Pinkan Ratnasari Mambo (lahir di Jakarta, 11 November 1980; umur 43 tahun) adalah penyanyi pop berkarayatan Indonesia berketurunan Minahasa dan Sunda, Jawa Barat

Pinkan Mambo
Kelahiran
Pinikan Ratnasari Mambo

(1980-11-11) 11 November 1980 (umur 43)
Pusat pendidikanUniversitas Trisakti
Pekerjaan
Pasangan
  • Mayzal Reza Tobroni (k. 2004; c. 2004)
  • Sandy Sanjaya (k. 2005; c. 2009)
  • Steve Wantania (k. 2013)
Anak-anak
  • Pernikahan dengan Sandy Sanjaya:
  • Alfa Rezel
  • Michelle Ashley Rezya
  • Pernikahan dengan Steve Wantania:
  • Queen Chara Wantania
  • King Luke Wantania
  • Queen Abby Wantania
Ibu bapa
  • Yoke F. Mambo
  • Deetje Syarif
Kerjaya muzik
Genre
Tahun aktif1999–sekarang
Syarikat rakaman
Sony BMG Music Entertainment
Bekas ahliRatu

Kerjaya sunting

Ratu sunting

Pinkan sebelumnya dikenal sebagai vokalis grup duo Ratu pada tahun 1999 bersama Maia Estianty. Sebelum bergabung dengan Ratu, Pinkan adalah penyanyi latar grup band Dewa 19, yang digawangi oleh suami Maia Ahmad, Ahmad Dhani. Pinkan kemudian mengundurkan diri dari Ratu akhir tahun 2004 dan memilih untuk bersolo karier. Bersama Ratu, Pinkan sempat menelurkan satu album, Bersama (2003).

Karier solo sunting

Singel pertama Pinkan dalam karier solonya adalah "Cinta Takkan Usai" ciptaan musisi berbakat Glenn Fredly. Single tersebut merupakan bagian dari album kompilasi berjudul "Best Female Idol", yang secara resmi diluncurkan 1 Desember 2004.[1] Album ini berisi lagu-lagu dari penyanyi wanita kenamaan, antara lain Bukan Cinta Biasa (Siti Nurhaliza), Perempuan Ini (Audy), Tegar (Rossa), Bicara Cinta (Ruth Sahanaya), Kembali (Anggun), dan Kisah Sedih Di Hari Minggu (Marshanda).

Tahun 2006 akhirnya Pinkan merilis album perdananya bertajuk Aku Tahu Rasanya. Album ini merupakan sebuah rangkuman kisah hidupnya dua tahun belakangan yang dituturkan dalam indahnya warna warni Pop, disko, RnB hingga nuansa rock. Album ini diproduseri oleh Pinkan sendiri bersama Senior A&R Director SONY BMG Indonesia, Jan N Djuhana.

Single pertama dari album ini adalah lagu berjudul "Dirimu Dirinya". Musik dan lirik dari lagu ini digubah oleh penulis lagu mumpuni, Melly Goeslaw. Selain Melly, beberapa musisi ternama juga membantu dalam album ini antara lain, Trie Utami menulis lagu "Aku Tahu Rasanya" yang berirama rock, diaransemen oleh DJ Sumantri dan napas rock-eighties-nya semakin terasa oleh cabikan gitar Edi Kemput. Irama yang fun dan beat RnB yang kental terdengar di lagu "Menyentuh Awan" karya Adam Sheila on 7. Lagu "Caraku Mencintaimu" ditulis Yton Clubeighties dan "Biar Kau Tau Rasa" ditulis Rieka Roeslan.

Di album ini, Pinkan juga mengajak finalis Indonesian Idol, Delon,[2] untuk berduet lewat lagu romantis berjudul "Satu, Hanya Kamu". Lagu ini ditulis oleh Tantra, Mhala & Inu Numata yang tak lain adalah darah daging Tetty Kadi. Selain nama-nama besar tadi, album Pinkan ini juga dibantu oleh Dewiq yang menulis lagu "Seharusnya Tak Begini".

