Templat:Infobox spring

Makan malam di Wakura Onsen

Wakura Onsen (Jepun: 和倉温泉) merupakan sebuah mata air panas (onsen) di pinggir Teluk Nanao di dasar Semenanjung Noto di Nanao, Wilayah Ishikawa, Jepun dan salah satu daripada beberapa pusat peranginan onsen mewah yang terkenal di Jepun.

Sejarah sunting

Wakura Onsen telah wujud sebagai resort selama 1,200 tahun.[1] Menurut legenda, mata air panas itu pada asalnya ditemui oleh seorang nelayan yang menyedari kren yang tercedera sedang memandikan sayapnya di dalam air suam.[perlu rujukan] Terdapat sebuah tugu yang dipanggil "Takungan Air Panas Wakura," terletak di tengah-tengah bandar onsen "memperingati seekor bangau yang berehat di lautan yang membawa kepada penemuan mata air panas."[2]

Onsen pertama kali disebut dalam dokumen awal tempoh Heian, namun pembangunan skala penuh dimulakan dengan penambahbaikan akses kereta api dalam tempoh Meiji.

Lokasi sunting

Sistem mata air panas Wakura terletak di sebelah laut. Terdapat rumah mandian di pusat bandar yang dibuka kepada orang ramai dengan bayaran. Terdapat beberapa ashiyu (mandi kaki) yang bertaburan di seluruh bandar yang tersedia untuk kegunaan awam tanpa bayaran. Di seberang kompleks ryokan yang besar terdapat 'hiroba (dataran awam) dengan sumber mata air panas, kuil dan taman. Berdekatan ialah Muzium Kado Isaburo.[3]

Akses sunting

Wakura Onsen adalah kira-kira lima minit dengan kereta dari Stesen Wakura Onsen di JR West Nanao Line dan Wakura IC di Nanaota-Tsuruhama Bypass (Laluan Kebangsaan 249).

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Wakura Onsen". Japan Travel. Dicapai pada 5 Disember 2021.
  2. ^ Yamada, Keisuke. "Wakura Onsen: Tantalize the Senses at this Hot Spring Resort". Matcha: Japan Travel Magazine. Dicapai pada 5 Disember 2021.
  3. ^ "Noto Peninsula: Wakura Onsen". Japan Guide. Dicapai pada 5 Disember 2021.

Pautan luar sunting

Templat:Ishikawa-geo-stub