Wikipedia:Calon rencana pilihan/Oktober

Peta rajah Perang Ahzab
Peta rajah Perang Ahzab

Perang Ahzab (Bahasa Arab: غزوة الاحزابtranslit.: Ghazwah al-Ahzab) juga dikenali sebagai Perang Khandaq (Arab: غزوة الخندق, Ghazwah al-Khandaq), ialah peristiwa pengepungan Madinah selama lebih kurang empat minggu oleh suku-suku Arab dan Yahudi yang bergabung, yang bermula pada 31 Mac 627 M. Kekuatan pihak Gabungan dianggarkan seramai 10,000 orang diiringi 600 ekor kuda dan sebilangan ekor unta, sementara pihak Madinah terdiri daripada 3,000 orang.

Pihak yang mempertahankan Madinah, yang kebanyakannya Muslim di bawah pimpinan Nabi Muhammad SAW, menggali parit yang bersama-sama dengan kubu alami membuat pasukan berkuda Gabungan tidak berkesan, sekali gus menimbulkan kebuntuan buat kedua-dua pihak. Pihak Gabungan merancang untuk membuat beberapa serangan secara serentak dan berjaya meyakinkan sekutu mereka, Bani Quraizah, untuk menyerang kota Madinah dari arah selatan. Walau bagaimanapun, diplomasi Nabi Muhammad berjaya merosakkan rundingan antara Gabungan dan Quraizah, dan sekali gus mematahkan pakatan yang menentang baginda. Susunan pertahanan yang teratur, kejatuhan semangat pihak Gabungan dan keadaan cuaca yang buruk akhirnya menyebabkan kepungan berakhir dalam keadaan kelam kabut.

Pengepungan ini merupakan sebuah "pertarungan kepintaran" yang menyaksikan musuh dikalahkan oleh pihak Muslim secara taktikal sambil menanggung kerugian yang kecil. Usaha-usaha untuk mengalahkan Muslim gagal, dan Islam tambah berpengaruh di rantau itu. Susulan daripada itu, tentera Muslim mengepung perkampungan Quraizah, satu tindakan yang membawa kepada penyerahan diri tanpa syarat bani tersebut.

Rencana pilihan sebelum ini: Amir HamzahAnjingKanak-kanak hijau Woolpit