Pinkan mempunyai obsesi untuk go international. Jalan menuju ke sana telah terbuka, karena tembang "Kasmaran", dari album solo perdananya, menjadi hits di Malaysia dan Singapura.[3] Dia juga mereguk sukses saat manggung di dua negara tersebut.

Pada Juli 2008, Pinkan meluncurkan album keduanya berjudul Wanita Terindah, dengan hits single pertama berjudul "Kekasih Yang Tak Dianggap" yang pernah dipopulerkan oleh Armada.

Kehidupan pribadi sunting

Perjalanan cinta Pinkan terasa penuh liku. Pada tahun 2004 rencana pernikahannya dengan Mayzal Reza Tobroni. Tapi, pernikahan itu batal[4] karena Pinkan diketahui hamil dengan Sandy Sanjaya.[5] Pinkan yang saat itu masih memeluk Agama Islam, melahirkan anak pertamanya, Muhammad Alfa Rezel (setelah memeluk Agama Kristen mengikuti ibunya hanya memakai nama Alfa Rezel saja) pada tanggal 28 Januari 2005 tanpa didampingi ayah bayi tersebut dan belum dalam status menikah.[6]

Akhirnya Pinkan menikah dengan Sandy Sanjaya yang berlangsung 30 April 2005. Mereka dikaruniai anak kedua, Michelle Ashley Rezya pada tanggal 17 April 2006. Pernikahan ini pun sempat berada diambang kehancuran saat Sandy melayangkan gugatan cerai pada 1 Desember 2006.[7] Mereka akhirnya berdamai dan gugatan tersebut dicabut. Pada 14 Oktober 2009, Pinkan resmi bercerai dengan Sandy Sanjaya. Beberapa bulan setelah bercerai ia menjalin hubungan dengan DJ Steve namun pada akhirnya putus karena tidak mendapat restu dari ibu Pinkan.[8]

Pada tahun 2013, Pinkan yang telah berpindah agama menjadi Kristen bersama kedua anaknya dari pernikahan sebelumnya, menikah di Los Angeles dengan seorang pembuat video klip bernama Steve Wantania yang ditemuinya di Amerika Serikat.[9] Dari pernikahan ini, Pinkan melahirkan anak ketiganya, Queen Chara Wantania pada tanggal 17 Juni 2015.[10] Dan anak keempatnya, King Luke Wantania pada tanggal 17 Agustus 2017.[11] Dan anak kelima, Queen Abby Wantania pada tanggal 1 September 2018.[12]

Diskografi sunting

Album sunting

Lagu sunting

  • Cinta Takkan Usai (2004)
  • Dirimu Dirinya (2006)
  • Kasmaran (2007)
  • Kekasih Yang Tak Dianggap (2008)
  • Merindunya (2008)
  • Bila Masih Ada Kesempatan (2009)
  • Jangan Pergi (2011)
  • Tentang Cinta (2012)
  • Simpananmu (2013)
  • Coming Back (2016)
  • Kekuatan Cinta (2020)

Filmografi sunting

Filem sunting

Tahun Judul Peran Produksi
2010 Selimut Berdarah Pinkan K2K Production

Referensi sunting

  1. ^ Mengandung Delapan Bulan, Pinkan Mambo Tetap Giat Beraktivitas
  2. ^ Ine Yordenaya (8 September 2006). "Pinkan Mambo Gaet Delon".
  3. ^ Muhammad Auliya (6 Juli 2012). "Pinkan Mambo Tak Menyangka Terkenal di Malaysia". Check date values in: |date= (bantuan)
  4. ^ "Pinkan Mambo Gaet Berondong 17 Tahun". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-11-25. Dicapai pada 2015-11-24. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  5. ^ "Pinkan Mambo "AKU ENGGAK PERNAH RAGU GONTA-GANTI PACAR"". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-29. Dicapai pada 2015-11-10. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  6. ^ Pinkan Mambo Belum Bersedia Ungkapkan Ayah Putranya
  7. ^ "Pingkan Mambo Digugat Cerai!". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada 2015-11-10. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  8. ^ "Ayah Anggap Wajar Pinkan Mambo Pindah Agama". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-02-20. Dicapai pada 2014-06-17. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  9. ^ Nikah Pinkan Mambo tak beritahukan keluarga
  10. ^ Ini Dia Nama Anak Pinkan Mambo yang Baru Lahir
  11. ^ Pinkan Mambo Melahirkan Anak Keempat
  12. ^ Selamat, Pinkan Mambo Dikaruniai Anak Keenam

