Wilayah pelancongan

Wilayah pelancongan atau kawasan pelancongan merupakan kawasan geografi yang telah ditetapkan oleh organisasi kerajaan atau biro pelancongan sebagai mempunyai ciri-ciri budaya atau persekitaran biasa. Kawasan ini sering dinamakan sempena kawasan pentadbiran dan geografi bersejarah atau semasa. Kawasan lain-lain mempunyai nama khusus untuk tujuan pelancongan. Nama-nama itu sering membangkitkan sifat-sifat positif tertentu di kawasan tersebut dan mencadangkan pengalaman pelancongan yang koheren kepada pengunjung. Negara, negeri, wilayah, dan rantau pentadbiran lain sering membetuk kawasan pelancongan. Di samping menarik perhatian pelancong yang berpotensi, kawasan pelancongan ini sering memberikan pelancong yang tidak biasa dengan sesuatu kawasan untuk mempunyai pilihan yang menarik.

Lanskap pemandangan Tuscany, Itali
Heartlands Tersembunyi Ireland

Beberapa kawasan pelancongan yang lebih terkenal berdasarkan kawasan pentadbiran termasuk Tuscany[1] di Itali dan Yucatán[2] di Mexico. Contoh terkenal kawasan yang dicipta oleh biro kerajaan atau pelancongan termasuk Lake District United Kingdom [3] dan Negara Wain California di Amerika Syarikat. [4]

Rujukan sunting

  1. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-11-30. Dicapai pada 2009-11-28. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  2. ^
    http://www.visitmexico.com/wb/Visitmexico/Visi_Yucatán Laman web rasmi. Diperolehi 2009-11-25
  3. ^
    http://www.lakedistrict.gov.uk Laman web rasmi. Diperolehi 2009-11-25
  4. ^
    http://www.winecountry.com Laman Web Pelancongan. Diperolehi 2009-11-25