Westworld (siri TV)

Westworld adalah siri televisyen Amerika Syarikat yang dicipta oleh Jonathan Nolan dan Lisa Joy. Dihasilkan oleh HBO, ia didasarkan pada filem tahun 1973 dengan nama yang sama (ditulis dan diarahkan oleh Michael Crichton) dan, pada tahap yang lebih rendah, sekuel filem Futureworld tahun 1976. Cerita ini bermula di Westworld, sebuah taman hiburan bertema Wild-West yang canggih dan berteknologi, yang dihuni oleh "host" android. Taman ini melayani "tetamu" dengan bayaran tinggi yang mungkin memanjakan khayalan liar mereka di taman tanpa rasa takut membalas dendam dari tuan rumah, yang dihalang oleh program mereka daripada membahayakan manusia. Kemudian, pada musim ketiga, plot siri ini berkembang ke dunia nyata, pada pertengahan abad ke-21, di mana kehidupan orang didorong dan dikendalikan oleh kecerdasan buatan yang kuat bernama Rehoboam.

Westworld
Genre
Berdasarkan daripada
Westworld oleh
Michael Crichton
Pencipta
Dibintangi oleh
PenggubahRamin Djawadi
Negara asalAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bilangan musim4
Bilangan episod36 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutif
Penerbit
Penyunting
  • Stephen Semel
  • Marc Jozefowicz
  • Mark Yoshikawa
  • Andrew Seklir
  • Tanya Swerling
  • David Eisenberg
  • Anna Hauger
  • Ron Rosen
  • Mako Kamitsuna
Lokasi
Sinematografi
Tempoh siaran57–91 minit[1][2]
Syarikat penerbitan
Syarikat pengedaran
Warner Bros. Television Distribution
Penyiaran
Saluran asalHBO
Format gambarHDTV 1080p
Format audioDolby Digital 5.1
Siaran asal2 Oktober 2016 (2016-10-02) – kini (kini)
Laman sesawang

Nolan dan Joy berperanan sebagai pengeluar eksekutif, bersama dengan J.J. Abrams, Jerry Weintraub, dan Bryan Burk. Musim pertama disiarkan antara 2 Oktober dan 4 Disember 2016; ia merangkumi sepuluh episod. Pada bulan November 2016, HBO memperbaharui siri ini untuk musim kedua sepuluh episod, yang disiarkan dari 22 April hingga 24 Jun 2018. Debut Westworld di HBO mendapat penilaian penonton tertinggi rangkaian untuk tayangan perdana sejak episod pertama True Detective pada tahun 2014 Selain itu, siri ini merupakan musim pertama yang paling banyak ditonton dari mana-mana siri asal HBO. Musim ketiga lapan episod ditayangkan pada 15 Mac 2020 dan berakhir pada 3 Mei 2020. Pada April 2020, HBO memperbaharui siri ini untuk musim keempat.

Westworld diakui secara kritis pada musim pertamanya, mendapat pujian atas persembahan, visual, naratif, tema dan skor muzik Ramin Djawadi. Siri ini terus mendapat ulasan positif pada musim kedua dan ketiga, walaupun unsur-unsur tertentu dari kisah dan perwatakannya sejak itu mendapat kritikan. Siri ini telah mendapat banyak penghargaan, memenangi 9 Anugerah Emmy Primetime daripada 54 pencalonan. Thandiwe Newton memenangi Anugerah Primetime Emmy untuk Pelakon Pembantu Cemerlang dalam Siri Drama pada tahun 2018.

Ringkasan sunting

Pada tahun 2050-an, Delos Inc. mengendalikan beberapa taman bertema, termasuk Westworld bertema Barat Lama Amerika. Setiap persekitaran dihuni oleh "host": android, tidak dapat dibezakan dari manusia, diprogramkan untuk memenuhi setiap keinginan para tamu, termasuk tujuan kekerasan dan seksual, tetapi tidak dapat membahayakan para tamu. Pengendali membuat naratif agar tuan rumah ini berulang setiap hari semasa berinteraksi dengan tetamu, tetapi mengusap kenangan mereka setiap kitaran.

Pada musim pertama, Dr Robert Ford, yang telah mengembangkan teknologi host bersama dengan Arnold Weber, menerapkan kemas kini "Reverie" baru yang menyebabkan beberapa host, termasuk Dolores Abernathy dan Maeve Millay, mendapat perasaan. Ketika pengaturcaraan Delos memimpin Bernard Lowe dan pengarah lembaga eksekutif Charlotte Hale cuba menyelesaikan masalah itu, "Man in Black" cuba mencari "labirin" yang dia yakin Arnold meninggalkannya. Bernard mendapati bahawa dia sendiri adalah tuan rumah berdasarkan Arnold, yang telah meninggal dalam usaha sebelumnya untuk melindungi tuan rumah Westworld, di mana dia melihat potensi perasaan, percaya bahawa mereka akan disalahgunakan oleh Delos. Musim pertama berakhir dengan Dolores membunuh Dr. Ford ketika dia mengumumkan cerita baru.

Revolusi Dolores berlanjutan pada musim kedua ketika dia dan tuan rumah yang tercerahkan membantai tetamu manusia lain dan pekerja Delos yang terdampar di taman. Dolores mengambil Bernard yang sangat keliru untuk mencari Forge, sebuah pangkalan data di mana Delos secara diam-diam merakam semua tingkah laku dari tetamu manusia untuk membuat algoritma untuk mereka sebagai usaha menuju keabadian manusia. Maeve mencari "anak perempuannya" walaupun mengetahui bahawa dia adalah tuan rumah, dan menolongnya dan beberapa hos lain untuk melarikan diri ke Sublime, ruang maya yang tidak dapat diakses oleh manusia. Ketika pasukan Delos mengamankan taman itu, Bernard membuat host Charlotte untuk Dolores, yang kemudian dapat mengosongkan dari taman itu dengan lima inti sebagai tambahan kepada Bernard's. William bergelut dengan identiti kemanusiaannya setelah membunuh anak perempuannya Emily, tidak pasti apakah dia adalah sebahagian daripada cabaran Dr. Ford.

Pada musim ketiga, Dolores telah mencipta semula badan hosnya, salinan tuan rumah Bernard, dan yang lain termasuk tuan rumah Charlotte yang baru. Dia mencari maklumat mengenai Rehoboam, sistem kecerdasan buatan (AI) yang dikembangkan oleh Incite, Inc., dan merancang untuk bertarung dengan penciptanya, Engerraund Serac. Bernard, yang masih diyakini manusia oleh seluruh dunia, dipersalahkan atas pembantaian Westworld, dan dia mengambil identiti baru sambil berusaha memahami apa rancangan Dolores. Maeve dicari oleh Serac untuk membantu dalam memerangi Dolores, yang dia yakin akan menjatuhkan rancangannya untuk Rehoboam. Musim ketiga berakhir dengan Dolores mengorbankan dirinya untuk mengalahkan Serac.

Pelakon sunting

Referensi sunting

  1. ^ "Westworld 05: Contrapasso". HBO. Diarkibkan daripada yang asal pada May 1, 2018. Dicapai pada May 1, 2018.
  2. ^ "Westworld 10: The Bicameral Mind". HBO. Diarkibkan daripada yang asal pada May 1, 2018. Dicapai pada May 1, 2018.

Patuan luar sunting