Pranala luar sunting


Pinkan Ratnasari Mambo (lahir 11 November 1980) merupakan seorang penyanyi dan pelakon wanita Indonesia. Beliau nencapai kejayaan sebagai vokalis kumpulan Ratu dari 2000 sehingga 2004, dan kemudiannya menjadi penyanyi solo.

Dilahirkan dan dibesarkan di Jakarta sebagai seorang Muslim, Mambo mula menyanyi pada usia muda tetapi hanya mula menyanyi di khalayak sebagai seorang remaja. Walaupun masih di sekolah menengah, beliau mendapat pekerjaan sebagai seorang penyanyi atau kafe dan membuat persembahan di pelbagai tempat di seluruh Jakarta. Pada tahun 2000 beliau menyertai penulis lagu dan penerbit muzik Maia Estianty sebagai sebahagian daripada Ratu selepas dia bertemu Ahmad Dhani, penyanyi untuk band Dewa 19; selepas enam panggilan pemutus, Dhani menjemput beliau untuk menyertai band ini, yang telah ditubuhkan untuk isterinya dan membiarkannya menguruskan. Kedua-dua mereka berjaya, tetapi kerana konflik antara kedua-dua ahli dan kehamilan yang tidak diingini Mambo, dia meninggalkan kumpulan ini. Beliau kemudian memulakan kerjaya solo dengan Sony BMG, menerbitkan tiga album solo pada tahun 2012. Beliau juga berlakon dalam satu filem, Selimut Berdarah, pada tahun 2010.

Mambo di atas pentas yang dikenali sebagai penghibur bertenaga yang sering termasuk penonton beliau dalam persembahan beliau. Dia umumnya bekerjasama dengan artis-artis lain, bekerja dengan band tempatan apabila dia mempersembahkan dan mempunyai orang lain menulis lagu-lagu beliau. Ibu kepada dua orang anak, pada tahun 2013, dia berkahwin dengan pengarah muzik-video Steve Wantania.

Kehidupan awal sunting

Mambo dilahirkan di Jakarta pada 11 November 1980 kepada Yoke F. Mambo dan isterinya Deetje Syarif. Dia adalah anak yang sulung, dan hanya, tiga kanak-kanak yang dilahirkan oleh pasangan itu. Apabila dia berusia lima tahun, ibu bapanya bercerai. Tidak lama selepas itu, Mambo telah dihantar untuk tinggal dengan neneknya kerana ibunya, yang menerima jagaan, tidak mampu untuk menghantar Mambo ke sekolah. Kedua-dua kanak-kanak lelaki tinggal bersama ibu mereka.[1][2]

Kehidupan bersama neneknya adalah tegas, seperti Mambo berasa tertekan tanpa bapa, dia menjadi ditarik balik, berpegang kepada rutin harian doa dan belajar. Bagaimanapun, beliau menunjukkan prestasi yang baik di sekolah, kedudukan antara lima teratas dalam kelasnya di Sekolah Tinggi Yapenka di Jakarta Selatan. Beliau kemudiannya menjadi lebih keluar dan dikenali di kalangan keluarga dan rakan-rakannya sebagai kanak-kanak yang sangat feminin, menikmati pakaian dan solekan. Semasa di sekolah rendah dia mula menyanyi bersama-sama dengan lagu-lagu oleh penyanyi kegemarannya Mariah Carey dan Whitney Houston di bilik tidurnya kegemarannya. Ibunya, mempercayai bahawa Mambo mempunyai keupayaan untuk menjadi penyanyi profesional, yakin Mambo untuk mencuba dan menyanyi di khalayak ramai ketika itu beliau menjadi di sekolah tinggi junior.[1]

