Wilayah kesatuan adalah sejenis bahagian pentadbiran di Republik India. Tidak seperti negara-negara India, yang mempunyai kerajaan sendiri, wilayah kesatuan adalah wilayah persekutuan yang ditadbir secara langsung oleh kerajaan kesatuan (pusat pemerintahan), maka namanya adalah wilayah kesatuan.

Wilayah Kesatuan sunting

Apabila Perlembagaan India diguna pakai pada tahun 1949, hanya terdapat satu wilayah kesatuan: Kepulauan Andaman dan Nicobar.[1] The National Capital Territory of Delhi, Chandigarh dan Lakshadweep telah dibentuk dengan memisahkan wilayah masing-masing dari negeri-negeri yang sedia ada. Dadra dan Nagar Haveli, Daman dan Diu dan Puducherry dibentuk dari wilayah-wilayah yang dimiliki yang dahulunya milik India Portugis atau India Perancis.

Parlimen India boleh meluluskan undang-undang untuk meminda Perlembagaan dan menyediakan Badan Perundangan dengan Anggota yang dipilih dan Ketua Menteri untuk wilayah kesatuan, seperti yang telah dilakukan untuk Delhi dan Puducherry. Secara umum, Presiden India melantik seorang pentadbir atau Leftenan Gabenor untuk setiap wilayah kesatuan.[2] Terdapat tujuh wilayah kesatuan, termasuk Chandigarh, ibu kota Punjab dan Haryana.

Delhi dan Puducherry beroperasi secara berbeza daripada lima yang lain. Delhi dan Puducherry telah diberi status separa dan Delhi telah ditakrifkan semula sebagai Wilayah Kapital Negara Delhi (NCT) dan dimasukkan ke kawasan yang lebih besar dikenali sebagai Wilayah Kapital Negara (India) (NCR). Delhi dan Puducherry mempunyai dewan perundangan yang dipilih dan dewan eksekutif menteri dengan fungsi separa negara.

Pada 5 Ogos 2019, Kerajaan India meluluskan satu langkah untuk membubarkan Perkara 370 Perlembagaan India dari negeri Jammu dan Kashmir, dan untuk membentuk semula negeri itu menjadi dua wilayah kesatuan - Jammu dan Kashmir, dan Ladakh dengan memperkenalkan Rang Undang-undang Penyusunan Semula Jammu dan Kashmir di Rajya Sabha.[3][4]

Wilayah kesatuan tersebut adalah:[5][6]

Wilayah persatuan tanpa badan perundangan mereka sendiri:

Wilayah persatuan dengan badan perundangan mereka sendiri:

Bekas wilayah kesatuan:

Rujukan sunting

  1. ^ "Original unamended constitution of India, January, 1950". Dicapai pada 17 April 2014.
  2. ^ Union Territories. Know India: National Portal of India
  3. ^ Shaswati Das (2019-06-28). "Article 370 scrapped, Jammu & Kashmir to be carved into two Union Territories". Livemint.com. Dicapai pada 2019-08-05.
  4. ^ "HM Amit Shah introduces Jammu and Kashmir Reorganisation Bill, 2019". Newsonair.com. Dicapai pada 2019-08-05.
  5. ^ "States and Union Territories". KnowIndia.gov.in. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 Oktober 2013. Dicapai pada 17 November 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ "Union Territories of India".