Wyoming (Jawi: نݢري ويوميڠ) merupakan salah sebuah negeri yang membentuk Amerika Syarikat. Negeri yang ke-10 terbesar mengikut kawasan , negeri ini mempunyai penduduk paling sedikit di Amerika Syarikat. Ia bersempadan dengan Montana di utara dan barat laut, Dakota Selatan dan Nebraska di timur, Colorado di selatan, Utah di barat daya, dan Idaho ke barat. Penduduk negeri Wyoming dianggarkan berjumlah 578,759 pada tahun 2019. Ibu negeri dan bandar terbesar Wyoming adalah Cheyenne , yang dianggarkan penduduknya berjumlah 63,957 pada tahun 2018. Gabenor Wyoming, Mark Gordon dari parti Republikan merupakan penjawat kini dari tahun 2019 menggantikan Matt Mead.

Negeri Wyoming
نݢري ويوميڠ
Bendera Wyoming Mohor negeri Wyoming
Bendera Mohor
Nama samaran: Equality State (rasmi);
Cowboy State; Big Wyoming
Cogan kata: Equal Rights (Hak Sama rata)
Peta Amerika Syarikat dengan nama Wyoming ditonjolkan
Peta Amerika Syarikat dengan nama Wyoming ditonjolkan
Bahasa rasmi Inggeris
Demonim Wyomingite, Wyomingian
Ibu negeri Cheyenne
Bandar raya terbesar Cheyenne
Keluasan  Kedudukan ke-10
 - Jumlah 97,914 batu persegi
(253,600 km²)
 - Lebar 372.8 batu (600 km km)
 - Panjang 280 batu (452 km km)
 - % air 0.7%
 - Latitud 41°U ke 46°U
 - Longitud 104°3'B ke 111°3'B
Penduduk  Kedudukan ke-50
 - Jumlah 578,759
 - Kepadatan 5.97/batu persegi 
2.31/km² (ke-49)
 - Pendapatan median  $62,268 (ke-20)
Ketinggian  
 - Titik tertinggi Puncak Gannett
13,809 ft  (4,209.1 m)
 - Purata 6700 ft  (0.0006224504 m)
 - Titik terendah Sungai Belle Fourche
di sempadan Dakota Selatan
3,101 ft  (945 m)
Kemasukan ke
dalam Kesatuan
10 Julai 1890 (ke-44)
Gabenor Mark Gordon (R)
Leftenan Gabenor Edward Buchanan (R)
Senator A.S. John Barrasso (R)
Cynthia Lummis (R)
Delegasi Dewan A.S. Liz Cheney (R) (Senarai)
Zon waktu UTC−07:00 (Gunung)
Singkatan WY

Bahagian barat Wyoming kebanyakannya diliputi oleh kawasan rentang dan kawasan pergunungan Rocky Mountains, manakala bahagian timur negeri ini adalah padang rumput bertingkat tinggi yang dikenali sebagai High Plains. Hampir separuh daripada tanah di Wyoming dimiliki oleh kerajaan A.S., yang menyebabkan Wyoming berada di kedudukan keenam mengikut kawasan dan kelima mengikut bahagian tanah milik kerajaan persekutuan. Tanah persekutuan meliputi dua taman nasional — Grand Teton dan Yellowstone — dua kawasan rekreasi kebangsaan, dua monumen kebangsaan, beberapa hutan kebangsaan, tempat bersejarah, tempat penetasan ikan, dan tempat perlindungan haiwan liar.

Penduduk asal wilayah ini termasuk Arapaho, Crow, Lakota, dan Shoshone. Bahagian barat daya Wyoming dituntut oleh Kerajaan Sepanyol dan kemudian sebagai wilayah Mexico sehingga diserahkan kepada A.S. pada tahun 1848 pada akhir Perang Mexico-Amerika. Wilayah ini memperoleh nama "Wyoming" ketika sebuah rang undang-undang diperkenalkan kepada Kongres pada tahun 1865 untuk menyediakan pemerintahan sementara untuk wilayah Wyoming. Nama itu telah digunakan sebelumnya untuk Lembah Wyoming di Pennsylvania, dan berasal dari kata Munsee xwé: wamənk, yang bermaksud "di dataran sungai besar".