Mambo mula pengajiannya di Sekolah Tinggi Cendrawasih dalam Cilandak, Jakarta Selatan, pada tahun 1997. Pada tahun 1998, semasa melawat rakan di Amigos Café, di mana dia bekerja, Mambo telah diminta untuk menyanyi dan kemudian ditempah sebagai penyanyi di kafe; ibunya menyokong keputusannya. Mambo memegang jawatan itu sambil meneruskan pelajaran. Beliau sering berpindah-randah, memberitahu majalah hiburan Tabloid Nova bahawa dalam tempoh setahun dia telah menyanyi pada hampir setiap kafe di bandar.[3]

Ratu sunting

 
Mambo memanggil Ahmad Dhani beberapa kali sepanjang hari sebelum beliau mengikat Pinkan sebagai vokalis Ratu.

Pada tahun 1999 Maia Estianty dan suaminya Ahmad Dhani menubuhkan duo muzik yang terdiri daripada penyanyi dan pemuzik, berdasarkan konsep yang dipelopori oleh band antarabangsa seperti Roxette dan Savage Garden.[4] Mereka mula mencari penyanyi. Mambo yakin Dhani untuk mengupah beliau dengan memanggil "pada setiap jam sehari" selepas bertemu beliau ketika di kafe di Pondok Indah Mall, Jakarta Selatan; dia telah memilih untuk mencari Dhani kerana pengalaman sebelum ini dengan penyanyi baru, termasuk Reza Artamevia, dan telah mendengar bahawa dia sering dikunjungi pusat membeli-belah. Selepas uji bakat keenam untuk band ini, yang dinamakan Ratu, bermakna Ratu, dia telah dipilih untuk menjadi vokalis itu. Walaupun Mambo mula belajar ekonomi di Universiti Trisakti, oleh kerana tekanan kontrak dia tercicir.[3]

Selepas tiga tahun latihan, di mana masa Mambo menyertai band Dhani Dewa 19 sebagai penyanyi latar, Ratu mengeluarkan album pertamanya, Bersama, pada tahun 2003. Ia mempunyai citarasa irama dan blues (R&B) dan menampilkan Mambo sebagai vokalis dan Maia sebagai instrumentalis.[5] Album ini merupakan satu kejayaan komersial, menjual 250,000 salinan.[6] Dengan bahagian daripada hasilnya, Mambo membayar untuk kedua-dua adik lelakinya untuk menghadiri universiti dan membeli sebuah kereta.[7]

Walaupun Mambo dan Estianty memulakan kerja pada album lain, Mambo menarik diri daripada kumpulan itu pada tahun 2004 selepas laporan meluas bahawa dia mengandung dan belum berkahwin; Mambo berkata bahawa dia telah dipecat oleh Estianty, walaupun dia mengakui bahawa kehamilannya telah menjadi faktor.[7] Beliau secara rasmi digantikan pada 7 April 2005 oleh Mulan Jameela, seorang penyanyi kafe dari Bandung yang mengambil nama pentas Mulan Kwok.[8]

Kerjaya solo sunting

Mambo sudah lama dipupuk keinginan untuk menjadi seorang penyanyi solo.[4] Selepas meninggalkan Ratu, beliau mengikat kontrak bersama Sony BMG untuk enam album solo. Menjauhkan diri daripada bekas band, dia mendapati inspirasi untuk album pertama dari anak patung yang beliau lihat dalam majalah. Memandangkan dirinya sebagai keletah dan dimanjakan sebagai anak patung itu, dia membuat keputusan untuk mendasarkan albumnya pada konsep itu.[7] Abum solo pertamanya, Aku Tahu Rasanya dan single "Kasmaran", "Aku Tahu Rasanya", dan "Dirimu Dirinya", sebuah gabungan pop dan R&B, telah berjaya.[7][9][10] Pada tahun itu dia merakamkan trek untuk album kompilasi Potret daripada Yovie Widianto dan Best Female Idol.[11]

