 Pashukanis ditangkap di Moscow. Dia didakwa untuk mengatur pertemuan kelompok kontra-revolusi. Pada 16 Disember ketua jabatan Muzium, Natalia Trotsky (isteri daripada Leon Trotsky), menghantar telegram cuba untuk menyelamatkannya. Pada 13 Januari 1920 dia dijatuhkan hukuman tembak, bagaimanapun, tidak ada rekod rasmi bahawa hukuman itu dilaksanakan.

Pada tahun 2005 syarikat TV Belarus dan radio "Gomel" menyiarkan filem dokumenter "Tragedi Vikentiy Pashukanis" (26 minit).

Sepupu Vikentiy Pashukanis, Evgeny Pashukanis (1891-1937) adalah seorang ahli teori hukum Marxisme terkenal dan seorang wakil dari Komisioner Rakyat (menteri) Kehakiman Kesatuan Soviet.

Pautan luarSunting