Pemacu utama ekonomi Wyoming adalah pelancongan dan pengekstrakan mineral seperti arang batu, minyak, gas asli, dan trona. Komoditi pertanian termasuk ternakan, jerami, bit gula, gandum (gandum dan barli), dan bulu. Wyoming mengalami iklim separa gersang, lebih kering dan berangin daripada seluruh negara dengan suhu yang lebih tinggi. Wyoming menjadi negeri konservatif sejak tahun 1950-an, dengan calon Republikan membawa negeri ini dalam setiap pemilihan presiden sejak tahun 1968. Daerah Teton merupakan daerah yang terasing dan terkenal sebagai daerah paling Demokratik di Wyoming dan belum memilih Republikan sejak tahun 2000.

Sejarah sunting

Beberapa kumpulan penduduk asli Amerika pada awalnya mendiami wilayah yang kini dikenali sebagai Wyoming. Kumpulan Crow, Arapaho, Lakota, dan Shoshone hanyalah beberapa yang ditemui para penjelajah kulit putih ketika mereka pertama kali mengunjungi wilayah tersebut. Apa yang sekarang Wyoming barat daya menjadi bahagian dari Empayar Sepanyol, dan kemudian wilayah Mexico, di Alta California, sehingga diserahkan kepada Amerika Syarikat pada tahun 1848 pada akhir Perang Mexico-Amerika. Perangkap Perancis-Kanada dari Québec dan Montréal menjelajah ke kawasan itu pada akhir abad ke-18, meninggalkan nama-nama topony Perancis seperti Téton dan La Ramie. John Colter, anggota Ekspedisi Lewis dan Clark, yang dipandu sendiri oleh Toussaint Charbonneau dari Kanada Perancis dan isterinya yang muda Shoshone, Sacagawea, pertama kali menggambarkan wilayah ini pada tahun 1807. Pada masa itu, laporannya mengenai kawasan Yellowstone dianggap sebagai fiksyen. Robert Stuart dan sekumpulan lima orang, yang kembali dari Astoria, menemui South Pass pada tahun 1812. Laluan Oregon kemudian mengikuti jalan itu. Pada tahun 1850, Jim Bridger menemukan tempat yang sekarang dikenali sebagai Bridger Pass, yang digunakan Union Pacific Railroad pada tahun 1868, seperti yang dilakukan oleh Interstate 80, 90 tahun kemudian. Bridger juga menjelajahi Yellowstone dan mengajukan laporan di wilayah itu, seperti Colter, pada umumnya dianggap sebagai kisah tinggi. Wilayah ini memperoleh nama Wyoming pada tahun 1865, ketika Perwakilan James Mitchell Ashley dari Ohio memperkenalkan tagihan kepada Kongres untuk menyediakan "pemerintahan sementara untuk wilayah Wyoming". Wilayah ini dinamai Lembah Wyoming di Pennsylvania, yang terkenal dengan puisi 1809 Gertrude of Wyoming oleh Thomas Campbell, berdasarkan Pertempuran Wyoming dalam Perang Revolusi Amerika. Nama itu akhirnya berasal dari kata Munsee xwé: wamənk, yang bermaksud "di flat sungai besar".

 
Jalan pedalaman di Sierra Madre Range tenggara Wyoming, berhampiran Bridger Peak.


Kerajaan & Politik sunting

 
Gabenor Wyoming, Mark Gordon.

Perlembagaan Wyoming menubuhkan tiga cabang pemerintahan: cabang eksekutif, perundangan, dan kehakiman. Badan perundangan negeri terdiri dari Dewan Perwakilan dengan 60 anggota dan Senat dengan 30 anggota. Cabang eksekutif diketuai oleh gabenor dan merangkumi setiausaha negara, juruaudit, bendahari dan pengawas arahan awam. Wyoming tidak mempunyai seorang letnan gabenor. Setiausaha negeri adalah yang pertama dalam barisan penggantian.

Penduduk jarang Wyoming hanya memerlukan satu kerusi besar di Dewan Perwakilan A.S., dan oleh itu hanya tiga undi di Kolej Elektoral.

Wyoming State Liquor Association adalah satu-satunya pengedar minuman keras sah di negeri ini, menjadikannya sebagai negara kawalan minuman beralkohol. Dengan pengecualian arak, undang-undang negara melarang pembelian minuman beralkohol untuk dijual semula dari sumber lain.