Mambo mula hanyut ke arah bunyi rock. Beliau berpindah dari atas pentas terlalu persona feminin, penampilan "kegadisan" dan kasih sayang yang diketahui beliau untuk warna merah jambu, dan memasarkan dirinya sebagai seksi, penyanyi sensual.[9][12] Beliau mengeluarkan album kedua, Wanita Terindah, pada 2 Julai 2008.[12][13]

Mambo berlakon dalam filem 2010 Selimut Berdarah, bermain seorang wanita muda yang tidak sedar menghantar adiknya untuk cincin organ.[14] Walaupun filem itu kurang mendapat sambutan,[15] Mambo menerima banyak tawaran berlakon, yang dia menolak.[16] Juga pada tahun 2010 beliau merakamkan "Kau Tercipta Untukku" untuk The Masterpiece of Rinto Harahap, album penghormatan kepada penulis lagu Rinto Harahap.[17][18] Pada 30 November 2011, dia mengeluarkan album solo ketiganya, Tentang Cinta.[7]

Gaya muzik sunting

Mambo tidak menulis lagu sendiri; sebaliknya dia menggunakan karya-karya yang banyak penulis lagu Indonesia, termasuk Melly Goeslaw dan Glenn Fredly. Sejak meninggalkan Ratu, Mambo telah berjaya menjauhkan diri daripada penampilan keletah, kewanitaannya. Beliau pada pentas persembahan mempunyai ciri-ciri sebagai sangat 'bertenaga'; dia akan menari dan bercampur dengan penonton dari pentas, dan mengajak mereka untuk menyanyi dengannya di atas pentas. Dia sering membuat persembahan di kelab-kelab, menggunakan band tempatan untuk muzik.[19]

Kehidupan peribadi sunting

Kehamilan Mambo pada 2004 membawa kepada beliau membatalkan perkahwinannya untuk Meiza Reza Tobroni, sebagai bapa anak dalam kandungan adalah lelaki lain.[2][20] Mambo melahirkan seorang anak lelaki, Alfa Rezel, pada 28 Januari 2005.[2] Pada tahun yang sepupu Mambo yang memperkenalkannya kepada seorang rakan sekelas bernama Sandy Sanjaya. Mambo dan Sanjaya, selepas tiga bulan bercinta, bersetuju untuk berkahwin.[7] Pada 17 April 2006 mereka mempunyai seorang anak perempuan, bernama Michele Ashley Rezya.[2] Dia dan Sanjaya bercerai pada 14 Oktober 2009, selepas tidak dipisahkan untuk beberapa bulan;[21] pada penghujung hubungan mereka, Sanjaya menghabiskan lebih banyak masa di Bali daripada di rumah pasangan itu di Jakarta.[12] Mambo mempunyai hubungan sulit dengan pemain bola sepak Febrianto Wijaya, dan mereka dianggap berkahwin.[22] Perhubungan mereka bagaimanapun putus, dan pada tahun 2013, Pinkan yang telah bertukar keyakinan menjadi agama Kristian bersama kedua anaknya dari perkahwinan terdahulu, kembali berkahwin Steve Wantania, pembikin muzik-video di Amerika Syarikat.[23][24]

Diskografi sunting

  • Bersama (2003; bersama Ratu)
  • Best Female Idol (2004)
  • Cintaku Takkan Usai (2005)
  • Aku Tahu Rasanya (2006)
  • Wanita Terindah (2008)
  • The Masterpiece of Rinto Harahap (2010)
  • Tentang Cinta (2012)

Single sunting

  • Cintaku Dimutilasi

Filemografi sunting

  • Selimut Berdarah (2010)

Anugerah sunting

Year Anugerah Kategori Karya Result
2003 Anugerah Musik Indonesia[25] Best Newcomers (bersama Ratu) Tercalon
Best Producer (bersama Ratu) Tercalon
Clear Top Ten Awards[26] Best Newcomer (bersama Ratu) Menang
MTV Ampuh[27] Artist of the Year (bersama Ratu) Menang
Group/Duo Artist of The Year (bersma Ratu) Menang

Rujukan sunting

Nota kaki
Bibliografi

Pautan luar sunting