Ace Attorney (anime)

(Dilencongkan dari Ace Attorney (siri TV))

Ace Attorney, dikenali di Jepun sebagai Gyakuten Saiban: Sono "Shinjitsu", Igiari! - 逆転裁判 ~その「真実」、異議あり!~ "Turnabout Trial: I Object to That 'Truth'!" adalah siri anime yang dihasilkan oleh A-1 Pictures, berdasarkan siri permainan video Capcom dengan nama yang sama. Diarahkan oleh Ayumu Watanabe dan ditulis oleh Atsuhiro Tomioka, dengan pencipta Ace Attorney Shu Takumi berkerja sebagai penyelia skrip. Musim pertama — yang menyesuaikan dua permainan pertama francais, Phoenix Wright: Ace Attorney and Justice for All — ditayangkan di Jepun dari April hingga September 2016, dan disiarkan secara langsung oleh Crunchyroll. Musim kedua oleh CloverWorks ditayangkan dari Oktober 2018 hingga Mac 2019, yang diadaptasikan permainan ketiga, Trials and Tribulations.

Ace Attorney
逆転裁判 ~その「真実」、異議あり!~
(Gyakuten Saiban: Sono "Shinjitsu", Igiari!)
GenreLegal drama[1][2]
Siri televisyen anime
PengarahAyumu Watanabe
Skrip/PenulisAtsuhiro Tomioka
Lagu/MuzikKaoru Wada
StudioA-1 Pictures (musim 1)
CloverWorks (musim 2)
Dilesenkan oleh
Penyiaran AsalNNS (ytv)
Tarikh tayanganApril 2, 2016Mac 30, 2019
Episod47 (Senarai episod)
Manga
PengarangNaoyuki Kageyama
PenerbitShueisha
DemografikShōnen
Majalah AsalV Jump
Tarikh PengeluaranMac 19, 2016Julai 21, 2017
Jilid3
Portal Anime dan Manga

Premis sunting

Berdasarkan tiga permainan video pertama dalam siri ini, Ace Attorney berlaku di dunia alternatif di mana sistem pengadilan telah diubah ke tahap di mana perbicaraan yang diadakan pertama kali dan pengadilan mesti mencapai keputusan dalam tiga hari. Phoenix Wright adalah peguam bela yang baru bermula yang bekerja di bawah mentornya, Mia Fey. Semasa Mia dibunuh, Phoenix berkawan dengan adik perempuannya Maya, seorang perantara latihan roh yang dapat menyalurkan roh orang mati. Disertai oleh Maya, Phoenix mengetuai Pejabat Undang-Undang Wright & Co. dan berdiri untuk membela kliennya di mahkamah, sering bertelagah dengan beberapa pendakwa raya, terutama kawan masa kecilnya Miles Edgeworth.

Produksi dan Keluaran sunting

Adaptasi anime Ace Attorney pertama kali diumumkan semasa persembahan di Tokyo Game Show 2015. [3] Produksi siri ini dikendalikan oleh A-1 Pictures, yang sebelumnya menghasilkan cutscenes animasi dalam permainan Ace Attorney keenam utama, Spirit of Justice, dan diarahkan oleh Ayumu Watanabe dengan komposisi siri oleh Atsuhiro Tomioka dan reka bentuk watak oleh Keiko Ōta dan Koji Watanabe. Musim pertama adaptasi dua permainan video pertama dalam francais, Phoenix Wright: Ace Attorney and Justice for All, di samping episod asal, walaupun kes-kes "'Rise from the Ashes"', ditambahkan pada keluaran DS permainan sebelumnya, dan The Lost Turnabout, kes pembukaan yang terakhir, dihilangkan.[4][5][6] Pencipta Ace Attorney, Shu Takumi juga bertindak sebagai penyelia skrip untuk siri ini.

Lagu tema pembukaan dari 13 episod pertama adalah "Gyakuten Winner" (逆 転 Winner, lit. "Turnabout Winner") oleh Johnny West [7] sementara lagu tema penamat adalah "Message" oleh Rei Yasuda. Dari episod 14–24, lagu tema pembukaan adalah "Jinsei wa Subarashii" (人生は素晴らしい, lit. "Life Is Wonderful") oleh Johnny's West, sementara lagu tema penamat adalah "Jun'ai Chaos" (純愛カオス, Jun 'ai Kaosu, lit. "Pure Love Chaos") oleh Tokyo Performance Doll.

Rujukan sunting

  1. ^ "Why We Love Phoenix Wright: Ace Attorney". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-11-09.
  2. ^ "Phoenix Wright: Ace Attorney Review - Review". Nintendo World Report. Dicapai pada 2018-11-09.
  3. ^ "Ace Attorney Game Franchise Gets TV Anime in April 2016". Anime News Network. 17 September 2015. Dicapai pada 3 April 2016. Check |archive-url= value (bantuan)
  4. ^ "アニメ『逆転裁判』成歩堂龍一役は梶裕貴 制作はA-1". oriconstyle. 19 Disember 2015. Dicapai pada 19 Disember 2015. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan); Check |archive-url= value (bantuan)
  5. ^ "「逆転裁判」アニメ化が決定 声優陣に梶裕貴や悠木碧など". livedoor. 19 Disember 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 Disember 2015. Dicapai pada 19 Disember 2015. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  6. ^ "Ace Attorney Anime's Cast, Staff Announced (dikemaskini)". Anime News Network. 19 Disember 2015. Dicapai pada 19 Disember 2015.
  7. ^ "Johnny's West Idol Group Performs Ace Attorney Anime's Opening Song". Anime News Network. 10 Mac 2015. Dicapai pada 10 April 2015.

Pautan luar sunting