Buka menu utama

Ade Govinda (lahir Ade Nurulianto, 8 Mei 1984) adalah pemuzik dari Indonesia. Beliau dikenali kerana penampilannya sebagai pemain gitar utama bersama kumpulan pemuziknya, Govinda. Selain bermain muzik, beliau juga pernah menjadi komposer kepada salah sebuah lagu Siti Nurhaliza berjudul Terbaik Bagimu.[1][2]

Ade Govinda
KelahiranAde Nurulianto
(1984-05-08) 8 Mei 1984 (umur 35)
Indonesia
WarganegaraIndonesia
Terkenal kerana
  • Pemain gitar utama
  • Komposer

Latar belakangSunting

Ade Govinda lahir pada tanggal 8 Mei 1984. Beliau merupakan salah seorang daripada kumpulan pop Indonesia Govinda, yang memegang posisi gitar utama. Ade memulai kariernya dengan mengikuti rancangan pencarian bakat pada tahun 2004, The Dream Band. Pada saat itu, Ade bergabung dalam Olif Band, namun acara itu dimenangkan oleh Kotak Band. Walaupun begitu, Olif Band sendiri dapat menampilkan lagu Tentang Rasa pada album kompilasi The Dream Band. Bahkan saat Olif membuat beberapa persembahan di beberapa acara, lagu tersebut mampu mencuri hati para penonton dengan respon yang mengejutkan.

Kemampuannya menulis lagu terus diasah oleh Ade setiap hari, sehingga beliau memutuskan untuk membentuk sebuah kumpulan lagi dan mulai menghubungi teman-temannya dan mendirikan Kumpulan Domino yang kemudian berubah menjadi Govinda. Dalam kumpulan ini Ade tetap menjadi pemain gitar, di bawah naungan Javamuzikindo. Hingga pada suatu kesempatan Ade didatangi oleh Jan Juanda dari Sony Music Indonesia yang memintanya untuk memainkan lagu, kemudian mulai saat itu Ade berpindah ke Sony. Lagu pertama Ade di Sony menjadi single pertama Rini Wulandari berjudul Over Protective. Bahkan, Ade cukup terkejut ketika lagunya, Setengah Mati Merindu menjadi single pertama yang dibawakan oleh Judika.

Sejak saat itulah Ade Govinda menjadi lebih sebagai pencipta lagu. Artis lain yang juga menyanyikan lagu-lagu ciptaan Ade di antaranya yaitu Cinta Laura, Astrid, Siti Nurhaliza, dan juga Pinkan Mambo. Hingga pada suatu saat Ade meminta pada Jan Juanda untuk menerbitkan semula lagunya bersama Olif Band berjudul Tentang Rasa, dan Jan setuju. Astrid dipilih untuk menyanyikan lagu tersebut walaupun ia telah menyelesaikan rakaman sebanyak 12 lagu, dan Tentang Rasa berjaya di pasaran besar dengan penjualan hingga 9,600 keping.

Lihat jugaSunting

RujukanSunting

  1. ^ Gambar - Foto Ade Govinda, dicapai pada 24 Februari 2017
  2. ^ "Chika Jessica Shock Tahu Ade Govinda Sudah Punya Anak". Kapanlagi. Dicapai 24 Februari 2017.