Wang Xianliang (Bahasa Cina: 王献良; pinyin: Wáng Xiànliáng, Mei 1957 - 26 Januari 2020) adalah seorang ahli politik dan pegawai kerajaan China yang berkhidmat sebagai ketua tahap biro bagi Jawatankuasa Hal Ehwal Etnik dan Keagamaan Wuhan.

Wang Xianliang
王献良
Pengarah Jawatankuasa Hal Ehwal Etnik dan Keagamaan Wuhan
Dalam jawatan
29 Februari 2012 – April 2017
Butiran peribadi
LahirMei 1957
Jianli, Jingzhou, Hubei
Meninggal dunia26 Januari 2020 (umur 62)
Wuhan, Hubei
Sebab kematianCOVID-19
Parti politikParti Komunis China
Alma materKolej Guru Wuhan
Wang Xianliang
Cina Ringkas: 王献良
Cina Tradisional: 王獻良

Biografi sunting

Wang Xianliang dilahirkan di Jianli, Hubei, China. Beliau belajar di Hubei Shayang Normal School dan Kolej Guru Wuhan pada tahun 1976. Selepas tamat pengajian, beliau bekerja di Shayang Normal School dan Biro Pendidikan Daerah Jingzhou. Beliau telah dipindahkan ke Kolej Pendidikan Hubei pada tahun 1988 dan berkhidmat sebagai timbalan pengarah, pengarah, dan pengarah Pejabat Dekan. Pada tahun 1999, beliau berkhidmat sebagai Timbalan Pengarah Biro Hal Ehwal Awam Wuhan.

Pada 29 Februari 2012, mesyuarat Jawatankuasa Tetap Kongres Rakyat ke-13 di Wuhan mengundi untuk meluluskan satu pusingan pelantikan dan penyingkiran kakitangan baru, di mana Wang Xianliang dilantik sebagai pengarah Jawatankuasa Hal Ehwal Etnik dan Keagamaan Wuhan. Jawatankuasa Hal Ehwal Etnik dan Keagamaan mempunyai masalah rohani seperti membazir dan membuang harta awam, menggunakan kenderaan unit pengurusan perniagaan yang melanggar lapan peraturan Jawatankuasa Pusat. Sejak itu, beliau telah berada di kedudukan ini selama lima tahun, sehingga April 2017, Wang Xianliang mula melaporkan di media sebagai pemimpin tingkat biro puak patriarkal Wuhan.[1]

Pada bulan Februari 2017, Wang Xianliang telah dimaklumkan oleh Suruhanjaya Pemeriksaan Disiplin Wuhan untuk masalah mental dalam kes pelanggaran undang-undang unit terhadap lapan peraturan pusat. Selepas April 2017, beliau tidak lagi berkhidmat sebagai pengarah, tetapi masih mengekalkan status kepimpinan Biro Perbandaran dan Hal Ehwal Agama Wuhan.[1]

Kematian sunting

Wang meninggal dunia pada usia 62 akibat dari penyakit koronavirus 2019 (COVID-19) pada 26 Januari 2020.[2] Beliau adalah pegawai kerajaan pertama yang mati akibat jangkitan itu menurut laporan laman berita China, Caixin.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Wang Xianliang, former director of Wuhan civil lineage Committee, died of new coronavirus infection". JQKNews (dalam bahasa Inggeris). 27 Januari 2020.
  2. ^ News, Taiwan (27 Januari 2020). "Wuhan government official dies in China coron..." Taiwan News (dalam bahasa Inggeris).
  3. ^ "Wuhan virus: Chinese Premier visits ground zero of virus outbreak". The Straits Times (dalam bahasa Inggeris). 28 Januari 2020.