Wavin BV adalah pengeluar paip plastik Belanda, terutamanya untuk keperluan saliran dan bekalan air. Syarikat ini diasaskan secara rasmi pada 5 Ogos 1955, namanya berasal dari water and vinyl chloride (klorida air dan vinil). Syarikat ini menyediakan sistem paip plastik dan produk untuk air paip, pemanasan permukaan dan penyejukan, tanah dan sisa, air hujan, pengedaran air minuman dan aplikasi gas dan telekom.

Wavin
Jenis/bentuk sahPerniagaan, perusahaan Sunting ini di Wikidata
ISINNL0000290856 Sunting ini di Wikidata
IndustriPengilangan
Ditubuhkan1955
PengasasJohan Christiaan Keller Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatZwolle, Belanda
Tokoh pentingMaarten Roef (CEO)
KeluaranPaip
Hasil€1.327 bilion (2011)
Pendapatan kendalian€35.5 juta (2011)
Pendapatan bersih€18.0 juta (2011)
Bilangan kakitangan6,200 (akhir 2011)
Syarikat indukMexichem
Tapak webwww.wavin.com
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Syarikat ini beribu pejabat di Zwolle, Belanda dan beroperasi di 25 negara Eropah. Melalui organisasi eksport pusat Wavin Overseas, syarikat itu mempunyai rangkaian ejen dan rakan berlesen di Asia, Australia, Afrika, Amerika Latin, Timur Tengah dan Amerika Utara. Kumpulan juga mempunyai kemudahan di Foshan, China.

Oleh kerana penggunaan umum produk Wavin, nama telah menjadi generik di beberapa bahagian di Ireland untuk merujuk kepada mana-mana pengeluar paip air berwarna oren. Syarikat ini beroperasi di tiga lokasi di Ireland, dengan kilang pembuatan dan pengedaran utama di Balbriggan, County Dublin Utara, dan pejabat tambahan di Lisburn dan Cork.[1]

Pusat Teknologi dan Inovasi Wavin (Wavin T&I), menggaji lebih daripada 50 orang untuk membangunkan produk dan sistem baru dengan syarikat Wavin tempatan. Produk untuk pasaran Eropah termasuk pemasangan pintar "smartFIX", pemanasan permukaan Tempower dan produk penyejukan, lorong Tegra dan dewan pemeriksaan dan bunyi bising rendah SiTech di dalam rumah dan sistem sisa.

Rujukan sunting

  1. ^ "Profil Syarikat Wavin Ireland". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-27. Dicapai pada 2019-03-01.

Pautan luar sunting