Vudu ialah kedai video digital dan perkhidmatan penstriman Amerika yang dimiliki oleh Fandango Media, usaha sama antara NBCUniversal dan Warner Bros. Discovery. Syarikat itu menawarkan penyewaan video atas permintaan dan pembelian digital filem, serta penyepaduan dengan perkhidmatan loker digital untuk penstriman salinan digital filem yang dibeli sebagai video rumah secara runcit.

Vudu, Inc.
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriVideo atas permintaan
Ditubuhkan2004
PengasasAlain Rossmann
Tony Miranz
Ibu pejabatSunnyvale, California, Amerika Syarikat
Kawasan perkhidmatanAmerika Syarikat
Pemilik
Syarikat indukFandango Media Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.vudu.com
Facebook: vudufans Twitter: vudufans Instagram: vudufans Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Perkhidmatan ini pada mulanya tertumpu pada pemain media digital yang dikenali sebagai Kotak Vudu. Pada tahun 2010, syarikat itu mula meninggalkan perniagaan perkakasannya, dan menumpukan pada penyepaduan perkhidmatannya dan platform aplikasi yang berkaitan ke dalam peranti pihak ketiga seperti televisyen dan pemain Cakera Blu-ray. Syarikat itu sejak itu telah menawarkan perkhidmatannya dalam talian, melalui aplikasi mudah alih dan pada peranti seperti pemain media digital dan TV pintar.[1]

Pada tahun 2010, Vudu telah dijual kepada Walmart. Pada tahun 2020, Fandango Media memperoleh Vudu untuk jumlah yang tidak didedahkan.

Rujukan sunting

  1. ^ Spangler, Todd (2016-10-18). "Walmart's Vudu Launches Free Movie, TV Service With Thousands of Titles". Variety (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-04-28.

Pautan luar sunting